Gerdab.IR | گرداب

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی؛

مقررات گذاری در حوزه فناوری نرم تصویب شد

تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور پایش سالانه مقررات گذاری در حوزه فناوری نرم و محصولات فرهنگی را از مصوبات ستاد نقشه جامع علمی کشور برشمرد.

به گزارش گرداب، منصور کبگانیان با اشاره به مصوبات نود و دومین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: جلسات ستاد راهبری نقشه علمی کشور در سال ۹۵ به لحاظ کیفی پربار بوده است، پیشبرد بخش مهمی از سند ملی نوآوری و محصولات فرهنگی و فناوری نرم از آن جمله است.

وی با اشاره به تصویب ۶ راهبرد مربوط به محصولات فرهنگی و فناوری های نرم در جلسه گذشته ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: در این نشست نیز ۲ راهبرد کلان هفت و هشت مربوط به این سند به تصویب اعضاء رسید.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ضمن تشریح راهبرد هفتم سند محصولات فرهنگی و فناوری های نرم، بهبود فضای بازار مصرف صنایع و محصولات فرهنگی بومی و فناوری های نرم داخلی را از جمله اهداف آن ذکر کرد.

کبگانیان با اشاره به اینکه ضعف بازار بومی در حوزه های مختلف از جمله اسباب بازی، نرم افزار و سایر فناوری های نرم یکی از آسیب های فعلی در حوزه صنایع و محصولات فرهنگی است، گفت: متاسفانه در حال حاضر این بازار میل به محصولات خارجی دارد.

وی با اشاره به اینکه، برای بهبود و گسترش هرچه بیشتر فضای بازار محصولات بومی فرهنگی و فناوری های نرم شش اقدام ملی پیشنهاد شده بود، ایجاد بستر مشارکت های مردمی در حوزه تولید و عرضه محصولات فرهنگی را از جمله این اقدامات عنوان کرد و افزود: این مهم به طور حتم می تواند از سوی سازمانها٬ دستگاهها٬ سامانه ها و انجمن های تخصصی و شبکه های مجازی به سرانجام برسد.

کبگانیان همچنین یکی دیگر از محورهای مورد تصویب ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به منظور حمایت از محصولات فرهنگی و فناوری نرم را تسهیل بهره مندی و استفاده از کسب و کارها و مشاغل فعال این حوزه که تحت اختیار بخش عمومی یا دولتی همچون دانشگاه ها، فرهنگسراها، مراکز و کانون های فرهنگی عنوان کرد.

وی، ترویج و فرهنگ سازی قواعد و رویکردهای فناوری های نرم در قالب انتشار محصولات چند رسانه ای، کتب و نشریات و مقالات و سایر ابزارهای ترویجی را از جمله تصمیمات حمایتی شورا در حوزه محصولات نرم و فرهنگی دانست و اضافه کرد: البته فرهنگ سازی در مهد کودک ها، مدارس، مراکز تفریحی و پرورشی نوجوانان بخش دیگری از راهبرد هفتم است.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور همچنین توسعه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری را راهبرد هشتم مربوط به محصولات فرهنگی و فناوری های نرم عنوان و اعلام کرد: دراین حوزه ۸ اقدام ملی به تصویب رسیده بود که برخی اصلاح شده است.

وی ضمن تاکید بر حمایت از توسعه زیر ساخت های فیزیکی و فناورانه بخش محصولات فرهنگی و فناوری های نرم، افزود: متاسفانه در حال حاضر در بخش اماکن و استودیو های پیشرفته، شبکه های داخلی و بین المللی با کمبودها و ضعف هایی مواجه هستیم که نیازمند توسعه است.

کبگانیان همچنین با بیان اینکه، در حال حاضر بعضا شرکت ها و موسساتی که قصد ورود به بازار محصولات فرهنگی و فناوری های نرم دارند با کمبود اطلاعات برای هدف گذاری کسب و کار خود مواجه هستند، بر ایجاد نظام آمار و اطلاعات اقتصادی در حوزه محصولات فرهنگی و فناوری های نرم تاکید کرد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، ادامه داد: لذا ایجاد شبکه و درگاه اطلاعات کنش گران اصلی صنایع و محصولات فرهنگی و نرم یکی دیگر از اقدامات ملی است.

وی همچنین تدوین استاندارد های ملی برای تولید و عرضه محصولات فرهنگی و همچنین ایجاد سامانه و بانک اطلاعاتی برای تشخیص و تصمیم گیری و پیاده سازی اینگونه فناوری ها در کشور را یکی دیگر از مصوبات نود و دومین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور ذکر کرد.

کبگانیان، پایش سالانه مقررات گذاری در حوزه فناوری نرم و محصولات فرهنگی را از دیگر مصوبات ستاد نقشه جامع علمی کشور برشمرد و با اظهار تاسف از اینکه تاکنون چنین نظامی در کشورمان وجود نداشته است، گفت:خوشبختانه امروز تصویب شد که یک نظام بدین منظور تعریف شود چراکه بسیاری از کشورها در این زمینه پیشرفت خوبی داشته اند و اینکار را سالانه انجام می دهند.

وی یکی دیگر از مصوبات حوزه محصولات فرهنگی و فناوری های نرم را مقابله همه جانبه با انواع محصولات غیر مجاز و قاچاق وارداتی به کشور عنوان کرد و گفت: چراکه این محصولات قاچاق خود به خود مانع تشویق تولید کنندگان خواهند بود.

وی در ادامه، ایجاد نظام رتبه بندی اعتباری ملی برای محصولات فرهنگی درجهت پایبندی کلیه سطوح جامعه به مصرف اینگونه تولیدات داخلی را یکی دیگر از مصوبات ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در این بخش ذکر کرد و گفت: این مهم بجای جریمه ها و ایجاد برخوردهای سلبی گردش مدیریتی سیستم را روان تر خواهد کرد.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشورافزود: این نظام رتبه بندی افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی را در پایبندی به اعتبار ملی تشویق می کند.

کبگانیان ضمن اظهار تاسف از عدم اتمام راهبرد شماره ۹ مربوط به محصولات فرهنگی و فناوری های نرم در نشست شورا گفت: اگر اعضای ستاد موافقت کنند، در نشست فوق العاده ای در جلسه آتی دو راهبرد ۹ و ۱۰ و همچنین بخش مربوط به ساختار اجرایی مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت