افزایش ۳۲ درصدی سایت های هک شده در سال ۲۰۱۶

افزایش ۳۲ درصدی سایت های هک شده در سال ۲۰۱۶
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۶

گوگل می گوید تعداد سایت های هک شده در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سال ۲۰۱۵ حدود ۳۲ درصد افزایش یافته و در اکثر موارد مدیران سایت های هک شده حتی از این موضوع مطلع نشده اند.

 به گزارش گرداب، گوگل این اطلاعات را در گزارش امنیتی سال ۲۰۱۶ خود منتشر کرده و هشدار داده که انتظار می رود در آینده تعداد سایت های هک شده باز هم افزایش یابد، زیرا بسیاری از وب سایت های اینترنتی از برنامه های منسوخ و تاریخ گذشته استفاده کرده و به همین علت دارای آسیب پذیری های متعددی هستند.

در بخشی از این گزارش تصریح شده: انتظار نمی رود روند فعلی کند شود، زیرا رویکرد هکرها تهاجمی تر شده و سوءاستفاده آنها از حفره های امنیتی موجود در سایت ها هم روز به روز در حال افزایش است.

گوگل از فناوری مرورگری ایمن یا Safe Browsing برای هشدار دادن به کاربران مرورگر کروم یا جستجوگران در گوگل در مورد سایت های آلوده یا دارای محتوای هرزه نگارانه استفاده می کند، اما افرادی که از مرورگرهای دیگری استفاده می کنند لزوما از مشکلات سایت های خود مطلع نمی شوند.

بر اساس گزارش امنیتی گوگل ۶۱ درصد از مالکان سایت های هک شده هرگز از این موضوع مطلع نمی شوند، زیرا ابزار امنیتی لازم را بر روی سایت های خود نصب نکرده اند. استفاده از نرم افزارهای وب سرور قدیمی، سیستم های مدیریت محتوای آسیب پذیر و پلاگین های نفوذ پذیر هم احتمال هک شدن را افزایش می دهد.

از جمله دیگر سهل انگاری هایی که احتمال هک شدن سایت ها را افزایش می دهد می توان به استفاده از کلمات عبور ضعیف، صادر کردن مجوزهای دسترسی آسان برای کاربران سایت ها، عدم استفاده از HTTPS برای لاگین، امکان پذیر کردن اپلود ساده فایل برای کاربران فاقد صلاحیت و .... اشاره کرد.