مهمترین اولویت‌ ما تعیین مرزهای فضای مجازی است

مهمترین اولویت‌ ما تعیین مرزهای فضای مجازی است
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از قدرت نرم از طریق فضای مجازی شکل می‌گیرد، گفت:‌ مهمترین اولویت‌ کنونی ما تعیین مرزهای فضای مجازی است.

به گزارش گرداب، رضا تقی‌پور عضو شورای عالی فضای مجازی مهمان ویژه دومین روز اجلاسیه مجلس خبرگان بود که مباحث خود را تحت عنوان «فضای مجازی؛ فرصت ها و تهدیدها» بیان کرد.

وی در ابتدا به پنج سالگی شورای عالی فضای مجازی اشاره و سپس به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر آماج حمله قرارگرفتن ایمان جوانان توسط دشمنان در این فضا برای اهمیت بحث در این حوزه استناد کرد.

وی ادامه داد: از مجموع جمعیت دنیا ۵۰ درصد از این فضا استفاده می کنند از این فضا تاثیر می پذیرند.

تقی‌پور گفت: امروز ما در کشور ۴۰ میلیون مشترک اینترنت داریم و حدود ۹۷ درصد مردم گوشی تلفن همراه دارند که می توانند توسط آن به اینترنت متصل شوند.

 عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: با مقایسه میزان شرکت مردم در فعالیتهای مذهبی و مساجد و حضور آنها در فضای مجازی، می توان میزان تأثیرگذار این فضا بر مردم را متوجه شد.

تقی‌پور افزود: آنچه مشخص است، محتوای عمده از محتوای مورد استفاده در این فضا، سرگرمی و طنز و بعضاً مستهجن و مبتدل و الحادی و ضددین است.

 عضو شورای عالی فضای مجازی خاطرنشان کرد: در مقابل، ما در تعاملات دو سویه متاسفانه معاندین دست بالاتر را دارند ولی در فضاهای یک سویه حرفهایی برای گفتن داریم.

وی گفت: متاسفانه نرم افزارهای پایه و اصلی مورد استفاده مردم، خارجی است و کاربران می توانند از طریق اپلیکشین های تلفن همراه برنامه های تلویزیون های ضد اخلاقی و معاند را دریافت کنند. همچنین طراحی های نرم افزارهای شبکه های مجازی به گونه ای است که در ابتدا با خود کاربر توافق می شود که تمام اطلاعات محرمانه، در اختیار باندهای جاسوسی و شرکت های آنان قرار گیرد و از این جهت باید احساس خطر کنیم.

تقی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود، آمریکا را به عنوان اصلی‌ترین رقیب جمهوری اسلامی در این مبحث عنوان کرد که تحت عنوان توسعه دموکراسی و حقوق بشر و آزادی، همه فناوری‌های نوین و سازمان‌های مربوط را به حاکمیت خود منتقل کرده است.

 عضو شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: که آمریکایی ها تحت عنوان های فوق مباحثی نظیر بانکداری الکترونیک و ... را به وجود آورده اند که به راحتی بر اطلاعات مردم دنیا اشراف داشته باشند و تز آنها این است که اگر بر اطلاعات مردم کنترل و اشراف داشته باشیم می توانیم بر آنها حکومت کنیم.

وی با اشاره به چهار راهبرد اصلی آمریکا در فضای مجازی اظهار داشت: اینترنت اشیاء؛ یعنی ما وسائل خانگی و هر آنچه می تواند به اینترنت وصل شود را باید در شبکه اینترنت به هم متصل کنیم، اولین راهبرد بوده و همنچنین راهبردهای دیگر آمریکا اینترنت اماکن، اینترنت افراد و اینترنت اطلاعات است.

عضو شورای عالی فضای مجازی وضعیت فعلی فیلترینگ را در کشور مناسب ندانست و گفت: برای جلوگیری از سایت های مستهجن و غیر اخلاقی راهی جز فیلتر نداریم ولی باید به صورت هوشمند این کار انجام شود. به عنوان مهمترین اولویت باید مرزهای فضای مجازی را برای خودمان مشخص کنیم مشابه آنچه که برخی کشورها انجام داده اند و در درون مرزهای سایبری خود، حاکمیت ملی خود را اعمال نمایند که از وظایف شبکه ملی اطلاعات است. البته تعریف مرز برای شبکه ملی و فضای مجازی به معنای بستن مرزها نیست بلکه برای حفظ کشور از تهدیدهای این فضاست.

تقی‌پور همچنین تبدیل اینترنت به ابزار جهانی‌سازی را تهدید بزرگ فرهنگی دانست که ابزاری تبلیغی برای فرهنگ های غیر اسلامی است.

عضو شورای عالی فضای مجازی تهاجم فرهنگی و جنگ نرم را بزرگترین تهدید این فضا دانسته و شکل گیری و انتشار اخبار کذب را از آسیب های جدی این فضا برشمرد. همچنین تشکیل حلقه های انحرافی و برنامه های مبتذل را از دیگر آسیب های این فضا عنوان کرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: امروز گفته می شود جنگ نرم در جریان است بخش عمده ای از قدرت نرم را از طریق همین فضا شکل می گیرد این قدرت نیز از طریق عملیات روانی و انقلاب های مخملی درون کشورها سبب بروز اختلاف های درونی در کشورها می شود و بعضاً سبب افول حکومتها و جنگ داخلی می شود.

تقی‌پور برای برون رفت از این تهدیدها و مشکلات در فضای مجازی به سخنان رهبر معظم انقلاب استناد کرد و گفت: مسئولین باید به صورت پیش فرض تهدیدها را بر فرصت ها غالب بدانند و به راحتی از کنار آن رد نشوند و امروز کار جوانان سخت تر از ابتدای انقلاب است. همچنین دید ما به این فضا دید استقلال طلبانه باشد نه وابستگی. همچنین رویکردها به این فضا به حالت بخش نامه ای نباشد بلکه امتناع و اجماع نخبگان لازم است از نظرات ملموس خبرگان جامعه استفاده شود.

عضو شورای عالی فضای مجازی  در پایان خاطرنشان کرد:‌ راهکار اصلی و مهم، به وجود آوردن محتواهای ارزشی و اسلامی برای مردم و به خصوص جوانهاست که انتظار می رود همه بخش های فرهنگی، مردم متدین و انقلابی و نمایندگان محترم مجلس خبرگان در آن کوشش بیشتر بکنند.