ظرفیت ترانزیت شبکه ارتباطات کشور به ۵۶۰ گیگابیت رسید

ظرفیت ترانزیت شبکه ارتباطات کشور به ۵۶۰ گیگابیت رسید
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۶

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: ترانزیت پهنای باند بین الملل در شبکه ارتباطات کشور از ۱۰۰ گیگابیت در ابتدای سال ۹۵ به ۵۶۰ گیگابیت در پایان سال رسید.

به گزارش گرداب، محمدجواد آذری جهرمی از پیگیری اجرای قانون برنامه ششم توسعه در راستای افزایش ۶۰ برابری ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین الملل و ایجاد شرکت جدید ترانزیت ارتباطات به عنوان برنامه های سال ۹۶ خبر داد.

وی که در دیدار نوروزی با کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت سخن می گفت به تلاش های صورت گرفته طی ۳ سال اخیر برای ایجاد شبکه ارتباطی پایدار و با کیفیت در کشور اشاره کرد و اظهار داشت : امروز همه ارکان زندگی ما با فناوری های اطلاعات گره خورده است و بهبود زندگی مردم تحت تأثیر رشد فناوری در کشور نمایان است.

آذری جهرمی با بیان اینکه کاربردهای فناوری اطلاعات در جامعه در حال شفاف شدن است ، خاطر نشان کرد: هم اکنون شاهد استفاده مردم از خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات هستیم . امروز شاهد آن هستیم که صف های طولانی برای پرداخت قبوض ، خرید دفترچه کنکور و انتخاب رشته به مدد دولت الکترونیک حذف شده است و ۵۱ درصد مردم در سالی که گذشت در سرشماری نفوس و مسکن با استفاده از اینترنت ، اطلاعاتشان را ثبت کردند .

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به ظرفیت های ایجاد شده با اجرای پروژه توسعه لایه انتقال (تلاش۳) گفت : با اجرای این پروژه ظرفیت شبکه زیرساخت در لایه انتقال از ۴ ترابیت به ۱۰ ترابیت افزایش یافت و با ایجاد مراکز تبادل داده (NIX) در ۷ شهر شاهد افزایش دسترسی به شبکه ارتباطی امن ، پایدار و با کیفیت به عنوان زیرساخت دولت الکترونیک هستیم .

معاون وزیر ارتباطات بهینه سازی ظرفیت های موجود در شرکت ارتباطات زیرساخت ، مدیریت منابع و هزینه ها و توقف پروژه های غیر ضرور را از جمله اقدامات صورت گرفته در سال ۹۵ عنوان کرد و گفت: شبکه ملی اطلاعات یکی از تکالیف مهم ما بود که به عنوان مدل توسعه این بخش مد نظر قرار گرفت . چرا که با حرکت زندگی نوین بشر به سمت شبکه های مجازی ، شبکه ملی اطلاعات فرهنگ ، اقتصاد، اشتغال و امنیت ما را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی با اشاره به وجود نیروی انسانی متخصص در این حوزه که به دلیل نبود بازار کار ، جذب شرکتهای فناوری خارجی شده اند اضافه کرد: بازار ما در دست گوگل ، مایکروسافت و اپل است. این در حالی است که با وجود تولید محتوا ، می توان شاهد منابع عظیم اشتغال در کشور باشیم.

آذری جهرمی کاهش قیمت پهنای باند توسط شرکت ارتباطات زیرساخت را با هدف کاهش قیمت سرویس های بومی مبتنی بر بستر شبکه ملی اطلاعات و ایجاد اشتغال برای جوانان عنوان کرد و گفت : ما فقط نمی توانستیم به فکر درآمدزایی باشیم و به همین دلیل با این کاهش قیمت از یک سوم درآمدمان که مبلغی حدود ۶۴۰ میلیارد تومان بود چشم پوشی کردیم .

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از افزایش درآمدزایی ترانزیت ارتباطات کشور خبر داد و تأکید کرد : ترانزیت ارتباطات از ۱۰۰ گیگابیت در ابتدای سال ۹۵ به ۵۶۰ گیگابیت در پایان سال رسیده و این مسأله افزایش درآمد در این بخش را به دنبال داشته است .

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در ترانزیت ارتباطات بین الملل خاطر نشان کرد ، بسیاری با نگاه اقتصادی و انگیزه های سیاسی به دنبال دور زدن ترانزیت ارتباطات از خاک ایران هستند که تاکنون اجازه این اقدام را به آنها ندادیم.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه مطابق با قانون برنامه ششم توسعه باید ظرفیت ترانزیت ارتباطات بین الملل با افزایش ۶۰ برابری به ۳۰ ترابیت برسد، گفت: در سال ۹۶ با ایجاد شرکت جدید در این زمینه سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی ، ابزار تحقق این هدف را فراهم می کنیم .

وی پیگیری تغییر اساسنامه و نام شرکت ارتباطات زیرساخت ، اصلاح ساختار ، صرفه جویی و مدیریت هزینه ها و رسیدگی حل مشکلات کارکنان و پرسنل این شرکت را از دیگر برنامه های مدنظر برای سال ۹۶ عنوان کرد.