آمادگی آلمان برای مقابله با حملات سایبری

آمادگی آلمان برای مقابله با حملات سایبری
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶

آلمان برای دفاع در برابر حملات سایبری احتمالی به نشست گروه بیست آماده می‌شود.

به گزارش گرداب، یک مقام ارشد سایبری آلمان اعلام کرده است که کشورش خود را برای مواجهه با حملات سایبری احتمالی به نشست گروه بیست که هفته آینده در هامبورگ برگزار می‌شود آماده می‌کند. این حملات ممکن است از سوی گروه‌های هکری یا گروه‌های وابسته به دولت‌های خارجی صورت گیرد.

آرنه شوئنبوم (Arne Schoenbohm)، رئیس اداره فدرال امنیت اطلاعات آلمان اعلام کرد که مقامات مسئول، برای مقابله با این گونه حملات سایبری، یک مرکز فرماندهی شبانه‌روزی ایجاد کرده‌اند؛ تو گویی برای دفاع در برابر خشونت فیزیکی آماده می‌شوند. وی در مصاحبه‌ای اظهار داشت: «ما به طور جدی برای مقابله با هر نوع اعتراضی آماده می‌شویم. به عنوان سازمان ملی امنیت سایبری، درباره هر چیزی، از (تهدیدات مستمر) گرفته تا گروه‌هایی همچون انانیموس و Lulzsec که ممکن است سرگرم برنامه‌ریزی برای انجام اعتراضات سیاسی با استفاده از حملات سایبری باشند، نگران هستیم.»

شوئنبوم اضافه کرد که سازمان ملی امنیت سایبری هیچ اطلاعاتی درباره حملات مشخصی در اختیار ندارد اما در حال انجام تست‌های نفوذ است تا از امنیت شبکه‌های رایانه‌ای در زمان دیدار روسای اقتصادهای بزرگ گروه بیست در هفتم و هشتم جولای اطمینان حاصل کند. او گفت که دهها کارشناس آماده هستند تا به هر نوع حمله‌ای پاسخ دهند. حدود بیست هزار پلیس با به استفاده از سگ، اسب و بالگرد، برای برخورد با دهها هزار معترض احتمالی در هامبورگ اعزام می‌شوند. شوئنبوم اظهار کرده است که دولت متوجه این نکته شده است که مردم ممکن است در فضای مجازی هم دست به اعتراض بزنند. او در این باره گفت: «نیازی نیست صد کیلومتر یا هزار کیلومتر راه بروید. در فضای سایبر در یک آن می‌توانید شروع به فعالیت کنید. در این فضا کارها سریع‌تر از دنیای واقعی انجام می‌شود.»

شوئنبوم خاطرنشان ساخت که مقامات سایبری آلمان با همتایان خود در دیگر کشورهای گروه بیست از جمله امریکا در ارتباط نزدیک بوده و این ارتباط را برای حفاظت از شبکه‌های رایانه‌ای، دوربین‌های نظارتی و دیگر تجهیزات امنیتی حفظ کرده‌اند. آلمان در ماه سپتامبر انتخابات ملی خود را برگزار می‌کند. گفته می‌شود گروه هکری روسی APT 28 که به گفته برخی کارشناسان با دولت روسیه در ارتباط است، عامل حملاتی است که به مجلس، احزاب سیاسی و اندیشکده‌های آلمان صورت گرفته است.

 

اداره فدرال امنیت اطلاعات هفته گذشته اعلام کرد که موج جدیدی از حملات اسپرفیشینگ ظاهر شده که شرکت‌ها و دولت را هدف گرفته است. به گفته شوئنبوم، در این حملات، ایمیل‌هایی برای کاربران ارسال می‌شود که حاوی لینک‌های آلوده است. اداره مذکور با احزاب سیاسی و قانون‌گذاران آلمان همکاری نزدیکی داشته است تا آگاهی امنیتی خود را بالا برده و امنیت را تقویت نمایند.

شوئنبوم در پایان اشاره کرد که اخیرا متوجه شده‌اند که برنامه رأی‌سنج (Vote-Meter)، یک برنامه رایانه‌ای دولتی که به رأی‌دهندگان اجازه می‌دهد تا دیدگاه‌های خود را با برنامه‌های احزاب مربوط بسنجند، امن نیست. وی اظهار داشت: «در هفته‌های پیش رو با دقت این برنامه را بررسی می‌کنیم.»

 

منبع: سایبربان