بازگشت بدافزار (SpyDealer) برای سومین بار

بازگشت بدافزار (SpyDealer) برای سومین بار
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶

(SpyDealer) بدافزاری است که تلفن‌های هوشمند اندرویدی در حوزه آسیا را هدف قرار داده است.

به گزارش گرداب، این بدافزار مخرب به‌طور عمده کاربران آسیایی را هدف قرار داده است. بدافزار اسپای‌دیالر (SpyDealer) از طریق نفوذ به نرم‌افزارهای اندرویدی سیستم را آلوده می‌نماید. در حدود 40 برنامه پرکاربرد اندرویدی مانند: (اسکایپ، فیس‌بوک، واتس اپ و...) موردحمله این بدافزار قرارگرفته‌اند.
بدافزار اسپای‌دیالر توسط یک شرکت امنیت سایبری به نام (Palo Alto Networks) شناسایی شد.
محققان این شرکت امنیتی در گزارشات خود اعلام کردند، این بدافزار بر روی نسخه‌های قدیمی سیستم‌عامل اندروید مانند 2.2 و 4و4 دیده‌شده و عمدتاً این بدافزار از طریق شبکه‌های بی‌سیم در کشور چین منتشرشده است.
آمارها حاکی از آن است که در حدود 25 درصد تجهیزات الکترونیکی از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌نمایند و بخش اعظمی از این تجهیزات از نسخه‌های قدیمی این سیستم‌عامل بهره می‌برند.
برخی از نرم‌افزارهایی که توسط این بدافزار آلوده می‌شوند عبارتنداز: «وی‌چت، فیس‌بوک، واتی اپ، اسکایپ، برنامه مرورگر اینترنت اندروید، فایرفاکس و تعداد زیادی از برنامه‌های چینی تحت تأثیر قرارگرفته‌اند.»
شرکت امنیت سایبری پالو آلتو اعلام کرد که شرکت Google جهت مقابله با این حملات بدافزاری سیستم امنیتی Google Play Protect را راه‌اندازی کرده است.
تحقیقات نشان می‌دهد این بدافزار سه نسخه داشته که نسخه اول آن در اکتبر سال 2015 و نسخه دوم آن در مه سال  2017 شناسایی شدند و حال با نسخه سوم آن روبه‌رو هستیم.