ارایه سرویس خدمات پس از فروش IT ضابطه‌مند می‌شود

ارایه سرویس خدمات پس از فروش IT ضابطه‌مند می‌شود
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵

رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه گفت: با اجرای طرح گارانتی با اصالت در بازار IT ارایه سرویس خدمات پس از فروش IT ضابطه‌مند می‌شود.

به گزارش گرداب، سید مهدی میر مهدی  کمیجانی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر برخی از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پس از فروش از زیر بار تعهدات خود شانه خالی کرده و خریداران نیز به دلیل بی‌اطلاعی نسبت به حقوق گارانتی خود، هیچ استفاده‌ای از گارانتی نکرده و تنها هزینه گارانتی را پرداخت می‌کردند؛ اما اتحادیه در صدد دفاع از حقوق مصرف‌کننده است و با اجرای طرح «گارانتی با اصالت» علاوه بر شفاف‌سازی در حوزه خدمات پس از فروش، در صدد احقاق حقوق مصرف‌کنندگان در زمینه خدمات سرویس برخواهد آمد.

اتحادیه فناوران رایانه استان تهران با اشاره به افزایش حجم شکایات طی 4 سال گذشته در رابطه با خدمات پس از فروش گفت: پس از بررسی و ساماندهی شکایات، مشخص شد بخش بزرگی از شکایات مربوط به کارت‌های گارانتی غیر معتبر است در نتیجه طی برنامه ریزی با سازمان صنعت معدن و تجارت، شکایات را بررسی کردیم و وارد یک همکاری با سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده شدیم و تا جایی پیش رفتیم که متوجه شدیم در رابطه با گارانتی و خدمات پس از فروش صنف آی‌تی هیچ قانونی وجود ندارد.
وی گفت: در نتیجه از قانون خدمات پس از فروش حوزه لوازم خانگی استفاده کردیم و این قانون را وارد اتحادیه کردیم و پس از تشکیل کارگروهی در اتحادیه  پس از دوسال موفق شدیم قانون گارانتی در صنف آی‌تی را تهیه و به سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده ارایه دهیم. در نهایت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان این قانون را تاییده کرد و از سال 94 کار ارزیابی شرکت‌های ارایه‌دهنده گارانتی توسط اتحادیه فناوران رایانه استان تهران آغاز شد.
به گفته رییس اتحادیه فناوران رایانه استان تهران، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و اتحادیه فناوران رایانه صورت گرفت، ارزیابی تمام شرکت‌ها از صفر تا صد به عهده اتحادیه فناوران رایانه استان تهران است و زمانی که شرکت‌ها از سوی اتحادیه مور تایید قرار گرفتند، به سازمان حمایت معرفی و این سازمان به آنها مجوز ارایه کارت گارانتی می‌دهد. به عبارتی از زمانی که نام شرکت در سایت اتحادیه فناوران رایانه ثبت  و مورد تایید سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان قرار گرفت، می تواند نسبت به ارایه گارانتی 18 ماهه اقدام کند.
رییس اتحادیه فناوران رایانه استان تهران در مورد فعالیت شرکت‌های فاقد مجوز اتحادیه نیز گفت: با شرکت‌هایی که مجاز به ارایه خدمات پس از فروش نیستند مطابق ماده 28 قانون اماکن با آنها برخورد می‌شود و واحد تجاری آنها پلمپ می‌شود.
وی همچنین وعده داد که از سال‌آینده ارزیابی شرکت‌ها آغاز می‌شود وشرکت‌هایی که در لیست اتحادیه و سایت سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده جود دارند به مرحله ربته‌بندی وارد می‌شود.
در این زمینه مهدی میرنقی مدیر اجرایی طرح «گارانتی با اصالت» نیز با تایید این موضوع که بی‌اطلاعی مصرف‌کنندگان از حقوق خود در رابطه با گارانتی مشکلات بسیاری به وجود آورده است گفت: متاسفانه در حال حاضر نسبت به گارانتی یک دید منفی وجود دارد و در مذاکرات صورت گرفته با شرکت های ارایه دهنده خدمات پس از فروش مشاهده شد که این شرکت‌ها بر اساس استاندارد و دستورالعمل مشخصی حرکت می کنند؛ اما زمانی که می‌خواهیم اثر کامل و نتیجه کار را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می شویم که رضایتمندی مشتریان در حد کامل نیست.
به گفته وی این موضوع دو دلیل دارد. دلیل اول بالا بودن سطح انتظارات مشتریان از گارانتی و شرکت‌های ارایه دهنده گارانتی است. دلیل دوم اینکه از دیدگاه مشتریان، گارانتی ها خدمات خوبی ارایه نمی‌دهند. در نتیجه باید در این زمینه شفاف سازی شود. به عبارتی مصرف‌کننده باید بداند وقتی قصد خرید کالایی را دارد چه خدمات پس از فروشی باید دریافت کند؟ نکته دوم این است که باید نسبت به تفاوت گارانتی بین شرکت‌ها آگاهی داشته باشد و بداند اگر بین خدمات گارانتی دو یا چند شرکت تفاوت قیمت وجود دارد، علت این اختلاف قیمت چیست؟‌ و سوم اینکه ممیزی منظمی برای شرکت های ارائه دهنده گارانتی صورت پذیرد.
میر نقی با اشاره به تداوم اجرای این طرح نیز گفت: کارگروه برنامه‌ریزی وظیفه ارزیابی استانداردهای مرتبط با خدمات سرویس و ارزیابی شرکت‌ها را به صورت مداوم به عهده دارد.
به گفته وی، در حال حاضر در بحث خدمات سرویس، استاندارد رضایت و شکایت مشتریان اهمیت بسیاری دارد. در کارگروه گارانتی با اصالت مصوب شده است که تمام شرکت‌های عضو باید استاندارد های لازم را اخذ کنند. همچنین قوانینی در نظر گرفته شده تا نحوه ارایه خدمات سرویس بر اساس ضوابط مشخص شود و کارگروه وظیفه دارد که به صورت مداوم و شفاف تمام شرکت‌ها را ارزیابی کرده و هر مشکلی از طریق کانال های ارتباطی به مردم اعلام کند. بحث دوم، موضوع رتبه دار کردن شرکت های ارایه دهنده خدمات پس از فروش است. اگر شرایط رتبه دار کردن شرکت‌های ارایه دهنده خدمات گارانتی فراهم شود مردم راحت‌تر می‌توانند گارانتی مورد نظر خود را با توجه به قیمت گارانتی انتخاب کنند.
وی از مردم خواست از خرید کالایی که فاقد گارانتی بوده و یا کالاهایی که شرایط گارانتی آنها مشخص نیست خودداری نمایند و از فروشنده بخواهند در مورد خدمات پس از فروش توضیحات ارایه دهد.

میرنقی از خریداران دعوت کرد به کمپین مردمی گارانتی با اصالت بپیوندند و نقطه نظرات خود را در رابطه با اجرای این طرح به اطلاع اتحادیه فناوران رایانه رسانده و  مجریان طرح را در اجرای طرح جامع و کاربردی گارانتی با اصالت یاری کنند.