چند راه برای دور شدن از دسترس هکرهای باج‌افزاری

چند راه برای دور شدن از دسترس هکرهای باج‌افزاری
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶

کارشناسان امنیت سایبری گفتند که حمله اخاذی آنلاین جهانی، نیاز کسب و کارها و سایر سازمان‌های بزرگ را برای به روزرسانی سیستم‌های عامل کامپیوتری و نرم افزارهای امنیتی تقویت می‌کنند.

به گزارش گرداب، حمله باج‌افزاری که اخیراً در سطح جهان انجام شد، شبکه‌هایی را که از نرم‌افزارهای منسوخ مانند ویندوزXP استفاده می‌کردند، تا حد زیادی تحت‌الشعاع قرار داد.
 
دن وایر، سخنگوی شرکت امنیتی فایرآی اظهار داشت: «حقیقتی که باید گفته شود، این است که مردم همیشه می‌خواهند که خودشان را هک کنند. این تمایل تا زمانی که به آنها آسیبی نرسد، ادامه می‌یابد ولی رویکرد صحیح این است که افراد باید سیستم‌های خود را همواره به‌روز نگه دارند.»

 حمله‌ باج‌افزاری که اخیرا انجام شد و بیش از 150 کشور را درگیر خود کرد، بخشی از مشکلات فزاینده‌ای است از کلاهبرداری‌های باج‌افزاری است که در آن مردم می‌فهمند که فایل‌هایشان قفل شده است و به اطلاعات مورد نظر دسترسی ندارند و باید به هکرها باج بدهند تا این فایل‌ها را مجددا به آنها بازگردانند.

هکرها در لینک‌های آلوده ایمیل، برای کاربران دام می‌گذارند و به محض ورود کاربر به آن لینک، هکر از مزایای به‌روز نبودن سیستم کاربران سوء استفاده می‌کند و به اطلاعات او دسترسی پیدا می‌کند.
ویروسی که اخیرا منتشر شد، بسیار قوی بود زیرا توانست به تمام کامپیوترهای موجود بر روی شبکه نفوذ کند.


چند راه برای پیشگیری از این گونه اتفاقات و حملات باج‌افزارها وجود دارد که حتما باید این اقدامات را انجام داد و از مزایای آن بهره‌مند شد.
یکی از این راه‌ها، تهیه نسخه پشتیبان از فایل‌های موجود بر روی کامپیوتر است ولی متأسفانه برخی از باج‌افزارها، حتی فایل‌های پشتیبان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

راه دیگر آن است که حتما سیستم‌های خود را به‌روزرسانی کنید. موفقیت با افزار اخیر در نفوذ به سیستم‌ها نیز در اثر بی‌توجهی به همین نکته بود.
روش دیگر، استفاده از آنتی‌ویروس‌هاست و مهم‌ترین نکته، آموزش کارکنان در این زمینه است. کارکنانی که با سیستم کار می‌کنند باید با امنیت سایبری و مشکلات موجود در آن آشنا باشند.
 
 
منبع: ایتنا