رشد اقتصادی انگلیس با استفاده از هوش مصنوعی

رشد اقتصادی انگلیس با استفاده از هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵

گروهی از تحلیلگران معتقدند اقتصاد کشور انگلیس با استفاده از هوش مصنوعی بیش از 500 میلیارد دلار رشد می‌کند.

به گزارش گرداب، از زمان به وجود آمدن مفهوم هوش مصنوعی دانشمندان در تلاش هستند تا کاربردهای گسترده‌ای برای آن‌ها ایجاد کنند. به عنوان مثال امروزه می‌تواند آن‌ها را در وسایل نقلیه‌ی خودران، بازی‌های ویدئویی و امنیت سایبری مشاهده کرد.
دولت انگلیس مدتی قبل شروع به بررسی نحوه‌ی همکاری هوش مصنوعی با صنعت فناوری این کشور برای به کمک تداوم رشد آن بپردازد.
با توجه به گزارش شرکت ایرلندی اکسنچر1 (Accenture)، هوش مصنوعی می‌تواند حدود 645 میلیارد دلار به اقتصاد انگلیس کمک بکند. به همین دلیل دولت این کشور تصمیم گرفته است بخشی از اقدامات راه بردهای دیجیتالی خود را در جهت دستیابی به ظرفیت یاد شده، تنظیم کند.
با توجه به گزارش بالا احتمالاً از تاریخ 1 مارس کارن بردلی (Karen Bradley) وزیر فرهنگ انگلیس با حمایت از فناوری‌های جدید، راه برد صنعتی دولتی تازه‌ای ارائه داده است که به پیشرو بودن در توسعه‌ی جهانی آن‌ها کمک می‌کند. همچنین دیم وندی هال (Dame Wendy Hall)، استاد علوم رایانه‌ی دانشگاه ساوت‌همپتون (University of Southampton) و جروم پزنتی (Jérôme Pesenti)، مدیرعامل شرکت بنولنت‌تک2 (BenevolentTech) به عنوان بخشی از راه بردهای دیجیتال، بررسی‌های گسترده‌ای را روی هوش مصنوعی انجام می‌دهند.
بررسی یاد شده با هدف شناسایی عناصر کلیدی هوش مصنوعی برای افزایش رشد آن در انگلیس است. همچنین در این تحقیقات نحوه‌ی همکاری دولت و صنایع با یکدیگر به منظور پیشبرد فناوری‌ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت. همچنین به نظر می‌رسد شورای تحقیقاتی علوم فیزیکی و مهندسی (Engineering and Physical Sciences Research Council) هزینه‌ی 17.3 میلیون دلار را با هدف حمایت از توسعه‌ی فناوری‌های جدید روباتیک و هوش مصنوعی (RAI3) در دانشگاه‌های سراسر کشور به راه برد دیجیتالی آن اضافه کند.
پزنتی گفت: «در حال حاضر نگرش‌های منفی بسیاری در مورد هوش مصنوعی وجود دارد؛ اما این فناوری می‌تواند به رشد عظیم اقتصاد انگلیس، ایجاد شغل، پرورش مهارت‌های جدید کمک کرده و موقعیت این کشور را به عنوان یک رهبر جهانی در زمینه‌های صنعتی و فناوری نوآورانه مختلف حفظ کند.»
دولت انگلیس اعلام کرد اقدام یاد شده به عنوان بخشی از تقویت متخصصین این کشور در زمینه‌هایی مانند امنیت سایبری، ابزارهای هوشمند و متصل، وسایل نقلیه بی راننده و هوش مصنوعی صورت می‌گیرد.
بردلی، وزیر فرهنگ انگلیس گفت: «این کشور از روزهای اولیه‌ی به وجود آمدن مفهوم محاسبات، دارای تاریخچه‌ی گسترده‌ای از ایجاد نوآوری‌های دیجیتالی است.»
وزیر فرهنگ انگلیس افزود: «ما در انقلاب هوش مصنوعی پیشگام هستیم. راه برد دیجیتال به ما کمک می‌کند تا با تقویت متخصصان و دانشمندان خود به پیشرو بودن خود ادامه بدهیم.»
وی ادامه داد: «فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد تحول در روند زندگی، شغل، مسافرت‌ها و آموزش دارد. همکاری دولت و صنعت برای تحقق بخشیدن به تمام مزایای اقتصادی و اجتماعی انگلیس، موضوعی فوق‌العاده است.»
با وجود این که انگلیس ادعا می‌کند در بیشتر زمینه‌ها پیشگان است؛ عده‌ای از تحلیلگران معتقدند دولت‌های بعدی این کشور توانایی حفظ دستاوردهای گذشته را ندارند. به عنوان مثال می‌توان به شرکت «فناوری‌های دیپ مایند» (DeepMind Technologies) اشاره کرد که سال 2010 افتتاح شد؛ اما در سال 2014 گوگل آن را خریداری کرد. همچنین می‌توان به خریده شدن آرم (ARM) توسط شرکت ژاپنی سافت‌بانک (SoftBank) اشاره کرد.
تحلیلگران یاد شده عقیده دارند، کشورهای آمریکا، چین، ژاپن و چندین کشور دیگر نسبت به انگلیس موفق‌تر بوده و از توانایی حفظ فناوری بالاتری برخوردار هستند.
_______________________________________
1- اکسنچر شرکت چندملیتی خدمات حرفه‌ای است، که در زمینه ارائه خدمات فناوری، مشاوره اطلاعاتی، مشاور مدیریت، خدمات مدیریت شده، برون‌سپاری فرایندهای تجاری و امنیت رایانه فعالیت می‌کند.
2- بنولنت‌تک، یکی از شرکت‌های تابعه « BenevolentAI » به حساب آمده و در زمینه‌ی تقویت هوش مصنوعی برای کاربردهای مختلف فعالیت می‌کند.
3- Robotics and Artificial Intelligence