انتقال سرور یا CDN‌‌های تلگرام؟

آیا واقعاً سرورهای تلگرام به داخل کشور انتقال یافته است

آیا واقعاً سرورهای تلگرام به داخل کشور انتقال یافته است
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶

یک پژوهشگر فضای مجازی گفت: انتقال CDN‌های تلگرام با محتوای رمز شده بدون اعمال مدیریت قوانین ایران اسلامی، پاک کردن صورت مسئله مشکلات و تهدیدات تروریستی این پیام‌رسان است؛ کشوری که CDN در آن قرار گرفته حق هیچگونه مدیریتی بر روی محتوا ندارد.

به گزارش گرداب، سید علیرضا آل داود با اشاره به خبر انتقال CDN‌های تلگرام به ایران با شرایط خاص از نظر فنی اظهار کرد: طبق صحبتهای مدیر تلگرام، این انتقال تنها برای دسترسی سریعتر مناطق مختلفی است که تلگرام مخاطب زیادی دارد و کشوری که CDN در آن قرار گرفته حق هیچگونه مدیریتی بر روی محتوا ندارد و حتی اگر بر روی محتوای رمز شده این CDN هم اختلالی صورت گیرد، کاربر محتوا را از سرور‌های این پیام‌رسان در انگلستان یا هلند دریافت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پیشتر نیز جریانی در نظام به بهانه مختلف ساماندهی پیام‌رسانها و فضای مجازی کشور را تحت تاثیر فعالیت‌های حزبی سیاسی خود قرار داده و با بهانه‌های مختلف مسدود‌سازی این بدافزار را به تاخیر انداخته بود، تصریح کرد: شاهد بودیم پس از استفاده حداکثری یک جریان خاص در انتخابات مجلس 94 و سوار شدن بر بستر افکار عمومی با انواع بداخلاقی‌ها و تهمت به جریان رقیب از طریق بستر تلگرام و پیروزی و کسب حداکثری صندلی‌های مجلس این جریان هر بار با بهانه‌ها مختلف مانع برخورد با این بستر مملو از مصادیق مجرمانه شد و در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر نیز با همان بداخلاقی‌ها و دوقطبی‌سازیهای دروغین یک هراس کاذب از رقیب با استفاده از بستر این پیام‌رسان ایجاد کرد و به پیروزی رسید.

آل داود ادامه داد: به نظر می‌رسد در چند هفته گذشته پس از حمله تروریستی داعش به تهران و استفاده آنان از تلگرام در این حمله تروریستی(بنابر اعلام رسمی معاون دادستان) این جریان برای مقابله با برخورد با این بستر تروریست‌های داعش و منافقین به بهانه‌ای دیگر متوسل شده و با یک اقدام نمایشی قصد دارد مانع از قانونمند شدن حضور تلگرام در ایران شود و این بستر را هر طور شده برای فعالیت‌های غیرقانونی خود حفظ کنند.

این پژوهشگر فضای مجازی متذکر شد: مدیر تلگرام بارها مقامات کشور ما را در توئیتر دروغگو خطاب کرده و آنان تحقیر کرده است و باعث تعجب است چرا برخی از مسؤلان درصدد توجیه اقدامات و اظهارات مدیر این پیام‌رسان هستند.

وی تصریح کرد: با روندی که در حال طی شدن است در واقع به دست خودمان در حال انتقال بستر براندازی دشمن در تلگرام از لندن به تهران هستیم و از این پس به نوعی دسترسی به کانال‌های معاند نظام، منافقین و تروریست‌های داعش از بستر ایران برای مردم ما فراهم می‌شود.

آل داود یادآور شد: هیچ کسی نمی‌تواند نقش مخرب تلگرام را در بسیاری از ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی منکر شود حتی در کشورهای مدافع لیبرالیسم هم این پیام‌رسان با فضای رمز شده غیر‌قابل کنترل خود مسدود شده است.

وی ادامه داد: تنها در صورتی باید موضوع انتقال سرورهای پیام‌رسان‌های خارجی را قبول کنیم که این انتقال تهدید جدی برای امنیت ملی ما ایجاد نکند و اطلاعات مردم ما فقط داخل کشور هاست شود و حتی بک‌آپ آن نیز به خارج از کشور منتقل نشود.

آل داود تصریح کرد: نکته مهمتر، داشتن مدیریت کامل بر روی محتوا، کانالها و فضای پیام‌رسان‌ها است تا هر آنچیزی که با قوانین داخلی کشور مغایرت دارد، قابل برخورد باشد نه مانند وضعیت فعلی که در پیام‌رسانها اگر اتفاقی یا حادثه‌ای برای شخصی اتفاق بی‌افتد، ماهها روند پیدا کردن مجرم در بستر آنها به‌طول می‌انجامد و البته بستری امنی برای تروریست‌ها و مجرمین فراهم می‌آورند.

این پژوهشگر فضای مجازی متذکر شد: پذیرش انتقال CDN‌های تلگرام با این شرایط تحقیر شدن ایران اسلامی در دنیاست که باید با اقدام انقلابی در برابر آن با صدای بلند ایستاد.