بازار اینترنت اشیاء در نبود دانش‌بنیان‌ها در اختیار خارجی‌ها قرار می‌گیرد

بازار اینترنت اشیاء در نبود دانش‌بنیان‌ها در اختیار خارجی‌ها قرار می‌گیرد
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵

مدیر فروم اینترنت اشیاء گفت: اگر استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در حوزه اینترنت اشیاء فعال نشوند بیشتر فضای بازار چند سال آینده در اختیار شرکت های خارجی قرار می گیرد.

به گزارش گرداب، مهدی روحانی نژاد مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران در همایش اینترنت اشیاء (IOT) اظهار داشت: چالش های موجود برای تجاری سازی اینترنت اشیاء مبنای شکل‌گیری فروم اینترنت اشیاء در ایران بوده است.

وی گفت: براساس چالش‌ها، 5 کارگروه شامل امنیت، محافظت از حریم خصوصی، مالکیت دیتا و زیرساخت های حیاتی، رگولاتوری، فناوری و مشارکت در این فروم تشکیل شده و هدف این کارگروه بیشتر تحریک تقاضا است، زیرا هنوز خیلی از دستگاه ها با موضوع اینترنت اشیاء آشنایی ندارند.

روحانی نژاد خاطر نشان کرد: اینترنت اشیاء مانند حوزه مخابرات استاندارد مشخصی ندارد و نیازمند تدوین استاندارد است.

وی ادامه داد: برای ارائه خدمات جدید در حوزه اینترنت اشیاء اپراتورها نیازمند فرکانس جدیدی هستند و در این باره مذاکراتی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی انجام شده است.

به گفته روحانی نژاد، پیشنهاد شده دولت به جای ارایه مجوز، حوزه‌های مجاز برای سرمایه گذاری را مشخص کند.

وی هشدار داد: اگر استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان در این حوزه فعالیت نکنند، بیشتر فضای بازار در اختیار شرکت‌های خارجی قرار می گیرد و از بازاری که در چند سال آینده برای اینترنت اشیاء در کشور ایجاد می شود استفاده خوبی نمی بریم. سرمایه گذاران نیز باید توجه داشته باشند که در تکنولوژی های جدید نخست اوج انتظارات وجود دارد و بعد از آن شاید یک نزولی خواهیم بود و دیدگاه ها واقع بینانه می‌شود.

وی به پیش بینی 3 تریلیون دلاری در سال 2025 برای اتصال 27 میلیارد شی خبر داد.

روحانی نژاد همچنین از راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری اینترنت اشیاء در دانشگاه امیرکبیر خبر داد و گفت: در این مرکز به دنبال فرصت سازی برای استارتاپ ها هستیم.