ابوالحسن فیروزآبادی:

شرایط ‌مان در امنیت فضای مجازی خوب نیست

شرایط ‌مان در امنیت فضای مجازی خوب نیست
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران گفت: وضعیت کشور ما در حوزه فناوری اطلاعات و امنیت در فضای مجازی خوب نیست.

به گزارش گرداب، ابوالحسن فیروزآبادی در بیست و دومین کنفرانس ملی انجمن کامپیوتر ایران افزود: یکی از مهمترین بخش‌های فضای مجازی ای سی تی است که در این فضا اطلاعات تولید، توزیع، ذخیره و ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: این فضا در مراحل تولید، پایش و ذخیره سازی و انتقال اطلاعات در پنج دهه گذشته بازار اقتصادی 5 هزار دلاری در جهان ایجاد کرده و سال های گذشته با چهار درصد رشد همراه بوده است.

فیروزآبادی با بیان اینکه در دوره‌ای پیشی گرفتن‌ها و عقب افتادن‌ها رخ داد افزود: اکنون بیش از دو دهه است که تکنولوژی مرهون ای سی تی است و تحولات در معماری دولت‌ها نیز فارغ از توسعه ای سی تی نیست.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران گفت: با این میلیاردها اپ، جی پی اس و اینترنتی که در اختیار مردم است می توان تحول در عقلانیت بشر ایجاد کرد و در راه اندازی اینترنت آینده باید به نواقصی که تکنولوژی در بوجود آوردن فضای ناامن امروز ایجاد کرده است فایق آئیم.

وی افزود: بنابراین بحث امنیت برای مدیریت این فضا بسیار مهم است و در این حوزه نگرانی هایی وجود دارد که ممکن است یک دهه زمان ببرد تا این ناامنی و بی اعتمادی موجود را از بین ببرد.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران گفت: وضعیت ما در حوزه دولت الکترونیک و اپراتورهای موبایل خوب نیست و برای آن در سال های گذشته فکری نشده است و بایستی این فضا مدیریت شود.

فیروز آبادی افزود: با این فضا می‌توان یارانه توزیع کرد و خدمات زیادی به مردم ارائه کرد و حتی بسیاری از کسب و کارها در این فضا وجود دارد که ما آن را نمی شناسیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران با اشاره به اینکه حتی گداهایی دیده ایم که در چهار راه های کشور  به تکنولوژی تلگرام دسترسی دارند ادامه داد: تا چند سال آینده به ازای هر دو لیسانس یک دیپلم در کشور داریم و این نشان دهنده ضرورت توسعه فضای کسب و کار و استفاده از ظرفیت های اینترنت برای ایجاد شغل است.

وی گفت: اقتصاد دیجیتال ما در مقایسه با جهان فاصله دارد و بیشترین پول به جیب اپراتورها می رود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران افزود: جوانان ما در این فضا از هرچه استفاده کنند امریکایی است و باید برای حفظ سرمایه کشور در این حوزه کار شود و اقتصاد تلکامی به سهم 40 درصدی در اقتصاد کشور برسد؛ قرار است در دانشگاه‌های کشور در حوزه امنیت این فضا کار شود چراکه تاکنون در حوزه امنیت در فضای مجازی عملکرد خوبی نداشته‌ایم.

وی گفت: اینترنت ملی، جستجو گر ملی، شبکه اجتماعی ملی و فضای ابری ملی نیاز کشور است و باید ایجاد شود اما متاسفانه در حال حاضر همگی آمریکایی است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران افزود: معتقدیم این حوزه ظرفیت سرمایه گذاری و تمرکز اقتصادی دارد و باید با توسعه دانش بنیان این حوزه را تقویت کرد.

فیروزآبادی گفت: حل تکلیف گزاره‌های پیشینه از دغدغه‌های شورای عالی فضای مجازی است که اگر این گزاره‌ها برطرف شود می‌توان زیر ساخت های لازم را در این فضا ایجاد کرد.