تکامل سلاح‌های دیجیتال و نزاع ژئوپلیتیک

تکامل سلاح‌های دیجیتال و نزاع ژئوپلیتیک
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۶

این روزها حملات سایبری روبه گسترش هستند و این حملات تبدیل به نزاع‌های بین‌المللی شده است.

به گزارش گرداب، این روزها حملات سایبری روبه گسترش هستند و این حملات تبدیل به نزاع‌های بین‌المللی شده و این احتمال وجود دارد این تنش‌ها به سمت نزاع‌های ژئوپلیتیک پیش روند.
وقتی جزئیات بدافزار (Crash Override) منتشر شد، زنگ خطری بود برای تمامی مسئولان زیرا باید مراقب خطرات احتمالی برای زیرساخت‌های حیاتی خود باشند.
بااین‌حال، زمانی که دسامبر گذشته به شبکه برق اوکراین حمله سایبری شد، این حمله ابعاد گسترده‌تری داشت و عواقب آن به‌سرعت آشکار شد. این رویداد نیز خود هشداری بزرگ برای زیرساخت‌های حیاتی کشورها است.
در سال 2010 بدافزار اکستاکس نت در سانتریفوژهای نطنز ایران کشف شد و مشکلات زیادی برای این کشور به وجود آورد و این اولین باری بود که بدافزاری مخرب به زیرساخت‌های هسته‌ای این کشور آسیب رساند یا در روزهای اخیر باج‌افزار نات پتیا (NotPetya) بسیاری از کشورها را درگیر کرد.
در سال‌های اخیر بدافزارهای مخرب، سازمان‌ها و کشورهای مختلفی را هدف قرار داده‌اند. به‌عنوان‌مثال عربستان سعودی در سال 2012، رسانه‌های کره جنوبی و شرکت‌های مالی این کشور در سال 2013، صنایع فولاد آلمان، ماسه کازینو و شرکت سونی در سال 2014، شبکه برق اوکراین در سال 2015 و همچنین در سال 2016 و سازمان‌های دولتی عربستان در اواخر سال 2016 موردحمله سایبری قرارگرفته‌اند.
 حملات سایبری به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند.
 گروه اول از حملات سایبری که پیچیدگی کمتری دارند، شامل اتصال فایل‌های مخرب به سیستم هدف بوده و عموماً یک بخش‌دارند که توسط هکر طراحی‌شده است. این حملات سایبری در مرحله ثانویه اغلب موجب تغییر در جهان فیزیکی نیز می‌شوند، مانند توقف کسب‌وکارها و متوقف کردن مکانیسم فعالیت کارمندان نمونه‌هایی از تغییر در جهان واقع ای است.
گروه دوم از حملات سایبری که پیچیدگی بالایی دارند، مستقیماً بر روی جهان فیزیکی تأثیر می‌گذارد، اکستاکس نت و Crash Override نمونه‌هایی از این گروه هستند. این حملات بسیار کم اتفاق می‌افتند و منحصربه‌فرد هستند ضمناً این حملات در پیاده‌سازی دشوار و متوقف کردنشان به‌مراتب نیز دشوارتر است. اگر مهاجم قصد آسیب رساندن در سطح گسترده دارد، این کار از طریق سایبری امکان‌پذیر است.
در زمان استقرار بدافزارهای مخرب در یک کشور، کشورهایی که با یکدیگر تنش بیشتری دارند، انگشت اتهامشان را روبه یکدیگر می‌گیرند و تنش‌ها در سطح بین‌المللی گسترش میابد.
ما از فعل‌وانفعال بین بدافزارهای مخرب و رقابت‌های بین‌المللی در کنفرانس BSidesLV 2017 بحث خواهیم کرد. در این کنفرانس جزئیاتی درباره بدافزارها در بازه زمانی سال‌های 2016 الی 2017 را شرح می‌دهیم، مانند بدافزارهای شمعون 2 (Shamoon 2.0)، استون دریل (StoneDrill) و نات پتیا (NotPeyta).
ما همچنین استقرار برخی بدافزارهای مخرب در تنش‌های ژئوپلیتیک میان برخی کشورها را بررسی خواهیم کرد. البته این کشورها از توانایی‌های نامتقارنی برخوردارند؛ مانند کشورهای: روسیه و اوکراین، ایران و عربستان سعودی و شمالی و کره جنوبی.
ژئوپلیتیک، ازنظر معنا به این‌گونه تفسیر می‌شود که «ژئو» به معنای زمین و «پلیتیک» به معنای سیاست است. ژئوپلیتیک شاخه‌ای است از جغرافیای سیاسی و به آن بخش از معرفت بشر اطلاق می‌گردد که به معلومات ناشی از ارتباط بین جغرافیا و سیاست مربوط می‌شود. به‌عبارتی‌دیگر ژئوپلیتیک در اینجا به معنای نزاع و درگیری نظامی بین کشورها است.