علت اصلی وقوع اکثر جرائم در فروشگاه های اینترنتی چیست؟

علت اصلی وقوع اکثر جرائم در فروشگاه های اینترنتی چیست؟
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵

دراین گزارش به بررسی علل وقوع جرائم در فروشگاه های اینترنتی پرداخته ایم.

به گزارش گرداب، عید نوروز از جمله مناسبت‌هایی است که شور و شوق بسیاری در بین هموطنان عزیز ایجاد می‌کند. به نحوی که در این ایام زندگی روزمره انسان‌ها نیز دچار تغییر و تحول می‌شود. از جمله مواردی که بیش از هر موضوعی به چشم می‌آید، خرید‌های نوروزی است. خرید‌هایی که در فضای مجازی رنگ و بوی بیشتری به خود گرفته و افراد مختلف سعی دارند با استفاده از تبلیغات جذاب و متنوع، کالاهای خود را به فروش برسانند. این امر در نگاه اول در جهت رفاه حال هموطنان و کاربران فضای مجازی طراحی شده اما متاسفانه برخی از سودجویان سایبری، قربانیان خود را در این فضا دنبال می‌کنند و با سود بردن از شیوه‌ها و شگردهای مدرن سعی دارند برای رسیدن به اهداف مجرمانه خود که عمدتاً مالی می‌باشد به کلاهبرداری از کاربران فضای مجازی بپردازند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت: خرید آنلاین كالا و خدمات از با ارزش‌ترین خدماتی است كه در بستر اینترنت و فضای مجازی ارائه می‌شود. خرید های آنلاین علاوه بر مزیت‌های زیادی که دارد متاسفانه دارای معایبی نیز می‌باشد که معمولاً  افراد سودجو با سوءاستفاده از حسن اعتماد و یا كم دقتی خریداران و مشتریان، اهداف مجرمانه خود را عملی می‌نمایند.

سرگرد مهدی شکیب ادامه‌داد: در صورت رعایت نكات ایمنی و توجه به هشدارهای پلیسی می‌توان از یك خرید موفق در ایام عید نوروز لذت برد. لذا هموطنان عزیز نسبت به خرید‌های اینترنتی و اعتماد‌های مجازی دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به برخی از شگرد‌های مجرمانه در این زمینه افزود: یکی از شگردهایی که در این ایام افزایش پیدا کرده است، خرید و فروش اجناس دست دوم می باشد که افراد سودجو با استفاده از تبلیغات جذاب و اغواکننده سعی می‌کنند کاربران فضای مجازی را ترغیب به خرید کالا نمایند. البته می‌توان گفت در این زمینه تا حدودی موفق نیز عمل کرده و با سود بردن از شیوه‌های مختلف مهندسی اجتماعی از هموطنان کلاهبرداری نموده‌اند.

سرگرد شکیب با اشاره به خرید کردن از سایت‌های معتبر و مهم گفت: هموطنان عزیز باید در هنگام خرید از فروشگاه‌های اینترنتی نسبت به معتبر بودن سایت فروشگاهی اطمینان حاصل نمایند.

وی به نماد اعتماد الکترونیک اشاره کرد و گفت: مرکز توسعه و تجارت الکترونیک با ارائه نماد اعتماد الکترونیک(enamad) و نظارت بر سایت‌های فروشگاهی که دارای فعالیت مجاز می‌باشند، توانسته است تا حدودی زمینه ساز کاهش وقوع جرائم مالی در فضای مجازی شود. بنابراین هموطنان عزیز دقت داشته باشند خرید از فروشگاه‌های دارای نماد ضریب اطمینان بیشتری را برای آنها به همراه خواهد داشت.
 
 سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در انتها از هموطنان عزیز درخواست کرد موارد مجرمانه و مشکوک را در سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir ثبت نموده تا همکاران ما در پلیس فتا بتوانند از وقوع جرائم سایبری جلوگیری نمایند.

پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا