فرکانس تالیا به نفع همراه اول آزاد شد

فرکانس تالیا به نفع همراه اول آزاد شد
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶

مدیرعامل همراه اول از آزادسازی فرکانس تالیا برای توسعه نسل ۴ همراه اول خبر داد و گفت: در مدت ۶ ماه با تخلیه ۵ مگ از فرکانس نسل ۲، ۱۰۷۵ شهر و دهستان تحت پوشش 3G و 4G موبایل قرار گرفت.

به گزارش گرداب، وحید صدوقی در مجمع عمومی سالیانه همراه اول اظهارداشت: همراه اول در مدت 5 سال در 10هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام داده که در مدت 11 سالی که در همراه اول هستم عملکردی مانند امسال نداشته‌ایم.

مدیرعامل همراه اول با بیان اینکه واگذاری سیمکارت کار آسانی نیست، گفت: در سال 95 ده میلیون سیمکارت همراه اول واگذار شده که از این تعداد 9.3 میلییون سیمکارت رجیستر شده است و 800 هزار سیمکارت دائمی بوده‌اند در حالیکه کل مشترکان دائمی سایر اپراتورها کمتر از 70 هزار مشترک است.

وی افزود: همراه اول اکنون 83.3 میلیون سیمکارت در بازار دارد.

وی از افزایش 20 درصدی سهم بازار همراه اول در سال 95 خبرداد و گفت: طبق گزارش 6 ماهه وزارت ارتباطات سهم همراه اول از بازار سیمکارت 58 درصد بود که با احتساب شبکه GSM روستایی در فاصله خرداد تا آذر 95 به 60 درصد رسیده است.

وی با اعلام آماری از نتایج اجرای طرح ترابرد پذیری شماره موبایل (تغییر اپراتور با حفظ شماره) توضیح داد: در جریان ترابرد پذیری، مشاور خارجی به ما اعلام کرد تجربه اجرای این طرح از ریزش یک تا 10 درصدی تعداد مشترکان اپراتور قالب حکایت دار و بر این اساس تصور می‌کردیم که اگر 300 هزار مشترک از همراه اول به سایر اپراتورها منتقل شوند، برد کرده‌ایم و بر همین اساس نیز اپراتور رقیب ظرفیت 10 میلیونی برای جذب مشترکان همراه اول ایجاد کرد.

صدوقی گفت: با اجرای طرح ترابرد پذیری شاهد ریزش مشترکان همراه اول و رشد مشترکان اپراتور رقیب بودیم که در همان زمان توسعه شبکه نسل 3 و 4 همراه اول آغاز شد و در مدت 44 هفته نتایج عکس شد و به افزایش مشترکان همراه اول و ریزش مشترکان اپراتور رقیب تغییر کرد.

وی ادامه داد: در نهایت اکنون پس از اجرای طرح ترابرد، تعداد مشترکان همراه اول با رشد مثبت 5 هزار و 200 مشترک، رایتل مثبت 1800 مشترک و اپراتور رقیب با منفی 7 هزار مشترک رقم خورده است.

صدوقی از پاسخگویی به 350 میلیون تماس مشترکان توسط مراکز پاسخگویی همراه اول خبرداد و گفت: به طور متوسط هر مشترک همراه اول 7 بار در سال با همراه اول تماس گرفته و ماهانه 4.5 میلیون پاسخ تنها از طریق اپراتورهای مرکز تماس ارائه می‌شود.

صدوقی با اشاره به عملیات توسعه در شبکه همراه اول، گفت: سایت GSMA هر ساله بیشترین توسعه در اپراتورهای موبایل را اعلام می‌کند که در 3 ماهه اخیر به ترتیب اپراتورهایی از چین با 97 هزار سایت راه‌اندازی شده، اپراتور دیگری از چین با 74 هزار سایت، همراه اول با 12 هزار سایت و اپراتوری از هند با 11 هزار سایت بیشترین توسعه در 3 ماهه اخیر را در دنیا داشته‌اند.

مدیرعامل همراه اول گفت: برای این میزان توسعه 10 هزار تن تجهیزات وارد کشور شده و در سال‌های 91 و 95، 10 هزار و 300 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده است.

صدوقی همچنین از آزادسازی فرکانس تالیا خبرداد و گفت: با این فرکانس 8200 سایت نسل 3 راه‌اندازی شده که تقریباً 2 برابر تعداد سایت‌های نسل 3 اپراتور رقیب است.

وی گفت: توسعه نسل چهار که به دلیل نداشتن فرکانس مناسب متوقف شده بود از سر گرفته شد و تنها در سال 95 در مدت 6 ماه 5 مگ از نسل 2 تخلیه شد و 9 هزار و 400 سایت نسل 2 با سایت‌های جدید جایگزین شد.

وی گفت: در نتیجه این توسعه سریع، مشترکان همراه اول در ایام نوروز در ورود به شهرهای جدید پوشش مناسب 3G و 4G را مشاهده کردند که در مجموع 1705 شهر و دهستان تحت پوشش نسل جدید قرار گرفته است.

صدوقی اظهارداشت: در سال 95 روند درآمدی سود شرکت کاهشی بوده است به طوریکه در سال 93 رشد سود 12 درصد و در سال 94 منفی یک درصد و در سال 95، 15 درصد بود که این امر ناشی از افزایش سرمایه‌گذاری برای توسعه دیتا و حاصل نشدن درآمد دیتا در بازه صورت‌های مالی سالانه بوده است.

وی ادامه داد: رشد 15 درصدی سود خالص سال 95 شامل رشد 115 درصدی درآمد دیتا در این سال است.

مدیرعامل همراه اول افزود: در سال 95 مجموع واریز به خزانه توسط همراه اول 6 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: رتبه همراه اول در بین اپراتورهای دنیا از 24 به 22 ارتقاء یافته و همچنان رتبه شانزدهم در تعداد مشترکان دائمی را در اختیار دارد.

وی با اشاره به حمایت مالی همراه اول از تیم ملی فوتبال گفت: از سال 2012 تاکنون 100 میلیارد تومان توسط همراه اول به تیم ملی پرداخت شده که یکی از گران‌ترین مربی‌ها را در اختیار دارد، با این ابتکار که همراه اول باشگاه هواداران تیم ملی را راه‌اندازی کرده است.

صدوقی اظهارداشت: سهم صوت در درآمد همراه اول 50 درصد و سهم دیتا 20 درصد است که علیرغم کاهش سهم صوت طبق روند جهانی اما در ایران به دلیل اینکه افرادی مانند تجار همچنان از صوت استفاده می‌کنند در سال 95 شاهد رشد 5 درصدی ترافیک صوت بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تعداد مشتریان 4G همراه اول نسبت به اپراتور رقیب کمتر است، گفت: اپراتور رقیب از ابتدا طبق پروانه فرکانس 1800 را دریافت کرده بود و راه‌اندازی 4G روی این فرکانش را آغاز کرد اما همراه اول به تازگی فرکانس مناسب 4G را در اختیار گرفته است.