چه نهادی تماس صوتی تلگرام را فیلتر کرد؟

چه نهادی تماس صوتی تلگرام را فیلتر کرد؟
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶

پس از اختلال در تماس صوتی تلگرام اپراتورهای تلفن همراه می‌گویند هیچ نقشی در این اختلالات نداشته‌اند.

به گزارش گرداب، پس از فعال‌سازی تماس صوتی تلگرام در ایران که از شب گذشته آغاز شد، بلافاصله اختلالاتی در برقراری آن ایجاد شد. مدیر تلگرام در پاسخ به سوال یکی از کاربران گفت اپراتورهای ایرانی مسئول این اختلال هستند اما اپراتورهای اول و دوم به‌کلی این موضوع را انکار کرده و اظهار داشتند هیچ نقشی در این مسئله ندارند.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان این موضوع را از وزارت ارتباطات پیگیری کرد. مسئول روابط عمومی این وزارتخانه در پاسخ به اینکه چه کسی مسئول ایجاد این اختلال است گفت: "وزارت ارتباطات و حاکمیت اقدامی برای مسدود کردن خدمات مکالمات تلگرام انجام نداده اما اپراتورها این اختیار را دارند که خدمتی را ارائه بکنند یا نکنند. به عنوان مثال می‌توانند خدمتی را به طور رایگان ارائه کنند و از طرفی می‌توانند خدمتی را به طور کل مسدود کنند".

این در حالی است که اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه می‌گویند هیج نقشی در اختلال تماس صوتی تلگرام نداشته‌اند. مسئول امور رسانه‌ای اپراتور همراه اول در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: "اپراتورها این اختیار را ندارند که خدماتی مانند تماس صوتی تلگرام را مسدود کنند چون در هر حال باید از شرکت زیرساخت اجازه و مجوز آن را دریافت کنند".

اما سرانجام پس از تکذیب نهادهای مختلف، ظاهراً برقراری تماس تلفنی تلگرام هم‌اینک (ساعت 16 و 10 دقیقه) بدون اختلال و مشکل خاصی امکان‌پذیر شده است.