آزمایش سیستم عامل بومی ارتش هند

آزمایش سیستم عامل بومی ارتش هند
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۶

در اجرای فرمان نخست‌وزیر هند، ارتش برای محافظت از شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی خود در حال آزمودن نرم‌افزار بومی BOSS است.

به گزارش گرداب، در راستای فرمان نخست‌وزیر هند مبنی بر ارتقای امنیت سایبری، ارتش این کشور در حال آزمایش نرم‌افزاری موسوم به BOSS (راهکارهای سامانه عملیاتی بهارات) است. قرار است از این نرم‌افزار برای محافظت از شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی ارتش در مقابل جاسوسی عوامل بیگانه استفاده شود. نخست‌وزیر هند در تازه‌ترین سخنرانی خود به فرماندهان ارشد سه سازمان دستور داده بود که خود را در برابر تهدیدات سایبری تقویت نمایند. در پی این دستور، فرماندهی شمالی ارتش هند مستقر در کشمیر و جامو، برای پاسخگویی به نیازهای نظامی، اقدام به ارزیابی یک سیستم عامل بومی کرده است.
 
 
منابع دولتی اعلام کرده‌اند که فرماندهی شمالی هند در ستاد خود در حال ارزیابی نرم‌افزار BOSS است تا در صورت موفقیت، آن را جایگزین سیستم‌عامل‌های خارجی کند و از این طریق، امنیت بیشتری برای اطلاعات امنیتی و حساس نیروهای تحت امر خود به ارمغان آورد. منابع دولتی گفته‌اند: «نرم‌افزار BOSS که توسط مرکز توسعه محاسبات پیشرفته چنای (Chennai) طراحی شده است، برای پاسخگویی به نیازهای ارتش، سفارشی‌سازی شده است و در دوره ارزیابی، عملکرد رضایت بخشی داشته است.»
 
1. نرم‌افزار BOSS نرم‌افزاری است که برای بهره‌گیری از استفاده رایگان نرم‌افزار در هند طراحی شده است و در زمانه‌ای که سایبر به سرعت به یک فضای جنگی تبدیل می‌شود، تحلیلگران نظامی آن را یکی از برنامه‌های مهم می‌دانند.
 
 
2. منابعی در ارتش گفته‌اند که حفاظت از اطلاعات حساس در عرصه سایبر برای نیروهای فعال در فرماندهی ارتش حائز اهمیت است چراکه آنها چین و پاکستان را در مقابل خود دارند و اگر حتی برنامه سفر یک کاروان کوچک هم لو برود، می‌تواند تبعات خطرناکی برای هند در پی داشته باشد. در حال حاضر، ارتش هند از نرم‌افزارهایی استفاده می‌کند که منشا خارجی دارند و به طور مکرر گزارش شده است که این نرم‌افزارها در خدمت سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای سازنده هستند و نمی‌توان در جو غالب آکنده از افشاگری و جاسوسی سایبری، آنها را امن دانست.
 
 
3. در حال حاضر، در زیرساخت‌های سایبری سازمان‌های دولتی که از ارتباطات نظامی پشتیبانی می‌کنند، تجهیزاتی به کار رفته است که تولید شرکت‌های خارجی است.
 
 
4. چند سال پیش، نیروی هوایی هند که نگران جاسوسی بیگانگان از طریق تجهیزات خارجی بود، به کارکنان خود توصیه کرد که از تلفن‌های همراه تولید شده توسط یک شرکت خاص استفاده نکنند.
 
 
5. مقامات نظامی سپاه سیگنال هند، که مسئول حفظ و مراقبت از کلیه ارتباطات نظامی است اعلام کرده‌اند که بومی‌سازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرصت تولید محصولات بومی در این بخش را نیز فراهم می‌کند.
 
 
6. هند همچنین یک سازمان سایبری تشکیل خواهد داد که علاوه بر پرداختن به مسائل مرتبط با امنیت سایبری، از قابلیت‌های هجومی و دفاعی هم برخوردار خواهد بود.