سردار جلالی مطرح کرد:

مایکروسافت اسپانسر تبدیل ویروس‌های سایبری به بیولوژیک است

مایکروسافت اسپانسر تبدیل ویروس‌های سایبری به بیولوژیک است
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: رئیس مایکروسافت اسپانسر پروژه‌های بررسی نحوه تبدیل ویروس‌های سایبری به بیولوژیک است.

به گزارش گرداب، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در کنفرانس پژوهشی بررسی یافته های تجربی و عملی ابولا در افریقا در جهت تقویت توان پدافند زیستی در کشور که با حضور مدیران و متخصصان وزارتخانه‌های بهداشت و درمان، امورخارجه، کشور،راه و شهرسازی، هلال احمرو نیروی انتظامی با هدف هم اندیشی، افزایش تعاملات بین دستگاه‌های کشور به منظور هم افزایی فعالیت‌ها و رصد و پایش و بهره مندی از تجارب سایر کشورها در این رابطه در محل سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد، گفت: تهدیدات زیستی یکی از 5 عمده تهدیدات جهانی است که در حوزه‌های مختلف در حال شکل گیری است.

وی افزود: در سال جاری بیل گیتس صاحب شرکت مایکروسافت در کنفرانس امنیتی مونیخ سه تهدید جهانی تغییرات اقلیمی، جنگ هسته‌ای و تهدیدات بیولوژیک را به عنوان تهدیدات برتر جهان نام برده است وی در این کنفرانس گفت:«تحولات در حوزه تهدیدات زیستی و بیولوژیک می‌تواند در یک آینده نزدیک (بین 5 تا 10 سال) جهان را با یک اپیدمی گسترده روبرو کند که حدود 50 تا 100 میلیون نفر تلفات داشته باشد».

رئیس سازمان پدافند غیر عامل ادامه داد: در این کنفرانس بیل گیس با سخنان پرسشی و رمزآلود درباره پیامدها و احتمال انتقال ویروس بیولوژیک از طریق مانیتور توسط تروریست‌ها و یا دولت‌ها صحبت می‌کند که بعدا مشخص شد وی در مرکز ژنومیک چین اسپانسر پروژه‌های بررسی نحوه تبدیل ویروس‌های سایبری به بیولوژیک است.

سردار جلالی تصریح کرد: بیل گیتس در این کنفرانس اظهار می‌کند به دلیل اینکه برخی کشورها فاقد نظام کنترل تهدیدات زیستی هستند و ممکن است نظارت جهانی ناقص باشد، بنابراین درحوزه تهدیدات زیستی سیستم رصد، پایش، کنترل تشخیص و مدیرتی تهدید را مطرح کرده و می‌گوید باید این موضوع را بعنوان چالش جهانی در این حوزه دنبال کرده و به نتیجه برسانیم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در دنیا سه کشور آمریکا، روسیه و ژاپن بیشترین تمرکز بر روی ابزارهای تولید ویروس آبله دارند و همچنین اظهارات بیل گیتس مبنی بر اینکه در آینده نزدیک ویروس آبله به عنوان تهدید زیستی مطرح می‌شود، برای ما این موضوع اهمیت پیدا می‌کند که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل عنوان کرد: بیل گیتس معتقد است با توجه به اینکه احتمال مواجه با چنین اپیدمی در آینده وجود دارد، نیازمند زرادخانه‌ای از دارو، واکسن، تجهیزات و سامانه‌های تشخیصی، نظام کامل و جامع نظارت بر تهدیدات زیستی و جهانی به صورت پیوسته و ایجاد بالاترین سطح آمادگی برای ملت‌ها مثل آمادگی ارتش‌ها هنگام رفتن به جنگ درحوزه تهدیدات زیستی می‌باشیم.

سردار جلالی گفت: اینکه صحبت‌های بیل گیتس در یک کنفرانس جهانی هشدار است یا تهدید و یا تجارت، قابل بررسی است اما اگر بخواهیم تحلیل سیاسی را کنار بگذاریم و برداشت مثبتی داشته باشیم و باید به آن توجه کنیم.

وی  ادامه داد: در حوزه پدافند زیستی استان‌های مرزی در اولویت اول قرار دارند و استاندار به عنوان فرمانده قرارگاه زیستی و فرمانده سپاه استان به عنوان جانشین استاندار و فرمانده عملیاتی صحنه است که این مدل انتصاب باعث برقراری ارتباط بین ظرفیت‌های نظامی و غیرنظامی است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل افزود: ما به دنبال ایجاد آمادگی در برابر تهدیدات در کل کشور و استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و شهرستان‌ها هستیم که در صورت بوجود آمدن حادثه‌ای اعم از طبیعی در مقیاس بزرگ (اپیدمی فراگیر طبیعی) و یا حادثه بیوتروریستی با پیامدهای بزرگ و یا تهدیدات غیر طبیعی زیستی(انسان ساخت-عامدانه ) بتوان با آن مقابله کرد.

سردار جلالی لازمه ایجاد آمادگی در برابر تهدیدات را داشتن الگوی کلان دانست و تصریح کرد: در دنیا الگوهایی مانند مقابله با توسعه ویروس ابولا در آفریقا وجود دارد که می‌توان از تجربه این حوادث بهره برد. ما نیازمند طرح پاسخ ملی در برابر حوادث و تهدیدات زیستی در سطح کشور و همچنین در سطح استانی و در حوزه‌های مختلفی مانند دام هستیم که بعد از تهیه این طرح ها، با آموزش‌ها و رزمایش‌ها و اصلاحاتی که انجام می‌شود بتوانیم به حدود آمادگی که پدافند غیرعامل در نظر دارد برسیم.

وی مباحث بهداشت و مقابله را محور اصلی پدافند زیستی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: حدود 22الی23 دستگاه اجرایی به نوعی با پدافند زیستی مرتبط می‌باشد، بنابراین مسئله پیشگیری و بهداشت در اولویت یکم اقدامات پدافند زیستی است. هزینه‌های مقابله با تهدیدات زیستی نسبت به هزینه‌های پیشگیری نسبت 1 به 20 دارد و مقابله بیست برابر پر هزینه‌تر است از پیشگیری و بهداشت.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل تهدید زیستی علیه کشوررا به مراتب ساده تر و ارزانتر از مقابله با تهدیدات زیستی دانست و گفت: باید پیشگیری در برابر تهدیدات انجام شود که کار به مقابله کشیده نشود زیرا مقابله با تهدیدات بسیار گران و انرژی بر هستند.

سردار جلالی تاکید کرد: باید از تجربیات شکست خورده و موفقی که در سطح جهان برای مقابله با تهدیدات استفاده کرده و از این حوادث به سادگی عبور نکنیم تا در صورت مواجه با اینگونه حوادث دچار سردرگمی نشویم.

وی از دستگاه‌های اجرایی و اساتیدی که به لحاظ تخصص در این حوزه دارای مطالعات و تجربیاتی هستند خواست با محوریت قرارگاه پدافند زیستی اقدامات مقابله با تهدیدات و توسعه ویروس ابولا را به عنوان مورد پژوهی(case study) مورد بحث و بررسی قرار دهند.