Gerdab.IR | گرداب

وزیر دادگستری :

اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی تشکیل می شود

تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵

وزیر دادگستری از تشکیل کمیسیون ساماندهی کسب و کارهای فضای مجازی و پیگیری مشکلات و مطالبات این کسب و کارها در دولت خبر داد.

به گزارش گرداب، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی در نشست هم اندیشی وزرای ارتباطات، ارشاد و دادگستری برای حل مشکلات کسب و کارهای فضای مجازی که عصر امروز سه شنبه با حضور فعالان حوزه فضای مجازی و دیجیتال برگزار شد، بر توجه دولت برای حل موضوعات کسب و کار آنلاین و فضای مجازی تاکید کرد.

وی گفت: در دولت بر این موضوع تاکید شده است که باید مشکلات این بخش بررسی و حل شود به همین دلیل این موضوع در جلسه چهارشنبه هفته گذشته هیات دولت مطرح شد و دولت دو هفته زمان داد تا این موضوع ساماندهی شود لذا کمیسیون ساماندهی کسب و کارهای فضای مجازی تشکیل و مسئول پیگیری امور شد.

 وی با بیان اینکه امشب نیز یک جلسه مشترک با حضور وزرای دولت برای بررسی موضوعات در این خصوص تشکیل می شود تصریح کرد: گزارش این جلسات باید به دولت ارائه شود.

وزیر دادگستری موضوع عدم اجرای قانون کپی رایت، عدم حمایت از تولیدات فرهنگی، وجود خلاء قوانین در این بخش و نیز وجود قوانین و مقررات جزیره ای مرتبط با کسب و کارهای فضای مجازی را از جمله مشکلاتی عنوان کرد که این کسب و کارها با آن مواجه هستند و باید برای آن فکری صورت گیرد.

لایحه جامع مالکیت فکری در حال تصویب است

وزیر دادگستری از تهیه لایحه جامع مالکیت فکری و ارائه آن به مجلس خبر داد و گفت: در این لایحه بخشی به موضوعات مربوط به فضای مجازی اختصاص یافته که هم اکنون فرآیند تصویب را طی می‌کند.

وی با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی برای مالکیت فکری در وزارت دادگستری خاطرنشان کرد: این لایحه طبق دستور شورای عالی فضای مجازی و به دلیل تاخیراتی که در آن وجود داشت مجددا در دستور کار قرار گرفت و مباحث حقوقی و تکنیکی مربوط به موضوعات کپی رایت و مالکیت فکری در حال بررسی در این لایحه است.

وی خطاب به فعالان بخش خصوصی حوزه کسب و کارهای فضای مجازی گفت: اگر ملاحظاتی در این زمینه دارید می توانید با هماهنگی با دبیرخانه شورای هماهنگی مالکیت فکری موضوعات را مطرح کنید تا در زمینه آن پیگیری شود.

اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی تشکیل می شود

پورمحمدی همچنین از تصویب دستورالعمل و ضوابط تشکیل اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی در شورای عالی نظارت خبر داد و گفت: تشکیل اتحادیه می تواند امکان حقوقی برای مطالبات کسب و کارها را فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه باید محیط حضور در فضای سایبر برای شهروندان امن باشد خاطرنشان کرد: در این فضا با آرامش خاطر می توان فعالیت های اقتصادی را توسعه داد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد امنیت برای بهره برداران و کسب و کارهای فضای مجازی دارای اهمیت بسیاری است، اضافه کرد: فضای سایبر مباحثی در حوزه کسب و کارها ایجاد کرده که نیازمند قوانین و مقررات و قانون گذاری برای رعایت حقوق متقابل تمامی بازیگران این عرصه هستیم.

ارائه راهکاری برای مشکلات فیلترینگ کسب و کارهای فضای مجازی

وزیر دادگستری با اشاره به مشکلاتی که از سوی فعالان صنف کسب و کارهای آنلاین در خصوص قوانین مربوط به فیلترینگ مطرح شده است، گفت: این موضوع را در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مطرح کردیم و معتقدیم که آیین نامه مربوط به این حوزه نیازمند بازنویسی است.

وی افزود: در حال حاضر مشکلی که وجود دارد این است که اگر تخلفی در یک سایت و یا یک کسب و کار از سوی کاربری وجود آید طبق قوانین فیلترینگ منجر به تعطیلی میزبان و سایت مربوطه می شود که در این زمینه خودمان نیز دغدغه داریم و قبول داریم که باید قوانین دیگری برای این موضوع تضمین شود.

پورمحمدی با بیان اینکه هنوز نمی توان پاسخ روشنی به موضوع فیلترینگ در این بخش داد خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال کار بر روی این موضوع هستیم و قبول داریم که فیلترینگ وضعیت بدی را برای کسب و کارهای فضای مجازی ایجاد می کند چرا که این کسب و کارها هویت فیزیکی ندارند و حتی یک ساعت مسدود شدن این کسب و کارها و سایت آنها می تواند آنها را از فضای مجازی محو کند و ضربه فنی به این کسب و کار وارد می شود. بر این اساس ما تلاش می کنیم با تدوین آیین نامه ای نوع مجازات و حکم مجازات در این بخش را به نحو دیگری انجام دهیم تا چنانچه درخواستی در خصوص تخلف یک سایت صورت می گیرد به سرعت اجازه فیلترینگ داده نشود در همین حال دنبال راهکاری برای رفع ابهام و قانون گذاری در این بخش هستیم.

به گفته پورمحمدی اثبات موضوع کپی رایت و احراز آن در فضای کسب و کار آنلاین امری قضایی و فرایند پیچیده ای است که نمی شود به این راحتی در مورد آن اظهار نظر کرد. بر این اساس ما خواهان ایجاد قوانین و مقررات برای این فعالیت ها هستیم و از کسب و کارهای اینترنتی استقبال می کنیم.

وی گفت: ما قبول داریم که سرعت رشد این کسب و کارها بسیار زیاد است و ما باید خودمان را با این رشد  تطبیق دهیم.

به گفته وی، دولت طالب جدی فعالیت کسب و کارها در فضای مجازی است اما عقیده دارد که باید فضای سنتی حفظ شود، اگرچه جامعه نمی تواند منتظر فضای سنتی باقی بماند چرا که فناوری اطلاعات و فضای مجازی  به سرعت خود را به جامعه دیکته می کند.

وی همچنین از فعالان فضای مجازی خواستار پرداختن به مباحث امنیتی و سلامت در فضای مجازی شد و گفت: اگر می خواهید دولت به شما کمک و از شما حمایت کند باید این دغدغه عمومی را مدنظر قرار دهید تا مسیر فعالیت تان هموار شود.