بایدها و نبایدهای حفاظت از سالمندان در برابر امواج

بایدها و نبایدهای حفاظت از سالمندان در برابر امواج
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۶

زندگی در دنیای مدرن نباید سلامتی شما و گروه های معرض آسیب به خصوص سالمندان و کودکان را تحت الشعاع قرار دهد، رعایت نکات کلیدی موجب می شود از زندگی در دنیای فناوری لذت ببرید و از خود نیز در برابر امواج حفاظت کنید.

به گزارش گرداب، در حال حاضر، با توجه به افزایش روزافزون فن آوری های بی سیم، قرارگیری و مواجهه با تابش های الکترومغناطیسی ناشی از آنها اجتناب ناپذیر است. مکان های بسیاری هستند که حضور در آنجا سبب می شود که ناآگاهانه در دریایی از پرتوهای الکترومغناطیسی غرق شویم. اجتناب از تابش الکترومغناطیس تولید شده توسط انسان همانند سموم شیمیایی و آلاینده هایی که در نتیجه صنعتی شدن به محیط زیست نفوذ کرده اند، تقریبا غیر ممکن است.

البته این بدان معنا نیست که نتوانیم کاری برای محافظت از خود انجام دهیم. اقداماتی وجود دارند که می توانیم با انجام آنها خود را در برابر اغلب تابش های شدید حفظ کرده و به طور قابل توجهی شانس خود را برای جلوگیری از هر گونه بیماری جدی ناشی از تشعشع افزایش دهیم.

تلاش داریم در این گزارش اختصاصا به حفاظت از سالمندان در برابر امواج بپردازیم، بیماران و سالمندان به دلیل ضعف ایمنی سیستم بدنی، نسبت به عوامل خطرزای بیرونی حساس تر هستند. این مسئله در مورد بیماران خاصی که تحت عمل های جراحی قلب قرار گرفته اند و یا دستگاه هایی در بدن آنها تعبیه شده، به مراتب جدی تر است. بنابراین بهتر است بیماران در مکان هایی به دور از آلودگی های الکترومغناطیسی حضور داشته باشند.

طبق تحقیقات صورت گرفته امواج رادیویی و مایکروویو باعث افزایش سرعت روند پیری در سلول ها و بروز بیماریهای مرتبط با سالخوردگی همچون آلزایمر و از دست رفتن حافظه می شوند. امواج الکترو مغناطیس همچنین موجب بروز اختلال در عملکرد دستگاههای پزشکی که موارد استفاده از آنها در سالمندان بسیار بیشتر از رده های دیگر سنیست همچون باتری های قلبی ایمپلنت های فلزی و سایر دستگاههای الکترونیکی مورد استفاده در مراقبت ، پیشگیری و درمان می شوند.

محمدرضانظری محقق و مدرس دانشگاه در این زمینه می گوید: سالمندان به دلیل سیستم ایمنی ضعیف تر و همچنین روندهای ترمیمی کندتر موجود در بدنشان مستعد ابتلا به انواع بیماری ها بوده و بنابراین حفاظت مکان زندگی و مراقب از این افراد اهمیت به سزایی دارد.

وی با بیان اینکه سیستم ایمنی بدن انسان بخش بزرگی از دفاع در برابر عوامل خارجی را تشکیل می دهد و این سیستم در برابر میکروارگانیسم ها، عوامل آلرژی و ویروس ها سد ایجاد کرده و از بدن در برابر این آنتی ژن ها مراقبت می نماید، اظهار داشت: در هنگام تابش بلند مدت به بدن مکانیسم های دخیل در دفاع در برابر عوامل خارجی مختل و شده و سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود.

عضو پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف گفت: تحت الشعاع قرار دادن دستگاه تنفس مصنوعی، ارتباط مواجهه با میدان های الکترومغناطیس و آلزایمر، بیماری نورون حرکتی و پارکینسون نیز در حوزه سالمندان بررسی شده است، بنابراین مواجهه مزمن با میدان های الکترومغناطیس باعث افزایش شدید خطر آلزایمر می گردد.

نظری با اشاره افزایش احتمال ابتلا به آب مروارید و سایر بیماری های چشمی به دلیل مجاورت طولانی مدت با میدان های الکترومغناطیس، به اهمیت ایمن سازی پرداخت و اعلام کرد: در طول تاریخ مثال های زیادی موجود است که جدی نگرفتن تذکرات و آگاهی بخشی های اولیه دانشمندان باعث بروز مشکلات جدی بر سلامت جامعه شده است و تاکید می شود فضای زندگی سالمندان همچون بیمارستان ها، مراکز بهداشتی و خانه های سالمندان ایمن سازی شوند.

