Gerdab.IR | گرداب

پشت پرده تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی: استخدام با طعم هوس!

تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۵

امروزه در فضای مجازی، صفحات کاریابی‌های رسانه‌ای و... شاهد این هستیم که افراد به بهانه استخدام بانوان، انواع درخواستهای غیرمعقول و کاملا بی‌ربط را برای گزینش کاری مطرح می‌کنند.

به گزارش گرداب، تکنولوژی که امروزه همه مرزهای میان روابط انسان‌ها را درنوردیده و اشکال جدیدی از ارتباطات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... را پیش روی جامعه انسانی قرار داده است. ما هر روز شاهد تغییرات و باز شدن درهای جدید و امکانات تازه تری در این فضا هستیم و حالا در پی این تغییرات، مدتی است آگهی های عجیب و غریب به بهانه استخدام به چشم می خورد.
 

 پشت پرده تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی: استخدام با طعم هوس!
البته پیش‌تر هم نمونه‌ای از اینگونه آگهی ها را در یکی از روزنامه های -اتفاقا- کثیرالانتشار شاهد بودیم اما این بار قالب این آگهی ها تغییر یافته و در فضاهای مختلف مجازی، صفحات کاریابی های رسانه‌ای و ... شاهد این هستیم که افراد به بهانه استخدام بانوان محترمه، انواع و اقسام درخواست های غیر معقول و معمول و کاملا بی ربط را از فرد مورد نظر برای گزینش کاری، توقع دارند؛ به عنوان مثال: یک خانم برای استخدام به عنوان منشی در یک شرکت، حتما باید مجرد و زیبا و خوش پوش باشد! چرا؟ 
 
معادله نامتعادلی که در جامعه اتفاق می‌افتد 
 
دکتر حسین حسینی، جامعه شناس در پاسخ به چرایی این موضوع، می‌گوید: برای ریشه یابی این مشکل علل فراوانی را می توان ارایه کرد از جمله این علل می توان به موضوع فقر فرهنگی و اقتصادی اشاره کرد که از فاکتورهای بسیار مهم بوده و گریبان گیر مردان و زنان جامعه امروزی شده است. 
 
وی ادامه می دهد: بسیاری از افراد برای تامین معاش خود به ناچار به سمت شیوه های نادرست امرار معاش کشیده می شوند، شیوه هایی از جمله تن فروشی، به همین دلیل در جامعه گروهی از افراد خریدار و گروهی نیز فروشنده می شوند و این موضوع تا جایی پیش می رود که این خرید و فروش کالا گونه حتی در فضاهای مجازی نیز فراگیر می شود و افرادی تحت عنوان آگهی هایی این چنینی خریدار بوده و متعاقب این امر، عده ای نیز خود را به عنوان فروشنده عرضه می کنند. 
 
وی تصریح می کند: ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، در حوزه ارتباطات همیشه عده ای فروشنده و عده ای نیز خریدار بوده اند و متاسفانه همیشه خریداران مرد و فروشندگان زن هستند که این موضوع آسیب فراوانی برای زنان جامعه به همراه دارد. 
 
حسینی عنوان می کند: از دیگر دلایل این معضل بالا رفتن سن ازدواج در جوانان است؛ جوانی که علیرغم تحصیلات دانشگاهی بیکار هستند و این بیکاری به وجود فاصله طبقاتی بسیار زیادی که شاهد آن هستیم، کمک می کند. این معادله ای نا متعادل است که باعث می شود بسیاری از فسادهای اخلاقی در جامعه اتفاق بیفتد. 
 
وی در ادامه می گوید: سومین دلیلی که باعث می شود این سیل خریدار و فروشندگان در جامعه گسترش پیدا کند، نابرابری میان زنان و مردان به خصوص در حوزه اشتغال است. ما شاهد این موضوع هستیم که همیشه اولویت اشتغال برای مردان است و زنان در مرحله دوم اولویت قرار دارند. به دلیل اینکه همواره گفته می شود، مردان نان آور خانواده هستند. در حالی که امروزه عده بسیار زیادی از زنان و دختران نقش نان آور خانوار را ایفا می کنند. 
 
