تمام قربانیان واناکرای کاربر ویندوز 7 بوده‌اند

تمام قربانیان واناکرای کاربر ویندوز 7 بوده‌اند
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶

با گذشت یک هفته از حملات شدید باج افزار واناکرای، بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریبا تمامی قربانیان باج افزار مذکور از سیستم عامل ویندوز 7 استفاده می‌کنند.

 به گزارش گرداب، داده های منتشر شده توسط شرکت امنیتی کاسپراسکای حاکی است حدود 98 درصد از رایانه‌های آلوده به واناکرای از یکی از نسخه های ویندوز 7 استفاده می کنند و کمتر از یک درصد از آنها مجهز به ویندوز ایکس پی هستند. ویندوز 2008 آر 2 هم کمتر از یک درصد از آلودگی های مذکور را به خود اختصاص داده است.

ویندوز 7 کماکان محبوب ترین نسخه از ویندوز است و چهار برابر بیشتر از ویندوز 10 در سراسر جهان کاربرد دارد و همین امر رمز آلودگی گسترده آن به باج افزار واناکرای محسوب می شود. همچنین با کاهش استفاده از ویندوز ایکس پی سهم آن از آلودگی واناکرای نیز به شدت کاهش یافته است.

مایکروسافت قبلا برای مقابله با آسیب پذیری هایی که منجر به نفوذ باج افزار واناکرای شده، وصله هایی عرضه کرده بود، اما تعلل کاربران و عدم نصب وصله های مذکور باعث موفقیت باج افزار یاد شده و توزیع سریع و گسترده آن گردید. به تازگی برخی ابزار رایگان هم برای مقابله با واناکرای عرضه شده که اطلاعات مربوط به یکی از آنها از آدرس https://github.com/aguinet/wannakey در دسترس است.