حمله هکری به کسب‌وکارهای بریتانیا

حمله هکری به کسب‌وکارهای بریتانیا
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶

حمله هکری به سرمایه‌گذاران بازار بورس، هزینه 24 میلیارد پوندی برای انگلستان به همراه داشت.

 به گزارش گرداب، خطرات دنیای امنیت سایبری، به یکی از مهم‌ترین موضوعات رسانه‌ها، در سال‌های اخیر تبدیل‌شده است، اما برخی از مدیران شرکت‌ها این واقعیت را باور ندارند که در مقابل حملات سایبری، آسیب‌پذیرند و این آسیب‌پذیری موجب نقص در اطلاعاتشان می‌شود.

در یک مطالعه جدید که به سفارش شرکت امنیت سایبری (CGI) و توسط واحد اقتصادی آکسفورد (Oxford) صورت گرفت، مشخص شد که برخی شرکت‌ها، 1.8 درصد از داده‌هایشان را در اثر حملات سایبری در سال اخیر ازدست‌داده‌اند. همچنین در گزارش مذکور، بر این موضوع تأکید شده است که این اتفاق، به‌صورت دائمی رخ می‌دهد و باعث می‌شود شرکت‌ها بخش اعظمی از اطلاعات حساسشان را از دست بدهند.

با توجه به مطالعات صورت گرفته؛ وقتی نقض در اطلاعات یک شرکت صورت می‌گیرد، شاخص سهام آن شرکت با کاهش چشمگیری روبه‌رو می‌شود. به‌عنوان‌مثال یک شرکت مطرح در بورس اوراق بهادار (FTSE 100) با ضرری معادل 120 میلیون پوند روبه‌رو خواهد شد.

در سال 2013، تعداد 315 مورد نقض در اطلاعات صورت گرفته که 65 مورد آن «شدید و فاجعه‌بار» بود و در هفت مورد، موجب نقض در مبادلات سهام جهانی شده است. تجزیه‌وتحلیل این آمارها حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران حداقل 24 میلیارد پوند از دارایی‌های خود را در حوادث سایبری سال 2013 ازدست‌داده‌اند. به اعتقاد کارشناسان امنیتی، همین موضوع سبب شده است تا بسیاری از شرکت‌های بزرگ انگلیسی، از ترس کاهش ارزش سهام خود، اغلب حملات سایبری را به سامانه‌های داخلی خود، اعلام نکنند.

دکتر اندرو روگویس‌کی (Andrew Rogoyski)، معاون خدمات امنیت سایبری شرکت (CGI) گفت: «تفاوت بسیار بزرگی وجود دارد، بین کسانی که برخی شرکت‌های خاص را هدف حملات خود قرار داده و کسانی که به‌صورت عمده اقدام به حمله و نقض در داده‌ها می‌کنند.»

وی افزود: «به‌عنوان‌مثال در بخش بهداشت و درمان، نقض در داده‌ها موجب زحمت برای بسیاری از افراد می‌شود اما لزوماً این اتفاق در بخش مذکور رخ نمی‌دهد؛ چراکه راه رسیدن به پول از طریق شرکت‌های فعال در زمینه درمان هنوز گسترده نیست. شرکت‌هایی که تراکنش‌های مالی دارند، از پتانسیل بیشتری برای مجرمان اینترنتی برخوردارند زیرا پول بیشتر در آن‌ها ردوبدل می‌شود.»
با توجه به تحقیقات صورت گرفته، به نظر می‌رسد بسیاری از روسای شرکت‌ها از آسیب‌پذیری شرکت خود، در برابر حملات سایبری غافل‌اند.

دکتر اندرو روگویس‌کی، توضیح داد: «پس‌ازاینکه نقض درداده رخ می‌دهد، فقط کسری از زمان فرصت است تا متخصصان سایبری بتوانند با موشکافی پاسخ لازم به این حمله را بدهند.»

حملات سایبری در سطح جهان روبه گسترش است و این حملات، سمت‌وسوی باج‌گیری و سرقت به خود گرفته‌اند. انگیزه برخی هکرها به دست آوردن «پول» شده، لذا باید شرکت‌های فعال در زمینه‌های مالی، ازجمله کارگذاری‌های بورس و اوراق بهادار، با حفظ هوشیاری توان امنیت سایبری خود را افزایش داده تا مورد سوءاستفاده افراد سودجو قرار نگیرند.

همچنین این موضوع بیشتر از هرجایی متوجه امور بانکی کشورها است زیرا زیرساخت اصلی تمامی فعالیت‌های مالی، بانک‌ها هستند درنتیجه یکی از اهداف اصلی هکرها، می‌تواند بانک‌ها باشند.