روسیه سیستم‌های انتخاباتی ۳۹ ایالت آمریکا را هک کرد

روسیه سیستم‌های انتخاباتی ۳۹ ایالت آمریکا را هک کرد
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶

افشاگری‌های جدید رسانه‌های آمریکایی نشان می‌دهد میزان مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بیش از حد تصور بوده است.

به گزارش گرداب، هکرهای مهاجم موفق به هک کردن سیستم‌های رای دهی در 39 ایالت امریکا شدند و حتی به پایگاه داده اطلاعات مالی ستادهای انتخاباتی این کشور در یک ایالت دسترسی یافتند و تلاش کردند داده‌های مربوط به رای دهندگان را در ایالت ایلینیوز پاک یا دستکاری کنند.

اگر چه مقامات آمریکایی می‌گویند مجموعه این اقدامات تاثیری بر نتایج انتخابات نداشته است، اما اقدامات هکرها تا بدان حد جدی و خطرناک بوده که شخص اوباما رییس جمهور وقت آمریکا پس از اطلاع از موضوع طی اقدامای نامعمول از تلفن قرمز کاخ سفید برای تماس با کرملین و اعتراض استفاده است.

مقامات دولت اوباما بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور، پوتین رییس جمهوری روسیه را به حمله هکری به انتخابات امریکا متهم کرده و روسیه را تحریم کردند. روسیه این اتهامات را رد کرد، اما اف بی آی سه تحقیق مجزا در این زمینه که حزب دموکرات هدف اصلی آن بود، انجام داد.

بر اساس گزارش های تازه‌ای که به رسانه‌های آمریکا در این زمینه درز کرده، در جولای سال 2016 مقامات محلی در ایالت ایلینویز متوجه نفوذ هکرها به پایگاه داده اطلاعات رای دهندگان شدند. تحقیقات در این زمینه به کشف حملات مشابه به 37 ایالت دیگر آمریکا منجر شد. تحقیقات بیشتر نشان داد روس ها به دنبال نفوذ به 122 رایانه متعلق به مقامات محلی قبل از برگزاری انتخابات بوده‌اند.

به دنبال افشای این موضوع تلاش‌ها برای ایمن سازی زیرساخت‌های رایانه‌ای سیستم رای گیری در آمریکا صورت گرفت، اما مقاومت مقامات برخی ایالات مانند جرجیا و بی‌توجهی آنها به این موضوع باعث موفقیت‌های نسبی هکرها در دسترسی به برخی اطلاعات شده است. کارشناسان هشدار می‌دهند که افشاگری های بیشتر در این زمینه اعتماد مردم آمریکا به صحت و سلامت نظام انتخاباتی این کشور را زیر سوال می برد و موجب کاهش مشارکت آنها در انتخابات آتی خواهد شد.