فریب ارائه اینترنت رایگان را در سفر نخورید

فریب ارائه اینترنت رایگان را در سفر نخورید
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶

رئیس پلیس فتای مازندران با تاکید بر نظارت بیشتر به فعالیت‌های مجازی در ایام نوروز، گفت: مسافران در مازندران؛ فریب ارائه اینترنت رایگان را نخورند.

به گزارش گرداب، سرهنگ حسن محمدنژاد در ساری اظهار داشت: در ایام نوروز و به دلیل استفاده مسافران نوروزی از مکان‌های عمومی نظیر هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، فرودگاه‌ها استفاده از اینترنت‌های باز و رایگان ارائه شده توسط این مکان‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: ارائه این خدمات در حالت کلی بسیار خوب و مفید بوده اما به شرطی که برخی از نکات امنیتی و ایمنی توسط ارائه دهندگان و کاربران رعایت شود.

محمدنژاد گفت متاسفانه برخی از ارائه دهندگان خدمات وب، اینترنت‌های باز و رایگان را بدون انجام برخی از تنظیمات ایمنی، در اختیار کاربران قرار می‌دهند و در واقع هر فردی که وارد این مکان‌ها شود می‌تواند بدون پرداخت هزینه و وارد کردن رمز عبور، از اینترنت استفاده کنند.

وی در توصیه به کاربران گفت: کاربران دقت داشته باشند همان‌طوری که شما می‌توانید از اینترنت رایگان و باز استفاده کنید، دیگران نیز می‌توانند از همان اینترنت استفاده کنند، پس تضمینی برای حفاظت از اطلاعات شما در برابر این افراد وجود ندارد.

وی با مطرح کردن این سئوال که چه تضمینی برای حفاظت از اطلاعات استفاده‌کنندگان این نوع اینترنت وجود دارد گفت: این نوع از اینترنت را می‌توان به "هانی‌پات" تشبیه کرد که روز به روز شاهد افزایش ارائه اینترنت"هانی‌پات"، باز و رایگان در فروشگاه‌ها، کافی‌شاپ‌ها، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و سایر مکان‌های عمومی هستیم قابلیتی که برای جذب مشتری عموماً برای انجام کارهای ضروری کاربرد دارد.

رئیس پلیس فتا مازندران ادامه‌داد: بنابراین هموطنان و به خصوص مسافران نوروزی دقت داشته باشند با توجه به این‌که اتصال به برخی از اینترنت‌های باز و رایگان عموماً بدون رمز عبور صورت می‌گیرد، به راحتی در معرض دید سایرین قرار دارید.

وی گفت: لازم و ضروری است کارهای مهم و حساس خود مثل بانکداری الکترونیک، چک کردن ایمیل را از طریق اینترنت‌های باز انجام ندهید.

وی با توصیه به ارائه دهندگان این نوع از خدمات گفت: ارائه دهنگان این‌گونه خدمات باید به این نکته توجه داشته باشند که به دلیل مجهول‌الهویه بودن کاربران در این بسترها، زمینه مناسبی برای ارتکاب جرم در اختیار مجرمین قرار خواهد گرفت.

محمدنژاد تاکیدکرد: این افراد می‌توانند با انتخاب رمزهای عبور مجزا برای هر فرد، تا حدودی دست مجرمان سایبری را در دسترسی به اطلاعات کاربران کوتاه کنند.

وی افزود: هموطنان باید دقت داشته باشند اطلاعات مهم و خصوصی خود را در تجهیزاتی که به اینترنت متصل می‌شوند ذخیره نکنند. از آنجایی که گوشی‌های تلفن همراه گنجینه‌هایی بزرگ و با ارزش از اطلاعات مهم و خصوصی می‌باشند، پس اینترنت‌های باز و اتصال این گوشی‌ها، امکان سوءاستفاده به سودجویان سایبری را فراهم می‌آورد.

وی از مسافران نوروزی خواست در صورت نیاز به اینترنت در طول مسافرت سعی کنند از مودم‌های جیبی و قابل حمل و یا از بسته‌های اینترنتی ارائه شده از سوی اپراتورها استفاده تا ضریب امنیت خود را افزایش دهند.