جنگ سایبری؛ هنجار جدید نبردهای مدرن

جنگ سایبری؛ هنجار جدید نبردهای مدرن
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶

سازمان دارپا در حال تولید سامانه‌ی جدیدی برای پیشگیری از جنگ سایبری و محافظت از زیرساخت‌های آمریکا است.

به گزارش گرداب، به تازگی سازمان دارپا در همکاری با بی.اِی.ای سیستمز1 (BAE Systems) در حال توسعه‌ی یک راه‌حل جدید برای مقابله با حمله‌ی سایبری احتمالی و رخ‌دادن جنگ‌های واقعی است.
بر اساس گزارش منتشر شده، آمریکا می‌خواهد سامانه‌ای تولید کند که به سرعت حملات سایبری را شناسایی و شبکه‌ای جایگزین برای تأمین امنیت عمومی حیاتی و زیرساخت‌های آنلاین خصوصی، ایجاد می‌کند.
جان اورت (John Everett)، مدیر برنامه‌ی دارپا گفت: «این سازمان به‌صورت ویژه می‌خواهد؛ در پاسخ به حمله سایبری گسترده و پیوسته به شبکه برق و سامانه‌های وابسته به آن، سازوکاری برای اعلام هشدار به‌موقع از یورش زودهنگام، آگاهی از وضعیت و جداسازی از شبکه پدید آورد.»
مقامت آمریکا ادعا کرده‌اند ایران و کره شمالی به شرکت‌ها و زیرساخت‌های این کشور حملات سایبری انجام داده‌اند؛ اما این حملات به درگیری‌های گسترده‌تر منجر نشده است. از طرفی کره‌ی شمالی به تازگی یک آزمایش هسته‌ای جدید انجام داد و آمریکا نیز در پاسخ به این عمل نیروی دریایی و ناوهای هواپیمابر خود را به منطقه اعزام کرد و پیش‌بینی می‌شود احتمالاً درگیری با حملات سایبری دو طرف به یکدیگر آغاز خواهد شد و نقشی پیشگامانه را در آن ایفا می‌کند.
پیتر سنگر (Peter Singer)، استراتژیست اندیشکده نیو امریکا (New America) و نویسنده کتاب گست فلیت2 (Ghost Fleet) گفت: «نبرد بین آمریکا و دشمن، با سر و صدا زیاد آغاز نخواهد شد؛ بلکه در سکوت شروع می‌گردد.»
بر اساس گزارش کن گیرز (Ken Grees)، متخصص امنیت سایبری کومودو3 (Comodo) و کارمند سابق سازمان سیا، در نبردهای مدرن، جنگ سایبری به یک هنجار تبدیل خواهد شد.
با توجه به اسناد موجود، کشور آمریکا از سال‌ها قبل با کره‌ی شمالی وارد جنگ سایبری شده است و به نظر می‌رسد پروژه‌ی دارپا مزیت تازه‌ای را در رقابت با کره‌ی شمالی به آن‌ها اضافه می‌کند.
گیرز ادعا می‌کند با توجه به محدود بودن تعداد سرورها و نقاط دسترسی به اینترنت کره‌ی شمالی، در صورت آغاز دیگری، آمریکا پیروز قاطع جنگ خواهد بود.
وی افزود: «کره‌ی شمالی به علت طبیعت فضای سایبری، می‌تواند به شرکت سونی و کاخ سفید حمله‌ی سایبری انجام بدهد؛ اما در صورت رخ‌دادن جنگی واقعی، شما خواهید دید که فرماندهی سایبری (Cyber Command)، می‌تواند به سرعت اینترنت بسیاری از کشورها را از دسترس خارج کند.»
________________________________
1- بی.اِی.ای سیستمز  شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی بریتانیایی است. این شرکت با داشتن بیش از ۳۴٫۴ میلیارد دلار فروش در سال ۲۰۰۸، بزرگ‌ترین شرکت دفاعی اروپا و دومین شرکت بزرگ دفاعی دنیا پس از لاکهید مارتین شناخته شد.
2- گست فلیت رمانی است که وضعیت کشورهای چین، روسیه و آمریکا را در جنگ جهانی سوم به تصویر می‌کشد.
3- کومودو یک گروه سهامی خاص انگلیسی متشکل از شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای رایانه‌ای و محصولات لایه امنیت انتقال (SSL) است.