بررسی موانع کسب و کار اینترنتی؛

گرفتاری حقوقی محتوای کاربر برای مدیر سایت/ ایرلانی که بلیت اینترنتی فروش رفته را به 2 برابر قیمت چارتر کرد

گرفتاری حقوقی محتوای کاربر برای مدیر سایت/ ایرلانی که بلیت اینترنتی فروش رفته را به 2 برابر قیمت چارتر کرد
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵

صاحبان کسب‌وکار اینترنتی با اشاره به چالش‌های خود، از شرط تأهل برای دریافت مجوز، احضار پیاپی به دادگاه‌ها، ضررده بودن تمامی سامانه‌های توزیع اینترنتی فیلم و ایرلانی که بلیت اینترنتی را کنسل و با دو برابر قیمت چارتر کرد سخن گفتند.

به گزارش گرداب، جلسه هم‌اندیشی دولت با کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات با حضور معاون حقوقی رئیس جمهوری، معاون علمی و فناوری جمهوری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی، دبیر شورای عالی فضای مجازی و معاون وزیر صنعت به عنوان نماینده این وزارتخانه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این جلسه فعالان کسب و کارهای اینترنتی چالش‌های کسب و کار خود را مطرح کردند.

اهم موضوعات مطرح شده از سوی فعالان کسب و کارهای اینترنتی، مشکل تشخیص مالیاتی و ممیزی، مشکل بیمه و قرارداد، چند متولی‌گری مراجع صدور مجوز، حریم حقوقی در فضای مجازی، برخورد قضایی، نبود صندوق‌های خطرپذیر، فقدان کمک‌های غیرنقدی، مشکل سربازی، لزوم تفسیر قانون اصناف و رایگان نبودن پهنای باند ارسال بود.

* شرایط سخت اخذ مجوز کسب و کار دیجیتال

ابوالحسنی تهیه‌کننده دیرین دیرین از شرایط سخت اخذ مجوز کسب و کار دیجیتال انتقاد کرد و گفت: برای دریافت این مجوز متقاضی باید متأهل، دارای بیش از 27 سال سن، دارای مدرک حداقل کارشناسی و بدون سوءپیشینه باشد؛ در حالی که اغلب فعالان این کسب و کارها از سال‌های اول دانشگاه فعالیت خود را آغاز می‌کنند اما طبق قانون، کار کردن در دوران دانشجویی ممنوع است.

* قانون مدیرعامل کسب و کار را مسئول محتوا می‌داند

حسام‌ آرمندهی مدیرعامل کافه‌بازار از نحوه برخورد قضایی با دارندگان کسب و کارهای محتوا محور انتقاد کرد و اظهار داشت: در حالیکه امروز بسیاری از کسب و کارها مبتنی بر محتوا و کاربر محور است و کاربر محتوا را تولید می‌کند اما قانون مدیرعامل آن کسب و کار را مسئول می‌داند که برای مثال در یکی از دادگاه‌ها بابت نقض کپی‌رایت یکی از اپلیکیشن‌های منتشر شده در کافه بازار 6 ماه حبس برایم صادر شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر نقض شد.

وی گفت: همچنین در حالیکه به دلیل تعدد پرونده‌های حقوقی چندین نفر مسئول حقوقی در کافه‌بازار وجود دارد اما هیچ قاضی صحبت با نماینده حقوقی کسب و کار را نمی‌پذیرد و این موضوع تنها درباره مقامات دولتی است و از این رو مدیرعامل کسب و کارها باید مرتب در دادگاه‌ها حاضر شود.

وی همچنین از تبعیض در سرویس‌های داخلی و خارجی انتقاد کرد و گفت: با اولین تذکر درباره یک سرویس داخلی باید آن را از کافه‌بازار حذف کنیم اما درباره سرویس‌های خارجی این سخت‌گیری انجام نمی‌شود.

تمامی VODها ضرر می‌دهند

صراف مدیرعامل سامانه توزیع فیلم نت نیز از نبود قانون کپی رایت در کشور گلایه کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون تمام ویدئوهای درخواستی (VOD) ضرر می‌دهند اما به امید روزی هستیم که بازار شکل بگیرد زیرا در حال حاضر پس از عرضه یک DVD در سوپرمارکت ها ساعتی بعد آن فیلم در کانال‌های توزیع غیرقانونی وجود دارد و برخورد فوری با این موضوع امکان‌پذیر نیست.

*ایرلاینی که بلیت فروخته شده را کنسل و با دو برابر قیمت چارتر کرد

حسینی‌نژاد مدیرعامل سایت فروش بلیت علی بابا نیز از تاثیرپذیری کسب و کارهای اینترنتی از تصمیمات خلق‌الساعه، انتقاد کرد و گفت: برای یکی از ایرلاین‌ها بلیت شب عید به قیمت 200 هزار تومان فروخته‌ایم و ایرلاین آن بلیت را کنسل کرده؛ اما ایرلاین دوباره همان بلیت را برای همان ساعت، همان روز و همان پرواز با قیمت 400 هزار تومان چارتر فروخت که در این جریان مشتری تصور می‌کند که این تخلف را ما کرده‌ایم و به ما بدبین می‌شود.

وی گفت: در این باره با معاون سازمان هواپیمایی صحبت کردیم که فردای این صحبت از ایرلاین تماس گرفتند و گفتند که دیگر به شما سرویس نمی‌‌دهیم.