ایجاد رشته اینترنت اشیاء در دانشکده علمی کاربردی مخابرات

ایجاد رشته اینترنت اشیاء در دانشکده علمی کاربردی مخابرات
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶

رئیس دانشکده علمی کاربردی مخابرات از ایجاد چندرشته جدید آموزشی در این دانشکده خبر داد و گفت: یکی از این رشته ها اینترنت اشیاء است که احتمالا سال آینده پذیرش دانشجو برای آن انجام می شود.

به گزارش گرداب، وحید یزدانیان گفت: مراحل اخذ تایید از دانشگاه علمی کاربردی برای دوره های جدید انجام شد و این دانشگاه با ۴ رشته جدید در دانشکده پست و مخابرات، موافقت کرد.

رئیس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات افزود: دروس کاردانی و کارشناسی فناوری اطلاعات و ارتباطات، سال ها در این دانشکده ارائه می شد، در حالی که امروز باید به این حوزه به طور عمیق و تخصصی نگاه شود و به طور مثال به رشته های تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک ، شبکه و امنیت بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سرفصل های دوره های جدید دانشکده را طراحی و تدوین کرده ایم ،افزود : به طور مثال دوره امنیت اطلاعات در دانشگاههای دیگر هم ارائه می شود؛ اما در این دانشکده با رویکرد مهارتی طراحی شده است و این کار نیازمند تغییراتی در سرفصل های دروس آموزشی بود که درباره دوره های تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک و بقیه دروس نیز انجام شده است.

یزدانیان ادامه داد:‌ از مهرماه امسال در دوره های کاردانی و کارشناسی امنیت اطلاعات، تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک و شبکه، دانشجو پذیرش می شود.

رئیس دانشکده پست و مخابرات با اشاره به اینکه پیگیر راه اندازی چند رشته جدید دیگر هستیم، افزود: یکی از این رشته ها، دوره اینترنت اشیا است که با پایان تدوین دوره، به احتمال زیاد در سال آینده پذیرش دانشجو در این رشته داریم.

وی مقطع کارشناسی ارشد را یکی از موضوعات در حال پیگیری دانشکده پست و مخابرات اعلام کرد و تاکید داشت: با موافقت دانشگاه علمی کاربردی، یک دوره کارشناسی ارشد در زمینه ۳G (نسل سوم موبایل) پذیرش داشته ایم که با تعریف پروژه های رایتل در این دانشکده، این دوره برگزار شد و در حال حاضر در این زمینه طرح توجیهی کارشناسی ارشد داده های بزرگ (بیگ دیتا) با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات آماده ارائه است.

یزدانیان با اشاره به اینکه طرح بیگ دیتا، طرح کلیدی و مهم وزارت ارتباطات است، خاطرنشان کرد: طرح پژوهشی در این زمینه در مرکز تحقیقات تهیه می شود و موضوعات آموزشی نیز در دانشکده در حال تدوین است و البته طرح توجیهی آن نیز برای گرفتن مجوز به دانشگاه علمی کاربردی ارسال شده است که بعد از گرفتن مجوز، در آینده برای این رشته هم پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

وی به برگزاری دوره های کارشناسی ارشد در حوزه ۵G  (نسل پنجم موبایل ) و SDN (شبکه های مبتنی بر نرم افزار) در آینده نزدیک اشاره کرد و افزود: درباره موضوعات لبه تکنولوژی مانند بیگ دیتا (داده های بزرگ)،  SDN، ۵G و اینترنت اشیا ، دانشگاه های کشور پذیرش دانشجو ندارند اما در دانشکده هدف ما این است که دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی بتوانند در همان حوزه تحصصی خود در صنعت مشغول بکار شوند.

رئیس دانشکده پست و مخابرات از راه اندازی دوره های کارشناس مهارتی پست بانک در این دانشکده خبر داد و افزود : با اعلام نیاز پست بانک به کارشناس مهارتی در این حوزه ، سرفصل های این دوره ها تدوین و برای تایید دانشگاه علمی کاربردی ارسال شده است و در صورت موافقت این دانشگاه، امکان پذیرش دانشجو از مهرماه وجود دارد.

یزدانیان همچنین از طراحی سرفصل های دوره های بلند مدت اینترنت اشیا خبر داد و گفت: این دوره های بلند مدت منجر به دریافت مدرک تحصیلی می شود و برای کارشناسان فناوری اطلاعات با گرایش اینترنت اشیا تدوین شده است.

وی به راه اندازی آزمایشگاه آموزشی اینترنت اشیا اشاره کرد و افزود: باید در این زمینه مدلی وجود داشته باشد که قابل ارائه باشد که این کار در آزمایشگاه اینترنت اشیا انجام می شود که البته بعد از این دانشکده، تعدادی از دانشگاه ها مانند علم و صنعت و امیرکبیر نیز آزمایشگاه خود را در این زمینه تجهیز کرده اند.