۸ کشور اول دولت الکترونیکی در جهان چارچوب ملی معماری سازمانی دارند

۸ کشور اول دولت الکترونیکی در جهان چارچوب ملی معماری سازمانی دارند
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵

معاون وزیر ارتباطات گفت: ۸ کشور از ۱۰ کشور اول رتبه‌بندی دولت الکترونیکی در جهان چارچوب ملی معماری سازمانی دارند و علاوه بر این کشورهای در حال توسعه نیز از این چارچوب ملی معماری سازمانی بهره‌بردند.

به گزارش گرداب، همایش چارچوب معماری سازمانی ایران امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

نصرالله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این همایش هدف از تدوین چارچوب ملی معماری سازمانی ابران را هدایت موثر دستگاه‌های اجرایی برای تدوین و پیاده‌سازی اثربخش طرح‌های معماری فناوری اطلاعات سازمانی منطبق با سیاست‌های دولت الکترونیکی عنوان کرد.

وی گفت: مخاطبان و بهره‌برداران این چارچوب نهادهایی هستند که طرح معماری سازمان را پیاده‌سازی می‌کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران ادامه داد: مخاطب اول این چارچوب دولت است که معماری دولت را با تأکید بر خدمات الکترونیکی تدوین و نقشه راه را برای دستگاه‌های اجرایی مشخص می‌کند.

جاهنگرد افزود: مخاطب دوم این چارچوب دستگاه‌های اجرایی هستند که طرح تفصیلی معماری سازمان را در محدوده سازمانی خود طبق معماری دولت پیاده‌سازی می‌کنند.

جهانگرد با اشاره به سابقه تدوین چارچوب ملی معماری در جهان توضیح داد: از میان 10 کشور اول دولت الکترونیکی در جهان 8 کشور کره‌جنوبی، استرالیا، سنگاپور، هلند، ایالت متحده، انگلیس، نیوزلند و فنلاند دارای چارچوب ملی معماری سازمانی هستند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: علاوه بر کشورهای پیشرو جهان، کشورهای در حال توسعه از جمله عمان، اردن، مصر، بحرین، عربستان و قزاقستان نیز برای ارتقاء وضعیت دولت الکترونیکی سرمایه‌گذاری جدی کرده‌اند و دارای چاچوب ملی معماری سازمانی هستند.

وی تاکید کرد: تجربه این کشورها نشان می‌دهد همبستگی بین توسعه دولت الکترونیکی با چارچوب ملی معماری سازمانی ضروری است.

جهانگرد با اشاره به سالشمار معماری سازمانی در ایران اظهارداشت: اولین طرح معماری سازمانی در کشور در سال 1377 در وزارت جهاد سازندگی آغاز شد و در سال 1382 کمیته فنی معماری اطلاعات در زیر مجموعه شورای عالی اطلاع‌رسانی برای ترویج و فرهنگ‌سازی این موضوع آغاز به کار کرد.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: اقدامات در این زمینه در سال‌های 83 با اختصاص یک شماره از نشریه تکفا به موضوع معماری سازمانی، در سال 84 با کسب رتبه 9 دنیا به واسطه فعالیت‌های کمیته فنی در موضوع معماری سازمانی و در سال 85 با پایان رسمی فعالیت کمیته فنی معماری اطلاعات با تغییر دولت ادامه یافت و سال 85 به معماری سازمانی به عنوان یکی از محورهای اصلی کنفرانس انجمن کامپیوتر ایران تعیین شد بار دیگر به نحو تازه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

جهانگرد گفت: در سال 86 دوره کارشناسی ارشد معماری سازمانی توسط وزارت علوم به تصویب رسید و در سال 87 اولین دوره پذیرش دانشجو در این مقطع در دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد.

به گفته وی در سال 90 اولین آزمایشگاه معماری سازمان در دانشگاه شهید بهشتی تصویب شد و در سال 93 طرح تهیه چارچوب معماری سازمانی ایران به تصویب رسید.

وی گفت: شروع طرح توانمندسازی و تأسیس 5 آزمایشگاه معماری سازمانی در 5 استان کشور در سال 94 و انتشار نسخه اول چارچوب معماری سازمانی ایران در سال 95 آخرین اقدامات کشور در این زمینه است.