اخباری کوتاه از سرتاسر جهان فناوری؛

اخبار حوزه فناوری اطلاعات در هفته ای که گذشت

اخبار حوزه فناوری اطلاعات در هفته ای که گذشت
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶

موضوعاتی همچون ساخت نرم‌افزار سه‌بعدی ایرانی همتای گوگل مپ، الزام نوروزی رگولاتوری به اپراتورهای ارتباطی، ممنوعیت حمل لپ‌تاپ و تبلت در پروازهای آمریکا و ویندوز اختصاصی مایکروسافت برای چینی ها از اهم اخبار حوزه فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود.

به گزارش گرداب، در مطلب پیش رو اخبار حوزه فناوری اطلاعات در هفته ای گذشته به اختصار گردآوری شده است.


ساخت نرم‌افزار سه‌بعدی ایرانی همتای گوگل مپ

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی موفق به طراحی و تولید نرم‌افزار سه‌بعدی شدند که «گوگل مپ» ایران تلقی می‌شود.
 
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین درباره ویژگی‌های این نرم‌افزار بومی به خبرنگار علمی ایرنا گفت: طراحی این نرم‌افزار به‌گونه‌ای است که حتی در شرایط قطع اینترنت نیز کارآیی دارد.

مرتضی موسی خانی افزود: کاربرد این نرم‌افزار برای نهادهایی مانند سازمان نقشه‌برداری و هلال‌احمر و مرزبانی و دستگاه‌های امنیتی کشور است.

به گفته وی، دقت نرم‌افزار جدید از نقشه‌برداری‌های زمینی، بسیار زیادتر و در حد میلیمتر است.
موسی خانی اهمیت طراحی نرم‌افزارهای سه‌بعدی را یادآور شد و گفت: دنیای آینده، دنیای واقعیت مجازی (VR) است و هر حرکتی در این مسیر، رو به رشد و مبتنی بر نیازهای آینده خواهد بود و با توجه به همین ضرورت، کارشناسان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اقدام به طراحی این نرم‌افزار سه‌بعدی کردند. 


الزام نوروزی رگولاتوری به اپراتورهای ارتباطی


رگولاتوری با ارسال پیامکی به مشترکان تلفن همراه اعلام کرد: تمامی اپراتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات در ایام نوروز موظف به پشتیبانی از خدمات و پاسخگویی به مشترکان هستند.

دراین راستا پیش از این نیز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تشکیل ستاد نوروزی حوزه ICT به منظور خدمات‌رسانی و پاسخگویی بهتر و مناسب‌تر به مشترکین اپراتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات در ایام نوروز ۹۶ خبرداده بود.


ممنوعیت حمل لپ‌تاپ و تبلت در پروازهای آمریکا



دولت ترامپ درحرکتی عجیب دستور داد هیچ مسافر پرواز مستقیم به آمریکا از 8 کشور حق حمل لپ‌تاپ و سایر ابزارهای الکترونیکی داخل هواپیما را ندارند.

 این دستور شامل خطوط هوایی کشورهای اردن، کویت، مصر، ترکیه، عربستان، مراکش، قطر و امارات متحده می‌شود و مسافران این خطوط که به‌صورت مستقیم Non Stop از این کشورها به امریکا می‌روند باید لپ‌تاپ و تبلت خود را هنگام تحویل بار، به این قسمت تحویل داده و در مقصد و همراه با بار، تحویل بگیرند.

قانون جدید که به توصیه مقامات اطلاعاتی آمریکا اجرا می‌شود دربرگیرنده 10 فرودگاه در 8 کشور مذکور می‌شود و مسافران تنها می‌توانند موبایل و گوشی‌های هوشمند خود را به داخل هواپیما ببرند.


مرورگر کروم، سه بعدی خواهد شد

گوگل اعلام کرد که نسخه‌های ۵۶ به بعد مرورگر کروم از استاندارد گرافیکی تحت وب جدید WebGL 2.0 پشتیبانی می‌کنند.

 پشتیبانی از رابط گرافیکی WebGL 2.0 همان قابلیتی را برای گوگل کروم فراهم می کند که بازی های موبایلی به واسطه رابط گرافیکی جدید OpenGL ES 3 به دست آورده اند. بنابراین کاربران قادرند بازی های جدید موبایل را بدون کاهش کیفیت به مرورگر اینترنتی کروم پورت کنند. بروزرسانی جدید برای همه‌ی پلتفرم های کامپیوترهای شخصی فراهم خواهد بود، ولی دستگاه‌هایی با سیستم عامل ویندوز باید صبر کنند.

لازم به ذکر است که سایر مرورگرها مانند فایرفاکس و اپرا، پیش‌تر قابلیت پشتیبانی از WebGL 2.0 را داشته‌اند، اما پشتیبانی کروم از این رابط گرافیکی به این دلیل حائز اهمیت است که پر طرفدارترین مرورگر در دنیا بوده و سهم ۵۸۸ درصدی از بازار را به خود اختصاص داده است.

ارسال پول برای افراد از طریق جیمیل ممکن شد

برای ارسال پول از درون جیمیل باید برنامه کیف پول گوگل یا Google Wallet فعال باشد. البته این خدمات قبلا از طریق نسخه رومیزی جیمیل و Google Wallet در دسترس بود، اما امکان استفاده از آن با گوشی  هوشمند قابلیتی کم نظیر است.

