کره شمالی اتهام تولید باج افزار واناکرای را رد کرد

کره شمالی اتهام تولید باج افزار واناکرای را رد کرد
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶

مقامات کره شمالی می‌گویند طرح اتهام طراحی و انتشار باج افزار واناکرای به این کشور مسخره است و این موضوع را رد کردند.

 به گزارش گرداب، در حالی که باج افزار یاد شده با قفل کردن فایل‌های رایانه‌ای کاربران به بیش از 300 هزار رایانه در 150 کشور جهان آسیب زده، رسانه های غربی کره شمالی را عامل اصلی طراحی واناکرای می دانند.

در این شرایط نماینده کره شمالی در سازمان ملل تصریح کرد این کشور دخالتی در نگارش و توزیع باج افزار مذکور نداشته است. واناکرای با قفل کردن فایل های ذخیره شده در رایانه های کاربران از آنها برای رمزگشایی از این فایل ها 300 دلار باج طلب می کند و در صورت عدم پرداخت این مبلغ فایل های قفل شده را بعد از یک هفته پاک می کند.

کیم این ریونگ که در یک کنفرانس خبری با همین موضوع شرکت کرده بود، افزود:  مرتبط کردن حملات سایبری واناکرای به دولت کره شمالی مسخره است. هرگاه اتفاق عجیبی رخ می دهد روش کلیشه ای امریکا و نیروهای متخاصم تبلیغات پرسروصدای بر ضد کره شمالی است.

چندی قبل شرکت های سمانتک و کاسپراسکای مدعی شدند که کدهای مورد استفاده در طراحی باج افزار واناکرای شباهت ها و اشتراک هایی با برنامه های هکری گروه Lazarus Group دارد که گروهی وابسته به دولت کره شمالی دانسته می شود.

در همین حال یک سخنگوی هیات ایتالیایی حاضر در سازمان ملل که ریاست کمیته تحریم کره شمالی در شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد از هک شدن رایانه یک عضو ناظر کمیته مذکور خبر داد. هر چند جزییات بیشتری در این زمینه افشا نشده است.