راهکارها و خدمات موضوع مهمی بود که این محقق به تشریح آن پرداخت و با بیان اینکه سازمان های حفاظت سلامت بسیاری راهکارهایی برای کاهش و به حداقل رساندن میزان تداخدات و مواجهات با امواج الکترومغناطیس ارائه داده اند، تصریح کرد: این پیشنهادات که شامل توصیه های نظارتی و استاندارد هستند توسط سازمان هایی مثل FDA و IEEE جهت کاهش خطر داده شده است.

تلفن همراه

بایدها

· استفاده از بلندگو یا هدست

· خاموش کردن گوشی هنگام قرار دادن در جیب

· استفاده از تلفنهای سیمی خصوصا برای تماس¬های طولانی

· قرار دادن تلفن در حالت فلایت یا آفلاین و خاموش کردن وای-فای در صورت عدم نیاز

· خاموش کردن تلفن همراه در اتومبیل، اتوبوس، قطار، هواپیما و آسانسور

نباید ها

· عدم استفاده از تلفن همراه در مکان¬هایی که سیگنال ضعیف است به علت افزایش انتشار امواج از دستگاه

· عدم قرار دادن تلفن همراه در سینه بند و جیب

· عدم قرار دادن تبلت، تلفن همراه یا هر وسیله بی-سیم دیگر در نزدیکی سر در هنگام خواب

تلفن خانگی

بایدها

· دریافت تلفن سیمی برای خانه

· حفظ اشتراک تلفن ثابت

· سیم کشی به تمام اتاق هایی که نیاز به تلفن دارند

نباید ها

· عدم استفاده از تلفن های بی سیم خانگی که منبع نشر مایکروویو هستند

· بسیاری از مردم از این دستگاه در کنار تخت خود استفاده می کنند

لپ تاپ و تبلت

بایدها

· از تبلت و لپ­تاپ با اتصالات کابلی به اینترنت استفاده کنید

· وای-فای را خاموش و گوشی را در حالت پرواز یا آفلاین قرار دهید

· از برنامه­ ها به ­صورت آفلاین استفاده کنید

نبایدها

· در صورت دسترسی به کابل اینترنت هرگز ار وای فای استفاده نکنید

· لپ تاپ را در هنگام استفاده روی پای خود قرار ندهید

· فراموش نکنید در مکان هایی که به وای فای نیاز ندارید آن را خاموش کنید

 
مودم اینترنت

بایدها

· سیستم مودم های مورد استفاده

· کاملا از سیم و کابل باشد

· بسیاری از مودم های اینترنت امکان تنظیم و مدیریت شدت سیگنال ها و خاموش و روشن کردن اینترنت و وای فای را در اختیار قرار می دهد

· در محیط خانه از کابل برای اتصال به اینترنت استفاده کنید

نبایدها

· هرگز مودم وای فای را روشن نگذارید

· همیشه در هنگام خواب و در مواردی که استفاده¬ای از مودم ندارید آن را خاموش کنید

· اگر مودم دکمه خاموش/روشن ندارد، آن را از برق بکشید

وسائل بی‌سیم و الکترونیکی

بایدها

· خرید دستگاه هایی که دارای کابل اتصال هستند.

· در مواردی که به دستگاه ها نیازی ندارید دستگاه را خاموش کنید

· مانیتور های دیجیتال کودک را با مشابه های آنالوگ جایگزین کنید

· در محل هایی بخوابید که مولدهای میدان الکترومغناطیسی در نزدیکی شما نباشند

· از ساعت های زنگ دار دارای باتری استفاده کنید

نبایدها

· از بلندگوهای بی سیم یا هر وسیله الکترونیکی بی سیم دیگری استفاده نکنید.

· از مانیتورهای بی سیم دیجیتال استفاده نکنید

· شارژرهای تلفن، سیم های رابط و دستگاه های الکترونیکی باید دور از اتاق های خواب باشند

· دراتاق هایی بخوابید که از تشعشعات دستگاه های الکترونیکی خود و همسایه ها در امان باشید

و در پایان؛

مطابق شواهد علمی ارائه شده در قسمت های قبل، قرارگیری مزمن در برابر تابش های الکترومغناطیسی به خصوص برای سالمندان می تواند منجر به بروز آلزایمر و سایر بیماریهای قلبی و عروقی شود. برای افراد حساس مانند قشر سالمند، رعایت توصیه های حفاظت شخصی ضروری است. همچنین به دلیل حضور تعداد زیادی از سالمندان عزیز در خانه های سالمندان، عدم آلودگی الکترومغناطیسی این مکان ها از اهمیت به سزایی برخوردار است.