مقابله پلیس اروپا و وزارت دادگستری آمریکا با دارک‌وب

مقابله پلیس اروپا و وزارت دادگستری آمریکا با دارک‌وب
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶

مقامات آمریکایی و اروپایی به‌تازگی مدعی شده‌اند عملیات گسترده‌ای را علیه دارک‌وب به راه انداخته و نتایج قابل قبولی گرفته‌اند.

به گزارش گرداب، بعد از تعطیل شدن وب‌سایت آلفابی (WHEN ALPHABAY) توسط مقامات هلندی و پلیس اتحادیه اروپا که یکی از بزرگ‌ترین بازارهای دارک‌وب در جهان محسوب می‌شد، این معمای بزرگ مطرح شد که بعدازاین رخداد، فروشندگان و خریدارانی که اقدام به فعالیت از طریق آن می‌کردند، قطعاً به دنبال جایگزینی برای این موضوع خواهند بود. به اعتقاد کارشناسان، نکته‌ای که استفاده‌کنندگان از دارک‌وب، نمی‌دانستند یا اصولاً نمی‌توانستند که بدانند، این بود که تمام بحرانی که به وجود آمده است، برنامه‌ریزی‌شده است.
مقامات هلندی، پیش‌ازاین نیز، وب‌سایت هانسا (Hansa)، یکی دیگر از وب‌سایت‌های بزرگ دارک‌وب را تعطیل کردند. در هفته‌های قبل، این وب‌سایت‌ها و موارد مشابه، به‌صورت نرمال و طبیعی در حال فعالیت بودند و تنها با واردکردن نام کاربری و رمز عبور اختصاصی، در دسترس قرار می‌گرفتند.
به‌تازگی پلیس اتحادیه اروپا و وزارت دادگستری آمریکا، پرده از عملیات مشترکی برداشتند که علیه بازار سیاه‌های دارک‌وب آغاز کرده‌اند که بخشی از این عملیات، جمع‌آوری و از رده خارج کردن آلفابی بوده است. به اعتقاد پلیس، حجم مبادلات قاچاق دارو، اطلاعات مسروقه و سایر کالاهای غیرقانونی در شبکه ایجادشده توسط گردانندگان این وب‌سایت، فراتر از یک میلیارد دلار است. این حجم از مبادلات، طی سه سال از فعالیت این وب‌سایت، انجام شده است.
به ادعای گردانندگان این عملیات، با تعطیلی هانسا، محدوده فضای دارک‌وب در اروپا، از حدود دو هفته پیش، دچار کاهش شده و نهادهای قانونی، تحقیقات گسترده‌ای را درباره این اقتصاد زیرزمینی فعال، آغاز کرده‌اند.
جف سشنز (Jeff Sessions)، دادستان کل ایالات‌متحده دراین‌باره معتقد است: «این، قطعاً یکی از مجرمانه‌ترین حوادث و رخدادهای روی‌داده در سال‌های گذشته است. نیروهای قانون و عدالت، با چالش جدیدی از جانب مجرمان و سازمان‌های مجرمانه مواجه هستند. این مجرمان، گمان می‌کنند که می‌توانند به‌راحتی اعمال مجرمانه خود را انجام داده و بدون مجازات و آزادانه فعالیت کنند. ما تعهد می‌دهیم که این افراد را پیدا کرده و شبکه‌های آن‌ها را از بین ببریم. ما، آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهیم.»
این مقام آمریکایی در ادامه موضوعات مطرح‌شده در زمینه مبارزه با این دو وب‌سایت، مدعی است که بعد از بسته شدن آلفابای، حجم کاربران ورودی به وب‌سایت هانسا، حداقل 8 برابر شد و این بدان معنا بود که کاربران، به دنبال یافتن جایگزین، برای برطرف کردن نیازهای خود در این فضا بودند. این حجم از متقاضیان برای ورود به هانسا، به حدی بالاتر از انتظار و غیرطبیعی بود که بعد از مدتی، این وب‌سایت، اعلام کرد دیگر توانایی ثبت‌نام متقاضی جدید را ندارد. این رشد مرموز، توسط پلیس هلند، مهار شد.
یوروپل در این رابطه مدعی شد 10 هزار آدرس پستی به دست آورده است که متعلق به مشتریان هانسا است و هزاران نفر از این افراد، بعد از مسدود شدن وب‌سایت آلفابای، به هانسا، مهاجرت کرده بودند.
 البته نکته مبهمی که در این میان وجود دارد، این است که قوانین بین‌المللی، مجازات خاصی برای گردانندگان وب‌سایت‌هایی نظیر هانسا، در نظر نگرفته و همین موضوع، مبارزه با این افراد را سخت کرده است.