بازی‌های ویدئویی تبعیض‌جنسیتی را گسترش می‌دهد

بازی‌های ویدئویی تبعیض‌جنسیتی را گسترش می‌دهد
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶

نتایج یک پژوهش علمی نشان می‌دهد که بازی‌های ویدئویی تبعیض جنسیتی را در میان نوجوانان گسترش می‌دهد.

به گزارش گرداب، روزنامه تلگراف در گزارشی نوشته است نوجوانانی که زمان زیادی را صرف بازی‌های ویدئویی می‌کنند به احتمال بیشتر گرایش‌های جنسی پیدا می‌کنند.

پژوهشگران در مطالعه روی 13520 جوان فرانسوی میان 11 تا 19 ساله، ساکن لیون و گرنبل، از شرکت‌کنندگان درباره مقدار زمانی که برای بازی ویدئویی سپری می‌کنند و نگاهشان نسبت به زنان و کلیشه‌های جنسی پرسیده‌اند.

نتایج مطالعه که آخر هفته در مجله «مرزهای روانشناسی» منتشر شده است، همبستگی میان بازی ویدئویی و تغییر نگاه نسبت به زنان را تشخیص دادند که به شکل عمومی در بازی‌ها رضایت‌بخش نیست.

براساس این پژوهش،  زنان در بازی‌های ویدئویی اغلب به عنوان شخصیت‌های نیازمند کمک یا نگاهدارنده نقش‌های منفعل یا ابزاری یا اشیای جنسی بابت پیروزی به تصویر کشیده می‌شوند.

لورن بیگو از دانشگاه گرنبل آلپ، نویسنده این پژوهش در گفتگو با AFP گفته است «بازنمایی‌های جنسی ساختار تبلیغات، تلویزیون و سینما است. بازی‌های ویدئویی استثنا نیستند.»

وی افزوده است «تحلیل محتوا نشان داده زنان در بازی‌های ویدئویی محبوب رضایت‌بخش نیستند. آنان نقش‌های منفعلی دارند، شاهزادگانی هستند که نیاز به نجات دارند یا شخصیتی فرعی هستند، به عنوان اشیایی جنسی شده برای پیروزی طراحی شده‌اند.»

با اینکه رابطه آماری مهمی میان جنسیت‌گرایی و بازی‌های ویدئویی وجود دارد، بیگو تأکید می‌کند بازی کردن تأثیر محدود شده روی نگرش نوجوانان دارد. نویسنده این پژوهش گفته است «صنعت بازی‌های ویدئویی شاید برای تشویق به تغییر شکل شیوه‌ای که زنان بازنمایی می‌شوند، مناسب یافته شود؛ چرا که تبعیض جنسی روی صفحه مانیتور می‌تواند عواقبی داشته باشد که محدود به جهانی مجازی نمی‌شود.»

وی اظهار داشته است «امروز، 48 درصد بازیکنان بازی‌های ویدئویی زنان هستند و به علاوه در گسترش نگرش‌های جنسی، در معرض تکرار مدل‌های زنانه مغرضانه در بازی‌ها موجب نارضایتی از بدن در میان زنان، خود عینیت و اختلال غذایی می‌شود.»