ثبت هشت هزار کانال تلگرام در سیستم مجازی ارشاد

ثبت هشت هزار کانال تلگرام در سیستم مجازی ارشاد
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تاکنون ٨ هزار کانال بالای ٥ هزار عضو در سیستم مرکز فضای مجازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخصات خود را ثبت کرده‌اند.

به گزارش گرداب، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: چند کانال درخواست مجوز کرده اند و مجوز برای آنها صادر شده است. بر اساس مصوبه شورای عالی مجازی که به ریاست رئیس جمهور و سران سه قوه تشکیل شد، مقرر شد که ساماندهی و صیانت از فضای مجازی انجام شود.

وی در عین حال تصریح کرد:  این صیانت و ساماندهی با دو هدف اساسی در فضای مجازی همراه است. یکی دسترسی آزاد همگان به فضای مجازی به عنوان یک فرصت و دیگر صیانت از فضای مجازی و پالایش از اموری که با شئونات اخلاقی و دینی جامعه مغایرت دارد.

صالحی‌امیری ادامه داد: در این باره شورای عالی فضای مجازی تصویب کرد که ما کانال‌های بالای ٥ هزار عضو را ثبت کنیم. چنان چه پیش از این نیز همه سایت‌ها و خبرگزاری‌ها برای هرگونه فعالیت، مجوز لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گرفتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: ما معتقدیم از طریق ثبت یعنی شناسنامه‌دار شدن همه شبکه‌ها، هر نوع فعالیت در شبکه اجتماعی از نظر این وزارتخانه مشروط به اینکه مغایر با قانون و شئونات اخلاقی و فرهنگی جامعه نباشد، مجاز شمرده می شود.

وی تاکید کرد: هدف از ثبت کانال‌ها این است که وقتی یک فرد در شبکه اجتماعی فعالیت می‌کند، کاملاً شناسنامه دار باشد تا اگر فردی قصد شکایت داشت و یا به فردی اهانت شد یا به حریم خصوصی افراد ورود پیدا کردند امکان شناسایی و پیگیری حقوقی برای تمامی افراد در جامعه وجود داشته باشد.

صالحی امیری دفاع از حریم خصوصی جامعه و دفاع از حقوق مردم را از اهداف ثبت شبکه‌های مجازی و کانال‌ها عنوان کرد و ادامه داد: در همه دنیا این موضوع معمول است و صرفا مربوط به ایران نیست و برای مثال در آلمان نیز آژانس نظارت بر فضای مجازی وجود دارد و یک امر طبیعی و قانونی است.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چه توصیه ای به رییس دولت دوازدهم در حوزه کاری خودتان دارید، ‌ بیان کرد: پیشنهاد من به رییس جمهور آتی این است که حوزه فرهنگ را به عنوان زیرساخت توسعه ملی در نظر بگیرد، زیرا فرهنگ پایه اصلی برای هر نوع توسعه، تحول و تعالی است و جامعه قبل از هر چیزی به مباحث فرهنگی و اخلاق اجتماعی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه همه مسایلی که در حال حاضر جامعه با آنها درگیر است ریشه فرهنگی دارد، گفت: ما معتقدیم هیچ مساله ای در جامعه وجود ندارد الا اینکه ریشه فرهنگی داشته باشد و از این نظر توصیه‌ام این است که حوزه فرهنگی را به عنوان حوزه بنیادی در نظر بگیرند.

وزیر فرهنگ و ارشاد با تاکید بر صداقت در جامعه خاطرنشان کرد: مردم صداقت را بر همه چیز ترجیح می دهند و از وعده و وعیدهایی که این روزها باب شده است بپرهیزند چرا که این صندلی اینقدر ارزش ندارد که انسان همه ارزش و اصول اخلاقی را زیرپا بگذارد.