ارائه سرعت تا ۱۰۰ گیگابیتی به مجموعه‌های علمی

ارائه سرعت تا ۱۰۰ گیگابیتی به مجموعه‌های علمی
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶

مدیر اجرایی شبکه علمی ایران با اعلام سرعت قابل ارائه در این شبکه، گفت: اطلاعات موجود در شبکه با سرعت حداقل یک گیگ منتقل می شود که بنابر درخواست سرویس با سرعت ۱۰ تا ۱۰۰ گیگ نیز قابل ارائه است.

به گزارش گرداب، سید محمد حسن مقدم‌فر مدیر اجرایی شبکه علمی ایران با بیان اینکه هدف گذاری شبکه علمی ایران مانند تمام شبکه های علمی دنیاست، افزود: شبکه علمی ایران رسالتی مانند همه شبکه های علمی دنیا دارد تا مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی و مراکزی که در حوزه علم فعالیت می‌کنند را با شبکه پر سرعت اینترنت به هم متصل کند.

مدیر شبکه علمی ایران گفت: راه اندازی این شبکه نخستین مشارکت بخش خصوصی و دولتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است و با راه اندازی این شبکه، محتوا فقط در تهران یا مراکز اصلی در اختیار پژوهشگران قرار نمی‌گیرد بلکه هر دانشجو یا پژوهش گر می‌تواند از طریق این شبکه به اطلاعات دسترسی داشته باشد.

وی درباره سرعت انتقال اطلاعات در شبکه علمی ایران تصریح کرد: اطلاعات موجود در شبکه با سرعت حداقل یک گیگ منتقل می شود ولی مجموعه هایی که درخواست سرعت بیشتر داشته باشند می‌توانند سرعت 10 تا 100 گیگ دریافت کنند.

وی تاکید کرد: این شبکه اینترنت نیست بلکه بخشی از شبکه ملی اطلاعات است و ترانزیت بین الملل ندارد.

مقدم ‌فر جزیره ای بودن اطلاعات را یکی از مشکلات  فضای علمی عنوان کرد و افزود: یکی از مهم ترین اهداف شبکه علمی ایران ایجاد فضای یکپارچه برای توسعه علم است که در سند جامع علمی مصوب شورای انقلاب فرهنگی تصریح شده است.

وی اتصال به شبکه های علمی دنیا را از مهم ترین برنامه های شبکه علمی ایران دانست و افزود: با توجه به بهبود وضعیت توسعه سیاسی بین المللی به ویژه پس از برجام، ارتباط با کشور های دیگر امکانپذیرتر شده است.

وی از اتصال 18 مرکز دانشگاهی از آغاز بهره برداری از این شبکه خبر داد و تاکید کرد: فعالیت این شبکه از 11 تیرماه آغاز شده و پیش بینی می شود با مذاکراتی که صورت گرفته تا مهر ماه 7 مرکز استان به شبکه علمی ایران متصل  شوند.