چین، روسیه و هند به‌ دنبال ائتلاف سایبری علیه غرب

چین، روسیه و هند به‌ دنبال ائتلاف سایبری علیه غرب
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۵

پس از مدت‌ها تقابل در صحنه نظامی با غرب و رقابت با آمریکا در افزایش بودجه‌های هنگفت تسلیحاتی، حالا مقام‌های چینی به‌دنبال اتحاد راهبردی با کشورهای مهمی مانند روسیه و هند در حوزه سایبری در مقابل غرب هستند.

به گزارش گرداب، دولت چين قصد دارد به‌زودي در نشست بريكس تلاش‌هاي خود براي خارج‌كردن كنترل اينترنت از دست‌ آمريكا را وارد فاز جديدي كند و در واقع ائتلافي سايبري عليه واشنگتن را شكل دهد. براساس گزارش‌هاي منتشرشده دولت چين مذاكرات فشرده‌اي به‌ويژه با روسيه و هند به‌عنوان 2 كشور مهم در بريكس براي پذيرش و توافق بر سر مفهوم «حاكميت سايبري» داشته است.

بريكس نام گروهي به رهبري قدرت‌هاي اقتصادي نوظهور است كه برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي جنوبي اعضاي اصلي آن هستند. هرچند اعضاي گروه بريكس همگي به غيراز روسيه در رده كشورهاي در حال توسعه يا اقتصادهاي در حال ظهور هستند اما عموماً به واسطه اقتصادهايي با رشد پرشتاب و فراگير و نفوذ تأثيرگذار بر امور جهاني و منطقه‌اي از ديگر كشورها متمايز مي‌شوند.
قرار است در اجلاس سال‌جاري بريكس كه به ميزباني چين برگزار مي‌شود مسئله «حاكميت سايبري» مطرح شود و درباره آن گفت‌وگوهاي جدي صورت بگيرد.

چين علاوه بر تجهيزات مرسوم نظامي سرمايه‌گذاري گسترده‌اي در حوزه نبردهاي سايبري داشته است. آمريكا و چين مدت‌هاست كه نبردي سخت اما با سر وصدا و جنجالي كمتر از نبردهاي سنتي در فضاي سايبري دارند و هر چند وقت يك‌بار يكديگر را به حملات عليه خود و جاسوسي متهم مي‌كنند. چين از مدت‌ها قبل كنترل شديدي بر فضاي مجازي خود دارد و اكثر سايت‌هاي مشهور جهان در اين كشور فيلتر و پلتفرم‌هاي محلي در كشوري كه 700 ميليون كاربر اينترنت دارد توليد شده است.

مقام‌هاي چين از مدت‌ها قبل به‌دنبال جا انداختن و پذيرش مفهوم حاكميت سايبري در جهان ازجمله سازمان ملل به‌عنوان طرح و مدل خود براي فضاي مجازي هستند. مقام‌هاي دولت چين در مقابل مدل «اينترنت آزاد» اعتقاد دارند كه هر كشوري بايد قوانين خاص خود را براي فضاي مجازي داشته باشد و بتواند آن را در مرزهاي خود اجرا كند. به عقيده آنها كشورهاي غربي ازجمله آمريكا به وسيله فضاي مجازي امنيت ملي ديگر كشورها را تهديد مي‌كنند.

انتشار نخستين راهبرد امنيت سايبري چين توسط وزارت امور خارجه اين كشور، نتيجه تصويب «قانون امنيت سايبري» اين كشور است كه در آبان‌ماه درخصوص مقابله با تهديدهاي اينترنتي به تصويب پارلمان اين كشور رسيد. فضاي سايبر را حالا كشورهاي جهان، پنجمين حوزه جنگ پس از زمين، دريا، هوا و فضا مي‌دانند. واشنگتن كه خود يكي از طرف‌هاي اصلي حملات سايبري و جاسوسي است سال‌هاست با يك حريف قدرتمند مانند چين دست‌وپنجه نرم مي‌كند. اكنون اين نبرد در حال وارد شدن به فاز جديدي است و هر يك از دو طرف مي‌خواهند متحدان خود را براي دوره جديد جنگ‌هاي جهان داشته باشند.

منبع: همشهری