تجسس در اطلاعات شخصی یکی از راه‌های حملات سایبری است

تجسس در اطلاعات شخصی یکی از راه‌های حملات سایبری است
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۶

رئیس پلیس فتا استان سمنان با بیان اینکه تجسس در اطلاعات شخصی راهبرد حمله سایبری دشمنان است، گفت: باید ارتباط را بر روی کسانی که اطلاعات شخصی طلب می کنند، مسدود کرد.

به گزارش گرداب، سیدعلی میراحمدی ضمن هشدار به جوانان و نوجوانان نسبت به حملات دشمنان در فضای مجازی، بیان داشت: به یاد داشته باشید، هنگامی که در اینترنت هستید، ممکن است به صورت تصادفی با آدم‌های بد صحبت کنید یا چیزهای بدی را ببینید اما این موضوع اصلاً تقصیر شما نیست اگر مطلبی خواندید یا چیزی دیدید که شما را ناراحت کرده، نگاه کردن به آن را متوقف کنید و سریعا به والدین خود اطلاع دهید.

وی خطاب به دانش آموزان با اظهار اینکه دوستی اینترنتی، روابط و گفتگوها هرگز نمی‌تواند مانند گفتگو با یک شخص واقعی باشد، گفت: اگر واقعاً نیاز به صحبت کردن دارید سعی کنید با دوستان واقعی و یا افرادخانواده‌ خود صحبت کنید.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) استان سمنان با بیان اینکه، اگر کسی به صورت آنلاین به شما ناسزا می‌گوید یا شما را آزار می‌دهد و یا برای شما ایمیل‌های ناخواسته ارسال می‌کند سریعا به والدین خود اطلاع دهید، ابراز داشت: به خاطر داشته باشید که بر روی اینترنت، مردم می‌توانند وانمود کنند که شخص دیگری هستند و با ایجاد ارتباط طولانی اینترنتی اعتماد شما را جلب کنند که هرگز حرف‌های آنها را  باور نکنید.

میراحمدی بیان داشت: اگر شما از اتاق‌های گفتگو استفاده می‌کنید، از نام‌ واقعی یا آدرس ایمیل خود استفاده نکنید و از نام‌هایی متفاوت از آنها استفاده کنید همچنین در مورد کسانی که درباره‌ اطلاعات شخصی شما پرسش می‌کنند بسیار مراقب باشید و در صورت امکان سریعاً ارتباط را قطع کنید و همواره مراقب باشید تا هیچگونه اطلاعاتی در مورد خود یا افراد خانواده را هرگز بر روی اینترنت منتشر نکنید.

وی افزود: درصفحات عضویت در سایت‌های گوناگون و مخصوصاً اتاق‌های گفتگو هرگز نام واقعی، تاریخ‌تولد آدرس خانه یا مدرسه و هرچیزی که ممکن است از آن سوءاستفاده شود را وارد نکرده و چیزهایی که در دنیای واقعی و جلوی دوستان و پدر و مادر خود به زبان نمی‌آورید را هرگز در اتاق‌های گفتگو مطرح نکنید.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) استان سمنان با بیان اینکه هرگز بدون حضور والدین وارد اتاق‌های گفتگوی شخصی (Private Room) نشوید، خطاب به دانش آموزان استان گفت: اگر به تازگی شروع به استفاده از اتاق‌های گفتگو کرده‌اید و با شخصی به صورت آنلاین آشنا شده‌اید، حتماً والدین خود را مطلع کنید و از آنها راهنمایی بخواهید، همچنین هرگز با کسی که در اینترنت با او آشنا شده اید قرار رو در رو نگذارید، مگر اینکه قبلاً به پدر و مادر خود اطلاع داده باشید و آنها نیز شما را همراهی کنند.

میراحمدی افزود: هرگز فکر نکنید آدمهایی که در اینترنت با آنها دوست می‌شوید، مانند دوستان واقعی شما خواهند بود، این گونه دوستی‌ها معمولاً بدون اطلاع درست و بر پایه دروغ و فریب هستند لیکن هرگز عکس‌های خصوصی خود را بر روی اینترنت قرار ندهید و هرگز عکس‌های خود را برای کسانی که نمی‌شناسید ایمیل نکنید.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) استان سمنان با بیان اینکه هرگز رمزهای عبور خود را به غریبه‌ها ندهید و مطمئن شوید رمز عبورتان چیزی باشد که دیگران ندانند، گفت: شبکه های اجتماعی مراقب اطلاعات شخصی خود باشند و همچنین نگهداری اطلاعات حساس و محرمانه در حافظه های جانبی را به‌صورت رمزگذاری شده انجام دهید.

میراحمدی درباره تلفن همراه نیز هشدار داد: بلوتوث و وای فای گوشی خود را پس از استفاده خاموش و امنیت اینترنت وای فای خود را فراهم کنید، برای سیم‌کارت خود پین کد بگذارید، رم ها و حافظه‌های جانبی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید، اطلاعات محرمانه تلفن همراه خود را در حافظه‌های جانبی (هارد اکسترنال) ذخیره سازی و آنتی ویروس گوشی خود را بروز کنید و رمزگذاری تلفن همراه را مدنظر قرار دهید.