برای ارسال پول از این طریق تنها کافیست وارد محیط برنامه موبایلی جیمیل شوید و بر روی دکمه ضمیمه کردن فایل کلیک کنید تا به جای ضمیمه کردن عکس و متن و ویدئو این بار حواله ارسال مالی را برای گیرنده درنظر بگیرید.

پس از انتخاب کردن گزینه ضمیمه کردن پول و انتخاب ایمیل فرد دریافت کننده، مبلغ ارسالی را تایپ کرده و پس از انتخاب گزینه ارسال شاهد ارسال مبلغ درنظر گرفته شده خواهید بود.

گوگل این خدمات را به رایگان ارائه می دهد و از فرستنده یا گیرنده هزینه ای دریافت نمی کند. خدمات یاد شده تنها در آمریکا در دسترس است و البته هنوز برای کاربران نسخه iOS برنامه جیمیل فعال نشده است.


ویندوز اختصاصی مایکروسافت برای چینی ها عرضه شد

مقامات مایکروسافت می گویند نسخه ای ویژه از سیستم عامل ویندوز را برای استفاده دولت و شرکت های چینی طراحی کرده اند و این نسخه امنیت منحصربه فردی دارد.

به گزارش مهر، این اولین بار است که مایکروسافت ویندوز ۱۰ را برای رفع نیازهای یک کشور خاص  بهینه سازی می کند و با توجه به بازار چندصدمیلیونی و پررونق چین طبیعی است که چنین اتفاقی در ابتدا برای این کشور رخ دهد.

به گفته الن کروزیر مدیرعامل شعبه چینی مایکروسافت، بهینه سازی ویندوز ۱۰ برای استفاده در چین با همکاری یک شرکت چینی دولتی موسوم به China Electronics Technology Group Corp صورت گرفته و با ایمن سازی آن بر اساس اولویت ها  و دستورالعمل های پکن، مایکروسافت امکان می یابد مجددا به بازار بزرگ نرم افزار این کشور دسترسی پیدا کند.

مقامات چینی که در سال های اخیر به شدت نگران افشای اطلاعات خصوصی مردم و نهادهای دولتی از طریق حفره های امنیتی موجود در برنامه ها و نرم افزارهای آمریکایی بوده اند، از فعالیت برخی شرکت های فناوری این کشور جلوگیری کرده بودند و حالا به تضمین های امنیتی لازم و مدنظر خود دست یافته اند.



ابداع فناوری تازه برای فشرده سازی بیشتر عکس ها در و

گوگل ابزار کدنویسی تازه ای موسوم به Guetzli را عرضه کرده که با استفاده از آن می توان فایل تصویری با فرمت JPEG را ۳۵ درصد فشرده تر کرد، امری که به باز شدن سریع تر صفحات وب کمک می کند.

به گزارش مهر، Guetzli لغتی آلمانی و به معنای کوکی است که کاربران با استفاده از آن می توانند تصاویر JPEG باکیفیت و سازگار با انواع مرورگرهای وب طراحی کنند. Guetzli با برنامه های متنوع پردازش تصویر و همین طور استانداردهای فعلی JPEG سازگاری دارد.

این ابزار کدنویسی شباهت های زیادی با الگوریتم Zopfli گوگل دارد که برای تهیه فایل های تصویری کم حجم PNG به کار می رود. الگوریتم یاد شده اولین بار در سال ۲۰۱۳ عرضه شده بود و دو سال بعد نسخه پیشرفته تر آن موسوم به Brotli با فشرده سازی در حد ۲۶۶ درصد بیشتر از الگوریتم های قبلی در دسترس قرار گرفت.


هشدار تازه آسانژ

جولیان آسانژ بنیانگذار سایت ویکی لیکس که اخیرا اسناد جاسوسی سیا از خدمات و نرم افزارهای دهها شرکت فناوری آمریکایی را منتشر کرده می گوید این شرکت ها برای حل مشکلات مذکور کند عمل می کنند.

 وی تصریح کرده شرکت هایی مانند گوگل، اپل، سیسکو، واتس اپ و مایکروسافت که بر طبق اسناد افشاشده سیا موسوم به Vault۷ کاربران خود را با آسیب پذیری های امنیتیشان به خطر انداخته  اند، همکاری کندی با ویکی لیکس دارند و هنوز اقدام جدی برای حل مشکل مذکور به عمل نیاورده اند، زیرا رفع حفره های امنیتی مذکور با همکاری آنان با دولت آمریکا تضاد منافع ایجاد می کند.

ویکی لیکس هشدار داده که هکرها با سواستفاده از حفره های امنیتی افشاشده در این سایت می توانند به دریایی از اطلاعات خصوصی و حرفه ای دسترسی پیدا کنند و جرائم زیادی مرتکب شوند. لذا شرکت های آمریکایی باید تلاش کنند هر چه سریع تر این آسیب پذیری ها را رفع کنند.

به گفته آسانژ شرکت موزیلا طراح مرورگر فایرفاکس از معدود شرکت های فناوری آمریکایی است که برای رفع مشکلات مرورگر خود نامه هایی را با ویکی لیکس رد و بدل کرده و جزییات فنی حفره های امنیتی فایرفاکس را دریافت کرده تا آنها را رفع کند.

آسانژ افزوده که شرکت های فناوری می توانند قبل از اعلام عمومی این جزییات فنی، اطلاعات مربوط به آنها را از ویکی لیکس دریافت کنند و هشدار داده که گوگل، اپل، مایکروسافت و ... برای این کار تنها ۹۰ روز فرصت دارند. این سایت افشاگر تا به حال حدود ۷۵۰ هزار سند را در این زمینه افشا کرده است.