لغو ناگهاني انتخابات الكترونيكي نظام پزشكي

لغو ناگهاني انتخابات الكترونيكي نظام پزشكي
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶

با لغو ناگهاني امكان الكترونيكي رأي دادن در انتخابات نظام پزشكي كل كشور، شانس افراد خاص براي پيروزي در انتخابات افزايش خواهد يافت.

به گزارش گرداب، هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی كل كشور برای معرفی اعضای جدید هیأت مدیره های نظام پزشکی، و در ۱۹۹ حوزه انتخابیه در كل كشور، در حالي آغاز شد كه بنا بر اطلاعيههاي پيشين، قرار بود اين انتخابات الكترونيكي و حضوري برگزار شود؛ اما امكان رأي گيري الكترونيكي بنا به دلايل نامعلوم فراهم نشد و در نهايت روز جمعه (سی ام تير)، ساعت 14 به كلي لغو شد؛ شرايطي كه باعث شد بسياري از واجدين شرايط نتوانند در اين انتخابات شركت كنند.
 
در حالي كه، انتخابات نظام پزشكي كل كشور تحت تأثير فضاسازي تبليغاتي و رسانه اي ايجاد شده، با شور و نشاط خاصي وارد دوره تبليغات انتخاباتي شد و شمار بسیاري از پزشكان و دستياران به حضور در اين انتخابات و احتمالاً پيروزي در آن اميدوار شدند، انتخابات به گونه اي در حال برگزاري است كه نه تنها موجي از اعتراضات را به همراه دارد، بلكه به دليل لغو ناگهاني انتخابات الكترونيكي، شمار زيادي از واجدين شرايط امكان شركت در انتخابات را از دست داده اند.
 
بنا بر آنچه ستاد برگزاري انتخابات نظام پزشكي كل كشور در روزهای رقابت هاي انتخاباتي و پيش از زمان برگزاري انتخابات اعلام كرد، همه واجدين شرايط شركت در انتخابات نظام پزشكي، می توانند به دو روش الكترونيكي و نيز حضوري در اين انتخابات شركت كنند و به نامزد مورد نظر خود رأي دهند.
 
ايجاد امكان شركت الكترونيكي در انتخابات سبب شد تا بسياري از پزشكان و دستياران دوره هاي تخصصي با لحاظ كردن برنامه هاي شخصي خود، اين روش را براي شركت در انتخابات برگزینند و لزومي براي حضور در نزديكي شعبه هاي اخذ رأي در روز برگزاري انتخابات نداشته باشند؛ شعبه هايي كه البته تعدادش بسيار كم و شركت در انتخابات از اين روش مستلزم صرف زمان زياد است.
 
با اينكه كه هنوز انتخابات برگزار نشده بود، هنوز اطلاعيه هاي ستاد برگزاري انتخابات تأكيد بر وجود دو روش الكترونيكي و حضوري براي شركت در انتخابات داشت، با آغاز فرايند رأي گيري حضوري، شرايط اخذ رأي به صورت الكترونيكي فراهم نشد.
 
فراهم نشدن شرايط رأي گيري الكترونيكي از يك سو و از سوي ديگر، اطلاعيه هاي پياپي كه تأكيد بر تلاش براي رفع عيب و باز شدن سيستم الكترونيكي داشت، بر بلاتكليفي علاقه مندان شركت در اين انتخابات، به ويژه كساني كه به دليل دوري مسافت امكان حضور در شعبه هاي اخذ رأي را نداشتند، اضافه كرد. از اين جهت مي گوييم بلاتكليفي كه اين دسته از پزشكان همچنان به اميد اصلاح سيستم اينترنتي و فراهم شدن امكان رأي دادن الكترونيكي تا ساعت 14 منتظر ماندند.
 
در نهايت و در ساعت 14 روز جمعه در حالي كه بسياري از واجدين شرايط شركت در انتخابات بر اساس اطلاعيه هاي پيشين همچنان اميدوار به شركت در انتخابات به روش الكترونيكي بودند، اطلاعيه اي از سوي ستاد برگزاري انتخابات صادر شد كه در آن، بر لغو امكان شركت در انتخابات به صورت الكترونيكي، اشاره شد؛ تصميمي كه در ساعات پاياني اخذ رأي، شائبه و نگراني هاي فراواني را در رابطه با اين انتخابات ايجاد كرد.
 
مسئولان برگزاري انتخابات نظام پزشكي كشور، ماه ها فرصت داشتند تا با آزمون و خطا، امكان الكترونيكي برگزار شدن انتخابات را پيش از آغاز رأي گيري بررسي و در صورت فراهم نبودن شرايط اين مهم را پيشتر به پزشكان و دستياران آنها اعلام كنند؛ موضوع مهمي كه مي توانست در برنامه ريزي بسياري از علاقه مندان براي شركت در انتخابات حضوري موثر باشد.
 