این جامعه شناس ادامه می دهد: به عنوان مثال در هر جامعه ای زنان بسیاری وجود دارند که به دلیل کفایت نکردن حقوق همسرانشان برای هزینه های زندگی، مشغول به کار می شوند تا بتوانند کمک خرج خانواده باشند یا دختران دانشجویی که برای برداشتن بار هزینه های اضافی خود از دوش خانواده یا نبود امکانات لازم برای تحصیل، مشغول به کار می شوند. در این حالت اگر برای این زنان و دختران شغلی در خور آنها وجود نداشته باشد، مجبور می شوند برای امرار معاش به کارهای نامشروع و نادرستی مانند تن فروشی تحت عناوین مختلف روی بیاورند. 
 
وی می افزاید: برای جلوگیری از اینگونه آسیب ها و فسادهای مختلف در جامعه باید به بحث ازدواج جوانان و همچنین اشتغال برابر و فرصت های برابر برای زنان و مردان رسیدگی شود؛ همچنین مقام های مسئول در رسیدگی به جرایم اخلاقی و سایبری در کشور باید نظارت مستقیم و غیر مستقیم روی مراکز غیر رسمی همسریابی و کاریابی حقیقی و مجازی داشته باشند تا بتوان به این طریق جرایم سایبری و کاریابی های نامتعارف و غیر اخلاقی را تحت کنترل و نظارت گرفته و از شیوع بیشتر آنها در جامعه جلوگیری کرد. 
 
پلیس فتا چه می‌گوید؟ 
 
اما برای پیگیری بیشتر این موضوع به سراغ رییس پلیس فتای کشور رفتیم، سردار کمال هادیانفر می گوید: حفظ امنیت فردى، آرامش شهروندان، حفظ اطلاعات نظام در فضاى مجازى و صیانت از حاکمیت از وظایف پلیس فتا است. علىرغم رشد ٦٣ درصدى جرایم سایبرى، ما حدود ۸۸ درصد تخلفات را ردیابى و رسیدگى کردیم که از نرم‌های جهانی ۵۰ درصد جلوتر هستیم. پلیس بین الملل(اینترپل) پلیس فتاى ایران را به عنوان سرگروه منطقه اى قرار داده است. 
 
سرتیپ دوم هادیانفر، ضمن بیان اینکه امروز ابزارهاى جرم تغییر کرده است، ادامه می دهد: فضاى مجازى علیرغم تمام خوبى هایى که دارد می‌تواند بهشت امن متخلفان باشد، طبق اعلام اینترپل در هر ١٢ ثانیه یک نفر در فضاى مجازى قربانى کلاهبرداران می‌شود. 
 
هادیانفر با اشاره به تبلیغات جدیدی که در فضای مجازی، مبنی بر استخدام‌های خارج از عرف و خلاف قانون و شرع، منتشر می‌شود، اظهار می کند: پلیس فتا در صورت مشاهده چنین آگهی‌هایی، مورد مذکور را به مدیران اینگونه فضاها گزارش داده و به آنها تذکر می دهد یا به صورت مستقیم وارد عمل شده و از انتشار این آگهی ها به طرق مختلف جلوگیری کرده و با متخلفان برخورد می کند. 
 
فاجعه تر از فاجعه! 
 
یک شرکت و یک کارفرما به یک خانم منشی مجرد - و البته نه مجرب- نیازمند است. موضوعی که می رود تا در جامعه به فاجعه ای تبدیل شود. موضوعی که دامان بسیاری از دختران و زنانی را می گیرد که به خاطر داشتن نیاز مالی به مردانی که در شرکت های آنچنانی و اینچنانی نشسته اند چشم امید بسته اند. امیدی که شاید در کوره راه کارزار بازار کار به ناامیدی بگراید. این روزها، مردان کارفرما- البته تعدادی از آنها- به دنبال خانم هایی هستند که مجرد و زیبا و خوش تیپ هستند. 

منبع: برنا