انتشار اکاذیب با هدف افزایش مخاطبان کانال!

انتشار اکاذیب با هدف افزایش مخاطبان کانال!
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۶

رئیس پلیس فتای استان آذربایجان‌شرقی جزئیات چگونگی پخش و دستگیری عوامل انتشار شایعه مفقودی ۵۰ کودک تبریزی را تشریح کرد.

به گزارش گرداب، محسن محمودی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: خبرنگاران افسران جنگ نرم بوده و یار همیشگی پلیس فتا هستتد.

وی با بیان اینکه از لحاظ امنیت در فصای مجازی استان در شرایط خوب به سر می‌بریم و با توجه به زحمات همکاران در پلیس فتا توانستیم در پیشگیری و مبارزه با مشکلات فضای مجازی اقدام کنیم، افزود: امسال با کنترل فضای مجازی و کنترل امنیت پرونده فضای را بررسی کنیم.

رئیس پلیس فتای استان با اشاره به اتفاقات اخیر در تبریز مبنی بر ربوده شدن ۵۰ کودک از سنین یک تا ۱۵ به نقل از پلیس رئیس شهر گفت: این مسئله در ابتدا در یک گروه خانوادگی شکل گرفته بود و به صورت کامل علنی نشده بود تا اینکه در روز جمعه اقدام به گذاشتن خبر در یک کانال می‌کنند که همان روز با رصد در فضای مجازی، اقدامات اولیه صورت گرفت و با حساسیت نیروی انتظامی این موضوع در اولویت پلیس فتا قرار گرفت و در گام اول با نشر تکذیبیه اقدامات بعدی انجام گرفت.

وی با تاکید به اینکه شایعات منجر به دل نگرانی برای خانواده و ایجاد تشویش اذهان عمومی در جامعه است، گفت: با همکاری دادستاتی تبریز در راستای شناسایی و دستگیری افراد  و با اقدام فنی و جهادی پلیس فتا؛ فرد اصلی و ادمین کانال اصلی را شناسایی کردیم.

محمودی خاطرنشان کرد: فرد مورد نظر و شایعه پراکن در محله خود دستگیر شد و بسیار متعجب از چگونگی دستگیری خود بود و سپس ادمین دوم که یک زن بود نیز دستگیر شد و به تبع این 2 دستگیری 2 زن دیگر که در این موضوع دست داشتند؛ دستگیر شدند که مجموعا سه زن و یک مرد دستگیر شد.

وی افزود: انگیزه این افراد به خاطر افزایش اعضاء و تعداد لایک‌ها  اعلام کردند که همین طوری شنیده و بدون منبع اقدام به نشر کرده‌اند که همه این گفته‌ها صرفاً توجیه است.

رئیس پلیس فتا با بیان اینکه فرمانده اجتماعی پیگیر موضوع هستند، گفت: در کمتر از یک ساعت افراد شناسایی و دستگیری شدند و بعد از دستگیری، دادستان در پلیس فتا حضور داشته و دستورات لازم صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در دستگیری ۵پنج گوشی اسمارت فورت توقیف شده و ادله لازم در گوشی‌ها نیز پیدا شد، افزود: افراد دستگیر شده تقاضای بخشش و توجیه کارشان را داشتند.

 محمودی یادآور شد: طبق رصد ۲۵ هزار نفر خبر شایعه ربودن را خوانده بودند و با ارائه تکذیبیه بالای ۱۰ هزار نفر خبر دستگیری را خواندند که اگر دستگیری انجام نمی‌گرفت مشکل بزرگی در شهر ایجاد می‌شد.

رئیس پلیس فتای استان اذعان داشت: در شایعه ربوده شدن کودکان تبریزی به نقل از رئیس پلیس شهر نوشته شده که اصلا چنین سمتی وجود ندارد  و اصلا ربطی به این ندارد که چون نام پلیس آمده اقدامات انجام گرفته بلکه به محض دیدن این خبر اقدامات صورت گرفت.

محمودی بیان کرد: ریشه اصلی همان افراد دستگیر شده هستند که این افراد در میانگین سنی ۳۰ تا ۴۰ ساله هستند.

وی با تاکید به اینکه پلیس فتا با کسانی که عرصه فضای مجازی را برای کاربران ناامن می‌کنند و با شایعه‌سازی امنیت مردم را از بین می‌برند با قاطعیت برخورد خواهد کرد، افزود: پرونده‌هایی هستند که تا یک ماه روی آنها کار کردیم و پرونده‌هایی داشتیم که اجازه رسانه‌ای شدن ندادیم.

محمودی متذکر شد: ما در امنیت مردم با کسی شوخی نداریم و امنیت جامعه را معامله نمی‌کنیم.

وی با یادآوری اینکه پلیس فتا یک پلیس  تخصصی و مستقل است، گفت: باید همه بدانند پلیس فتا طبق تاکیدات مقام معظم رهبری در فضای مجازی امنیت ایجاد می‌کند.

رئیس پلیس فتای استان  با اشاره به اینکه تا شایعه به فضای مجازی کشیده نشود، پلیس فتا وظیفه‌ای ندارد، بیان کرد: ما رصد فضای مجازی را داریم و تا خبری به ما انعکاس داده نشود، نمی‌توان کاری انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: شناسایی ادمین‌ها بعضاً سخت است زیرا ادله دیجیتالی را با «سکرت‌چت» از بین می‌برند و به راحتی می‌توانند در آفریقا یک کانال فارسی زد و فعالیت کنند ولی ما اشراف کامل به کانال‌ها داریم.