تحقیق اف‌بی‌آی از رسانه‌های حزب محافظه‌کار

تحقیق اف‌بی‌آی از رسانه‌های حزب محافظه‌کار
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶

در ادامه تحقیق و تفحص از عملیات سایبری روسیه، اف‌بی‌آی رسانه‌های جناح راست را زیر نظر گرفته است.

به گزارش گرداب، طبق اعلام نشریه امریکایی مک‌کلاچی دی‌سی (McClatchyDC)، اف‌بی‌آی در حال تحقیق بر روی این موضوع است که آیا وبگاه‌های خبری جناح راست امریکا در عملیات سایبری روسیه، نقش مجرمانه ایفا کرده‌اند یا خیر. طبق اعلام نشریه مذکور، دو منبع که نخواستند هویتشان فاش شود، به مسئولان شعبه واشنگتن خبرگزاری مک‌کلاچی دی‌سی گفتند که اف‌بی‌آی در حال تحقیق بر روی این مسئله است که آیا وبگاه‌های خبری حزب محافظه‌کار نظیر بریتبارت نیوز (Breitbart News) و اینفووارز (InfoWars) نقشی در مداخله در انتخابات 2016 امریکا تحت هدایت روسیه داشته‌اند یا خیر. در واقع، عملیات تحقیق و تفحص بر روی کشف این مسئله تمرکز کرده است که آیا عوامل روسیه از رسانه‌های جناح محافظه‌کار برای کمک به پخش اطلاعات حمایت‌آمیز از رئیس‌جمهور منتخب، دونالد ترامپ استفاده کرده‌اند یا خیر.
 
 
مک‌کلاچی دی‌سی به نقل از منابع ناشناس نوشته است: «ظاهرا عوامل روسیه به شیوه‌ای راهبردی فرمان‌های رایانه‌ای موسوم به بات را به گونه‌ای زمان‌بندی کرده بودند که در مواقعی که تجار میلیاردر در کارزار انتخاباتی ترامپ علیه هیلاری کلینتون وضعیت دفاعی به خود می‌گرفتند، وارد عمل شده و رسانه‌های اجتماعی را با لینک‌های خبرهای حمایت‌آمیز از ترامپ پر کنند. برخی از خبرهای مذکور جعلی یا ترکیبی از راست و دروغ بود. خروجی نهایی باتها میلیون‌ها ارسال توییتری و فیس‌بوکی بود که لینک‌هایی به خبرهای وبگاه‌های اینترنتی نظیر بریتبارت نیوز و اینفووارز و همچنین رسانه‌های تحت حمایت دولت روسیه یعنی آرتی نیوز و اسپوتنیک نیوز در آنها وجود داشت.»
 
مک‌کلاچی دی‌سی افزوده است که به نظر می‌رسد تحقیق درباره ترافیک مهندسی شده توسط بات‌های روسی در مراحل اولیه خود قرار داشته باشد و تحت هدایت بخش ضدجاسوسی اف‌بی‌آی در حال اجرا باشد. این نشریه در گزارش خود اشاره کرده است که این باتها برای تشدید و انتشار موفقیت‌آمیز خبرها از طریق رسانه‌های اجتماعی، نیاز ضروری به مشارکت رسانه‌های ذکر شده نداشته‌اند و تحقیقات بخش ضدجاسوسی اف‌بی‌آی به ندرت به صدور اتهامات جنایی منجر می‌شود.
 
 
مک‌کلاچی دی‌سی، بازسازی ماهیت حملات سایبری کرملین و تعیین نحوه پیشگیری از حملات مشابه را مهم‌ترین وظیفه بخش ضدجاسوسی اف‌بی‌آی ذکر کرده است. مایکل سویج (Michael Savage)، مجری رادیوی وابسته به حزب محافظه‌کار در یکی از برنامه‌های اخیر خود ادعا کرده است که نام او نیز در فهرست تحقیق اف‌بی‌آی قرار دارد.