حملات سایبری اساس دموکراسی را تهدید می‌کند

حملات سایبری اساس دموکراسی را تهدید می‌کند
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۵

به گفته مقامات ناتو، دموکراسی که از اساسی‌ترین بنیان‌های اجتماعی کنونی است، در اثر حملات سایبری به انتخابات، به‌شدت درخطر است.

به گزارش گرداب، هک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال گذشته، حملات سایبری علیه شبکه برق اوکراین و از کار انداختن نیمی از اینترنت توسط بدافزار میرای؛ همه به نحوی توانایی فزاینده حملات سایبری درتهدید بنیان‌های جامعه کنونی ما را به نمایش می‌گذارند.

جیمی شیا (Jamie Shea)، جانشین فرمانده کل بحران‌های امنیتی ناتو، ضمن اعلام مسائل بالا، می‌گوید هکرها دیگر تنها تهدیدی برای سازمان‌ها و افراد نیستند، بلکه آن‌ها تمام ساختار دموکراسی را تهدید می‌کنند. او گفت:« سایبر، راهکارهای بسیار پیچیده‌تر و پیشرفته‌تری را برای نبرد در اختیار می‌گذارد، که جنگ روان‌شناختی، جنگ اطلاعاتی و تحریک و تسلیم از آن جمله است. ما به اینکه هکرها، بانک‌ها، کارت‌های بانکی و حساب‌های کاربری را در اختیار بگیرند عادت کرده‌ایم، اما این بار حرف از آینده دموکراسی، پایداری و سلامت تمام مؤسسات ماست.»

هک شدن انتخابات آمریکا، موجب شده است بسیاری از کشورها نسبت به برگزاری انتخابات الکترونیک تردید کنند. هلند، به انتخابات کاغذی بازگشته است و قصد شمارش دستی آرا را دارد، زیرا نگران هک شدن انتخابات و دست‌کاری نتایج و آمار انتخاباتی خود است.

او اضافه کرد:« قابل‌توجه است که هلند قصد دارد انتخابات خود را به نحوی برگزار کند که درگیر مسائلی همچون شمارش آرای الکترونیکی نشود. بعد از ماجراهای رخ‌داده در انتخابات آمریکا، اطمینان‌پذیری آرا به‌شدت درخطر است. ما، به‌عنوان افراد حامی دموکراسی، در حال از دست دادن ایمان خود به اجزا و المان‌هایی هستیم که خود برای حفظ اقتصاد و جهانی‌سازی ایجاد کرده‌ایم.»

شیا در ادامه گفت که رخدادهای آمریکا، یک نمونه مستقل نیست، زیرا بلافاصله سیاستمدارانی از فرانسه و آلمان نیز از احتمال هک در انتخابات کشورهای متبوعشان خبر دادند. سرویس اطلاعاتی آلمان، از تلاش‌هایی برای نفوذ به مجلس بوندشتاگ این کشور و همچنین احزاب سیاسی فعال در آلمان خبر دادند. ژان ایوس لودریان (Jean-Yves Le Drien)، وزیر دفاع فرانسه نیز از تمامی احزاب فرانسه خواست در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آتی، با یکدیگر متحد شوند و اطلاعات مربوط به اقدامات سایبری علیه سامانه‌های خود را به اشتراک بگذارند.

شیا گفت:«کافی است تنها دو سایت ما هک شود تا سازمان‌های اطلاعاتی روسیه بتوانند به افشای اطلاعات بپردازند. کاری که درست در زمان‌های سرنوشت‌ساز انتخاباتی انجام دادند تا بیشترین آسیب را وارد سازند. تهدید متوجه یک فرد، بانک یا موسسه نیست، تهدید متوجه اصل جامعه و توانایی آن در عملکرد درست است و اعتمادی را که ما در اطمینان‌پذیری و یکپارچگی مدل دموکراتیک خودداریم، از بین می‌برد.»

او همچنین در رابطه با تصمیم اخیر ناتو برای اعلام سایبر به‌عنوان زمینه جدیدی از مبارزه در کنار زمین، دریا، هوا و فضا، گفت:« تمام برنامه‌های تسلیحاتی کنونی ما، چه برنامه موشکی، برنامه شناخت مشترک، پهپاد ها و چه سایر برنامه‌ها، باید برای در بر گرفتن امنیت سایبری اصلاح شوند زیرا احتمالاً از ابتدا چنین طراحی نشده‌اند.» هرچند این اقدام برای ناتو بسیار هزینه‌بر و دشوار است، با توجه به تلاش ناتو برای مبارزه با حملات سایبری و افزایش توانمندی خود، در صدر اولویت‌ها قرار می‌گیرد. شیا اضافه کرد:« شکی نیست که سایبر بر تمام استراتژی‌های نظامی ما اثر خواهد گذاشت و اگر ما آن را تصاحب نکنیم، دیر یا زود رقبای ما راهی خواهند یافت تا ما را تصاحب کنند.»