هشدار به کاربران در مورد دستکاری سیستم عامل گوشی‌های هوشمند

هشدار به کاربران در مورد دستکاری سیستم عامل گوشی‌های هوشمند
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶

اگر چه دستکاری سیستم عامل گوشی‌های هوشمند یا Jailbreak کردن آنها برای نصب برنامه‌های ثالث یا افزودن برخی امکانات متداول شده است، اما این کار امنیت افراد را به خطر می‌اندازد.

به گزارش گرداب، بررسی‌های موسسه RiskIQ‌نشان می‌دهد که کاربران گوشی های هوشمند با دستکاری نسخه اصل سیستم عامل گوشی‌های خود عملا باعث می‌شوند تا امکان نفوذ انواع بدافزار، ویروس، باج افزار و غیره به درون محیط تلفن همراه فراهم آید.

گزارش RiskIQ بر مبنای گفتگو با هزار کاربر تلفن همراه در انگلیس و هزار کاربر تلفن همراه در آمریکا تهیه شده است. 14 درصد از افراد مصاحبه شونده تصریح کرده اند که با دستکاری سیستم عامل یا Jailbreak کردن آن توانسته اند از خدمات اپراتور تلفن همراه دیگری استفاده کنند یا برنامه های ثالثی را بر روی گوشی خود بارگذاری یا نصب کنند.

اما Jailbreak کردن گوشی سازوکارهای امنیتی سیستم عامل های همراه را هم مختل کرده و باعث می شود تا بدافزارها بتوانند به داخل محیط تلفن همراه نفوذ کنند.

44 درصد افرادی که برای Jailbreak اقدام می کنند به دنبال نصب برنامه های جدیدی هستند که در فروشگاه های رسمی وجود ندارد و 55 درصد کل کاربران گفته اند بر روی تبلیغات برنامه های موبایلی کلیک می کنند. 48 درصد هم گفته اند اگر چنین لینک هایی در محیط ایمیل برایشان ارسال شود بر رویشان کلیک می کنند. تمامی این اقدامات می تواند امنیت کاربران را به خطر بیندازد.

مساله نگران کننده دیگر این است که 54 درصد کل پرسش شوندگان گفته اند شروط استفاده از هر برنامه را مطالعه نمی کنند که باعث می شود آنها از دسترسی های مربوط به هر برنامه و تبعات استفاده از آنها اطلاعی نداشته باشند.