به محض آغاز زمان رأي گيري حضوري و مشاهده عدم كارايي سامانه الكترونيكي، اين امكان وجود داشت كه بلافاصله مسئولان برگزاري انتخابات رأي گيري اينترنتي را لغو كنند و از پزشكان بخواهند براي رأي دادن به شعبه هاي حضوري مراجعه كنند؛ اقدامي كه صورت نگرفت و بسياري از افراد با اميد فراهم شدن امكان رأي دادن مجازي تا ساعت 14 معطل شدند.
 
با شرايط كنوني، بسياري از رزيدنت ها و پزشكان تخصصي كه هم اکنون در شهر و روستاهاي دور افتاده و مناطقي كه شعبه رأي گيري حضوري ندارد، در حال گذراندن دوره هاي طرح خود هستند، با لغو شدن امكان رأي دادن اينترنتي، عملاً‌ از چرخه رأي دادن به صورت ناگهاني حذف شدند و انتخابات بدون شركت اثرگذار آنها در حال پايان يافتن است.
 
حالا و در شرايطي كه در برخي مناطق كشور از جمله تهران تنها يك شعبه براي رأي گيري حضوري وجود دارد، جمع بسیاری از پزشكان و دستياران بايد تا ساعت 22 تنها حضوري و مراجعه به تنها شعبه هاي شلوغ شهرها، رأي خود را به صندوق بيندازند.
 
 
«م. ظهوري»، يكي از پزشكان عمومي استان فارس گفت: با وجود اعلام یک ماه قبل سازمان نظام پزشکی، مبنی بر برگزاری انتخابات به دو صورت الکترونیکی و حضوری، انتخابات الکترونیک امروز کاملا ناگهانی و به علت ناکارآمدی سؤال برانگیز، سیستم الکترونیکي انتخابات را لغو كردند.
 
وي افزود: پرسش اینجاست، این تمهیدات برای چه کسانی اندیشیده شده بود؟ به جز افرادی که به دلایلی همچون کشیک، طرح، مسافرت اجباری در زمان گفته شده در شهر محل حوزه امکان حضور نداشتند؟ آیا لغو ناگهانی این انتخابات قانونی است و مشروعیت آن را زیر سؤال نمی برد؟
 
اين پزشك معترض تأكيد كرد: در رأی گیری الکترونیک قبلی سیستم الكترونيك ايرادات جدي داشت كه بايد اصلاح مي شد و یا اگر اصلاح پذیر نبود چرا رأی گیری الکترونیک برای این انتخابات از قبل کنسل نشد؟ آيا اين شرايط چيزي جز ناكارآمدي برگزار كنندگان و يا مهندسي شده بودن اين اتفاق را نشان مي دهد؟
 
«اعظم جعفري»، يكي ديگر از پزشكان معترض نيز گفت: تمهیدات لازم براي برگزاري انتخابات به هر نحو باید از قبل تنظيم می شد و مسئولان بايد از قبل عملياتي بودن برگزاري انتخابات الكترونيكي را آزمايش مي كردند. آنها با اين كار باعث شدند جمع زيادي از پزشكان مثل من از حضور در انتخابات منصرف شويم.
 
«الف خاكباز»، متخصص جراحي فك و صورت و يكي نامزدهاي انتخابات نظام پزشكي نيز در رابطه با اقدام هيأت برگزاري مبني بر لغو امكان برگزاري انتخابات الكترونيكي گفت: قرار بود بسياري از همكاران و دوستان من از راه دور و  الكترونيكي به بنده رأي دهند، ولي متأسفانه مسئولان وزارت بهداشت با اين کارشان به شعور همه ما توهين كردند.
 
«ع معظمي پور»، نيز در رابطه با اتفاق پيش آمده در انتخابات نظام پزشكي گفت: به نظر ما این کاملاً مهندسی شده بود و مورد اعتراض خیلی از کاندیدها قرار گرفته است، چون رأی گیری حضوری، مانع شرکت بسیاری از پزشکان جوان و رزیدنت هایی می شود که امکان حضور در تنها محل رأی گیری را ندارند و این یعنی انتخاب افراد مورد نظر خود سازمان نظام پزشکی و همان افرادي كه قبلاً نيز در اين سازمان حضور داشتند.
 
 
شائبه مهندسي انتخابات نظام پزشكي به دليل لغو ناگهاني انتخابات الكترونيكي
 
 
با توجه به آنچه آمد، حالا و با لغو ناگهاني امكان الكترونيكي رأي دادن در انتخابات نظام پزشكي كل كشور كه تحت تأثير سوء مديريت برگزار كنندگان اين انتخابات رخ داد، خواسته و يا ناخواسته شانس گروه و يا افراد خاصي براي پيروزي در انتخابات افزايش خواهد يافت؛ اتفاقي كه بسياري از پزشكان به آن اعتراض دارند و شبهات نگران كننده اي را پيرامون نتايج نهايي آن ايجاد مي كند.
 
 
منبع: تابناک