حوزه ICT نیازمند واکنش سریع همراه با تصمیم درست

حوزه ICT نیازمند واکنش سریع همراه با تصمیم درست
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۶

یک استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مردم از فناوری‌های نوین استقبال می‌کنند وظیفه‌ مسئولان حوزه فناوری اطلاعات را واکنش سریع همراه با تصمیمات درست در قبال این تغیرات تکنولوژیکی دانست.

به گزارش گرداب، سیدعلی اصغر بهشتی شیرازی- عضو هیات علمی دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با ایسنا،  با تاکید بر اینکه باید در مقابل ورود تکنولوژی‌های جدید استراتژی‌های مشخصی داشته باشیم، اظهار کرد: فناوری‌های جدید دیر یا زود به هر حال وارد کشور می‌شوند اما نکته مهم این است تصمیم‌گیری درست مسئولان ما داشتن استراتژی برای برخورد دولت با آن فناوری است و باید بدانیم که اگر ما نتوانیم برای تکنولوژی‌های جدید تعیین تکلیف کنیم، برای ما تصمیم می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در ارتباط با فضاهای جدید فناوری‌ اطلاعات باید اولویت‌های ها را مشخص کرد و گفت: برخی از حوزه‌های تکنولوژیکی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های خیلی کلان است که دولت باید در اینجا حمایت کند و برخی حوزه نیز سرمایه کمتری نیاز دارد که در اینجا شرکتهای خصوصی باید وارد عرصه شوند. همین‌طور برخی از حوزه‌های جدید ارتباطاتی و اطلاعاتی نیاز به بومی‌سازی دارند که این حوزه‌ها باید در اولویت قرار بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه باید به سمت حوزه‌هایی از فناوری‌های نوین حرکت کنیم که امکان بومی‌سازی دارند، گفت: برای ارتقای برخی از حوزه‌ها و همکاری‌ با شرکت‌های بزرگ نیازمند داشتن شرکت‌های بومی و داخلی هستیم؛ برای نمونه برای همکاری‌ با شرکت عظیم گوگل ما باید که یک شرکت محلی داشته باشیم که برای رسیدن به این مهم بخش خصوصی باید وارد عمل شود.

مدیر کل مرکز رشد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اولویت‌های حاکمیتی در فضای الکترونیکی بیان کرد: ما در دانشگاه علم و صنعت پروژه پیام‌رسانی داخلی را مطرح و پیگیری کرده‌ایم چرا که معتقدیم نباید اجازه داد تا اطلاعات کاربران داخلی به خارج از کشور منتقل شود. در این راستا بخش خصوصی داخلی باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد و نباید در این حوزه‌ها به شرکت‌های خارجی اولویت دهیم.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: برای تقویت زیربناهای لازم اجرایی باید از بخش خصوصی کمک گرفت برای نمونه در حوزه صنعت تلفن همراه، دولت نمی‌تواند کار چندانی انجام دهد در اصل توان دولت باید روی بخش‌هایی باشد که در آن محصول شرکت های خصوصی خریداری می‌شود چرا که می‌توان بخش خصوصی ر ا در حوزه‌ای خاص تقویت کرد.

این روزها بحث ورود فناوری‌های جدید به کشور خیلی داغ است. در صدر این فناوری‌ها اینترنت اشیاء قرار دارد که حوزه بسیار جذاب در حوزه فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی است و از طریق آن امکان کنترل وسائل منزل از راه دور فراهم می شود؛ تصور کنید وقتی در یک روز گرم تابستانی در راه منزل هستید و برای خنک شدن خانه تان در هنگام ورودتان گوشی همراه خود را روشن و کولرتان را روی درجه خیلی خنک تنظیم کنید!؟

اصطلاح «اینترنت اشیاء» اولین بار توسط کوین اشتون در سال ۱۹۹۹ بکار برده و برای نخستین بار توسط انتشارات مؤسسه MIT به دنیا معرفی گردید.  اینترنت اشیاء به معنی یک شبکه جهانی از اشیاء مرتبط که هر یک دارای آدرس مختص به خود بوده و بر اساس قراردادهای استانداردشده‌ای با یکدیگر در ارتباط هستند. این سیستم جدید کنترل از راه دور و کنترل هوشمند اشیا و دستگاه‌ها امروزه در کشورهای توسعه یافته در سیستم‌های اداری و همچنین وسایل منزل بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد اما هنوز در ایران مقدامات استفاده از آن به صورت تجاری فراهم نشده است.