تعلیق حساب کاربری یک روزنامه‌نگار افشاگر اروپایی در فیس بوک

تعلیق حساب کاربری یک روزنامه‌نگار افشاگر اروپایی در فیس بوک
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶

روزنامه نگاری به نام ماتیو کاروانا گالیزیا در ماه می گذشته اسنادی در ارتباط با یک پرونده فساد را در حساب کاربری خود در فیس بوک منتشر کرد و این امر به تعلیق حساب وی منجر شد.

به گزارش گرداب، در این اسناد ادعا شده بود جوزف موسکات نخست وزیر کشور مالت درگیر یک پرونده فساد بوده است. این امر باعث شد تا حساب کاربری این روزنامه نگار افشاگر در فیس بوک مسدود شده و برخی مطالب ارسالی وی در این شبکه اجتماعی نیز پاک شوند.

گالیزیا یکی از افراد گروهی بود که بر روی اسناد فساد صدها تن از مسئولان سیاسی ارشد جهان کار می کنند. مجموعه این اسناد موسوم به پرونده پاناما در سال 2016 منتشر شد. اسناد مربوط به فساد نخست وزیر مالت چند هفته قبل از برگزاری انتخابات سراسری این کشور منتشر شد.

این موضوع چندان در رسانه های محلی مالت منعکس نشد و لذا وی برای اگاه کردن مردم به فیس بوک متوسل شد. وی می گوید واکنش ها به وی در این زمینه خوب بوده است. بعد از این کار، نخست وزیر مالت این روزنامه نگار را تهدید به پیگرد قضایی کرد و سرانجام حساب کاربری وی در فیس بوک هم در 16 ماه می قفل شد.

هنوز مشخص نیست که آیا فیس بوک این کار را به طور مستقل انجام داده یا تحریک و دخالت نخست وزیر مالت عامل این مساله بوده است.

رویدادهایی از این دست نگرانی در مورد نقش شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک در جهت محدود کردن آزادی بیان را افزایش داده و هشداری برای روزنامه نگاران افشاگر محسوب می شود تا از فیس بوک برای ذخیره سازی اطلاعات خود استفاده نکنند.