کلاهبرداری سایبری با تبلیغات دارو‌ها و دم نوش‌های لاغری

کلاهبرداری سایبری با تبلیغات دارو‌ها و دم نوش‌های لاغری
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۵

سرهنگ شکیب نسبت به تبلیغات سودجویان داروها و دم نوش‌های لاغری در فضای مجازی به کاربران هشدار داد.

به گزارش گرداب، دام‌ها و تله‌های سودجویان و کلاهبرداران سایبری هر روز متنوع‌تر و جدیدتر می‌گردد، دام‌هایی که قربانیان خاص خود را دارد قربانیانی که هدف کلاهبرداری، سرقت، باج‌گیری، اخاذی مالی و جنسی و غیره می‌شوند. 

متاسفانه کاربران در پی اعتمادهای نا به جا و بیش از حد و اطمینان خاطر کاذب به راحتی در دام مجرمان سایبری می‌افتد، مجرمانی که بی پروا به دنبال مقاصد شوم خود هستند و حتی آبرو و حیثیت افراد برای آن‌ها ارزشی ندارد.

جدیدترین شگرد مجرمان سایبری که در کانال‌ها، گروه‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی به راه افتاده است، بحث تبلیغاتی با موضوع کاهش وزن است.

در این شگرد این مجرمان با سوء استفاده از کاربران نه تنها از آن‌ها اخاذی می‌کنند، بلکه حتی آبرو و حیثیت کاربران را دستمایه اهداف پلید خود می‌کنند. در این خصوص با سرگرد مهدی شکیب سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا به گفتگو نشستیم تا علاوه بر شناخت شگردهای مجرمانه ببینم در فضای سایبر چگونه باید رفتار کنیم و چه نکاتی را رعایت کنیم تا در دام مجرمان سایبری گرفتار نشویم.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا از شبکه‌های اجتماعی به عنوان بستری برای پیشبرد اهداف مجرمانه این افراد نام برد و گفت: شبکه‌های اجتماعی به علت استقبال عمومی و ارایه ابزار‌ها و امکانات رایگان و جدید زمینه را برای سوءاستفاده این افراد فراهم آورده است.

سرگرد مهدی شکیب افزود: امروز شاهد برپایی صفحات، کانال‌ها و گروه‌های مختلف و با عناوینی جذاب در فضای مجازی هستیم که ادعای ارایه خدمات به کاربران فضای مجازی را دارند.

وی ادامه داد: در یکی از جدیدترین شگردهای سودجویانه، این افراد به دنبال ترغیب کاربران به بازدید از کانال یا گروه خود هستند. این افرد با استفاده از عناوینی همچون کاهش وزن و داشتن وزنی دلخواه و مناسب، سعی می‌کنند کاربران فضای مجازی و به خصوص بانوان را وادار به انجام خواسته‌های خود کنند.

سرگرد شکیب تصریح کرد: در این روش کاربران بدون اطلاع خانواده و برای داشتن وزنی ایده‌آل فریب این افراد را خورده و از این افراد مشاوره و راهنمایی و حتی نسخه‌های پزشکی دریافت می‌کنند. نسخه هایی که شاید مورد تایید پزشکان متخصص در این حوزه نباشد.

وی ادامه داد: این نسخه‌ها ممکن است حتی سلامتی افراد را نیز به خطر بیاندازد. بنابراین بهتر است کاربران به جای استفاده از این نسخه ها، به پزشکان متخصص در این حوزه مراجعه کنند.

سرگرد شکیب در تشریح این شگرد مجرمانه گفت: در این شگرد، مجرمان سایبری با ایجاد صفحاتی جذاب و انجام تبلیغات گسترده با عناوینی همچون کاهش وزن در یک ماه. تناسب اندام بدون رژیم غذایی و غیره، سعی دارند تعداد بازدید کننده‌های خود را افزایش داده تا بتوانند از قربانیان خود سوءاستفاده کنند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در ادامه گفت: مجرمان سایبری بعد از اینکه توانستند اعتماد کاربران فضای مجازی را جلب کنند از آن‌ها درخواست ارسال تصاویری از اندام خودشان میکنند. این افراد در توجیه این درخواست عنوان می‌کنند جهت تاثیر بیشتر دارو‌ها و دم نوش‌های لاغری باید بدانند چه عضوی از بدن دارای اضافه وزن می‌باشد، چون هر کدام از این نسخه‌ها و دم نوش‌ها برای کاری مخصوص ساخته شده اند.

سرگرد شکیب ادامه داد: متاسفانه برخی از کاربران فضای مجازی بدون اطلاع والدین خود با این افراد ارتباط برقرار کرده و خواسته‌های آنان را انجام می‌دهند یعنی تصاویری از خود را برای مجرمان سایبری ارسال کرده و منتظر دریافت نسخه پزشکی هستند.

وی ادامه داد: به محض دریافت تصاویر از سوی مجرم پیام هایی تهدید آمیز مبنی بر انتشار تصاویر خصوصی قربانی در فضای مجازی برای قربانی ارسال می‌شود و از وی درخواست واریز مبالغی هنگفت را دارند.

این مقام مسئول حسن اعتماد بیش از حد هموطنان را عامل اصلی بروز برخی از جرایم سایبری برشمرد و گفت: گاه رعایت برخی از نکات کوچک و جزیی از جانب کاربران فضای مجازی می‌تواند از وقوع جرایمی بسیار بزرگ جلوگیری نماید؛ لذا هموطنان عزیز باید نسبت به افراد آنلاین در فضای مجازی حساسیت بیشتری داشته باشند.

سرگرد شکیب در توصیه به کاربران فضای مجازی گفت: کاربران عزیز باید دقت داشته باشند نباید به افراد آنلاین غریبه و ناشناس اعتماد کرد.

وی تاکید کرد: مطلع بودن والدین در کاهش وقوع جرایم سایبری بسیار موثر بوده و می‌تواند از وقوع چنین جرایمی جلوگیری کند. اگر والدین نسبت به فعالیت‌های آنلاین فرزندان خود نظارت بیشتری داشته باشند و در فعالیت‌های اینترنتی آن‌ها را همراهی کنند قطعاً شاهد وقوع چنین جرایمی نخواهیم بود.

سرپرست اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا در پایان گفت: پلیس فتا از  تمامی کاربران می‌خواهد در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت‌های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام کنند.

منبع: پلیس