وزیر امور خارجه روسیه بر همکاری سایبری با آمریکا تأکید کرد

وزیر امور خارجه روسیه بر همکاری سایبری با آمریکا تأکید کرد
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶

باوجود عقب‌نشینی ترامپ از مواضع خود در زمینه همکاری با روسیه، مسکو همچنان بر ادامه این موضوع تأکید دارد.

به گزارش گرداب، عالی‌ترین مقام وزارت خارجه روسیه، بر این موضوع تأکید کرد که اولین دیدار رخ داده بین روسیه و آمریکا، این موضوع را ثابت کرد که ما می‌توانیم با هم همکاری داشته باشیم و تشکیل یک کارگروه مشترک برای موضوعات سایبری، همچنان در دستور کار روسیه قرار دارد. تنش‌های بین آمریکا و روسیه، از مدت‌ها پیش شروع شده بود و این موضوع، با برگزاری انتخابات در آمریکا و متهم شدن روسیه به دخالت در فرایند دموکراسی این کشور، به اوج خود رسید. پیش‌تر، آمریکا روسیه را به تجاوز و دخالت سایبری در اوکراین و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، متهم کرده بود.
سرگی لاوروف، وزیر کهنه‌کار امور خارجه روسیه، تأکید کرد که پیش‌نویس این طرح، همچنان در اولویت کار قرار دارد. در نخستین دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا که در حاشیه اجلاس 20 اقتصاد برتر جهان، در هامبورگ آلمان رخ داد، دو کشور توافق کردند تا با همکاری با یکدیگر، به برطرف کردن مشکلات منطقه‌ای و چالش‌های جهانی بپردازند. این وزیر روسی، همکاری بین واشنگتن و مسکو را تنها راهکار موجود برای مقابله با جرائم سایبری قلمداد کرد.
در بخشی از صحبت‌های لاوروف در این زمینه آمده است: «دو رئیس‌جمهور توافق کردند تا یک کانال ارتباطی برای تسریع توافقات در زمینه بحران اوکراین و ایجاد کارگروه مشترک در زمینه امنیت سایبری ایجاد کنند و این موضوع برای ما بسیار مهم است. برخی از نمایندگان آمریکایی، ترامپ را به خاطر آنچه آنها، نشستن با شیطان بر سر میز مذاکره خوانده‌اند، مواخذه کردند، درحالی‌که او برای ایجاد یک توافق آمده بود. من فکر می‌کنم که موقعیت آن‌ها، بسیار بچه‌گانه است.»
وزیر امور خارجه روسیه در بخش پایانی صحبت‌های خود، بر این نکته تأکید کرد که روسیه، همواره مدافع رفتار مسئولانه در دنیای سایبری و تحت نظر سازمان ملل است و این بسیار دشوار است که آمریکایی‌ها، ما را به نقض قواعد دنیای سایبری متهم می‌کنند.