انتقال سرورهای خاص تلگرام به ایران سرعت بارگذاری را افزایش داد

انتقال سرورهای خاص تلگرام به ایران سرعت بارگذاری را افزایش داد
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۶

تلگرام که مالک برترین و محبوب ترین برنامه گپ موبایلی در ایران است، از آغاز استفاده از شبکه های ارائه محتوا به صورت رمزگذاری شده در ایران از 27 جولای یعنی دو روز قبل خبر داده است.

به گزارش گرداب، شبکه ارائه محتوای ایمن یا CDN سیستمی برای توزیع محتوا از طریق رایانه های سرور است که محتوا را بر مبنای موقعیت جغرافیایی و منشا تولید آن در اختیار کاربران قرار می دهد.

بنا بر اعلام سایت رسمی تلگرام، در قالب این خدمات از رمزگذاری محتوا برای تسهیل دسترسی عموم به داده های چندرسانه ای در مورد کانال هایی با بیش از صدهزار عضو پشتیبانی می‌شود.

تلگرام اعلام کرده که سی دی ان ها در مناطقی قرار می گیرند که ترافیک تلگرام در آنها بالا باشد. در بیانیه این شرکت در این مورد آمده است: به منظور افزایش سرعت بارگذاری در نقاط مختلف، تلگرام از سرورهای توزیع محتوای خود یا سی دی ان ها در برخی کشورها بهره می گیرد.

به کمک این فناوری، سرعت بارگذاری عکس ها و ویدئوهای عمومی در مناطقی مانند ایران، ترکیه، اندونزی، آمریکای جنوبی، هند یا عراق افزایش چشمگیری می یابد. فایل های ارسالی برای سرورهای سی دی ان با کلیدهای خاص رمزگذاری می شوند و سی دی ان ها قادر به دسترسی به آنها نخواهند بود. سی دی ان ها بخشی از سرویس کلود اصلی تلگرام هم نیستند و تنها برای افزایش سرعت دسترسی عموم به محتوای چندرسانه ای در نظر گرفته شده اند. اطلاعات خصوصی کاربران هم بر روی سی دی ان ها ذخیره نمی شوند.

این شرکت افزوده که در این زمینه سرمایه گذاری نکرده و تنها هزینه ترافیک مورد استفاده خود را پرداخت می کند. نام شرکت های ثالثی که تلگرام در این زمینه با آنها در ایران همکاری می کند، افشا نشده است.

محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران چندهفته قبل مدعی شده بود که مذاکراتی با تلگرام برای انتقال سرورهای این شرکت به ایران به عمل آمده است، اما پاول دورف مدیر عامل تلگرام به سرعت این موضوع را در حساب کاربری خود در توئیتر تکذیب کرد.