نگذارید کودکتان در فضای اینترنت تنها بماند

نگذارید کودکتان در فضای اینترنت تنها بماند
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶

وسایل ارتباط جمعی نوین، فضایی را رقم زده است که اطلاعات و اخبار و... به سرعت و در طیف گسترده مبادله می‌شود. این فضا در عین سهولتی که برای تبادل افکار و اطلاعات پدید آورده است، می‌تواند خطراتى را نيز به همراه داشته باشد، درحالى كه ميانگين سنى استفاده‌كنندگان فضاى مجازى بسيار پايين بوده، در عين‌حال خانواده‌ها بدون ضابطه و آموزش‌هاى اوليه و نظارت مراقبتى كودكان خود را در درياى عظيم اين محيط پرمخاطره قرار داده و بدون نظارت و مديريت صحيح آنها را در استفاده از اين فضا آزاد مي‌گذارند.

به گزارش گرداب، موضوع اصلى در اين زمينه بحث تحريكات و تجاوزات جنسى در اين فضا به كودكان است كه خطرى بسيار جدى در فضايى خارج از فضاى واقع خواهد بود.


همان‌طور كه استفاده از اينترنت گسترش مي‌یابد، خطر رويارويى اطفال با مطالب نامناسب و به ويژه فعاليت‌هاى مجرمانه توسط كودك‌دوستان و هرزه‌نگاران كودك نيز افزايش مى‌يابد، درواقع دنياى سايبر زمينه انتقال فعاليت‌هاى مجرمانه مختلف اين متجاوزان را از فضاى واقعى به فضاى مجازي فراهم کرده است. اين امر، از نگاه بزهكاران تجاوزات جنسى نيز مغفول نمانده و لذا عصر نوين مجرميت، شاهد پديده كوچ بزهكارى به دنياي سايبر و همچنين وقوع جرايم سايبرى محض است كه خاص اين فضاست.


در واقع دنياى سايبر، فرصت‌هاى تازه و بسيار پيشرفته‌اى را براي قانون‌شكنى در اختيار انسان مي‌گذارد، همچنين، توان بالقوه ارتكاب گونه‌هاى مرسوم و كلاسيك جرايم را به شيوه‌هاى غيرمرسوم و بسيار جديد سوق مي‌دهد.


وقتى كودك به تنهايى در فضاى مجازى قرار دارد، صغيرى است كه خوب را از بد تشخيص نداده و مصاديقى كه تا به حال با آن مواجهه نشده براى او جذاب مي‌نماید، مهمترين موضوع در اين زمينه شاخص‌هاى فيزيولوژيك جنسى و مسائل اندام تناسلى وى است و با كسى كه اين مسائل را با او مطرح مي‌كند، سريعا وارد صحبت مي‌شود و به راحتى با او ارتباط برقرار مي‌كند. متجاوزان با اقدامات بى‌شرمانه و با فريب كودك با ارسال تصاوير و فيلم‌هاى نامناسب و مستهجن، بيان داستان‌هاى شهوت‌آلود و جنسى و تحريك كلامى او را ابتدا كنجكاو کرده و قوه تخيل جنسى او را برمى‌انگيزند و سپس وارد حريم عفت كودك شده و كودك نيز كه اين مسائل برايش تازگى دارد به دنبال كنجكاوى بيشتر سريعا تن به اجابت خواسته‌هاى متجاوز مي‌دهد.


مهمترين تجاوز از اين بعد كنار رفتن پرده‌هاى عفت براى كودك در اين سن است كه نيازمند آموزش‌هاى حداقلى شناخت مسائل فيزيولوژيك جنسى است. فراتر از اين، اثرات مخرب جبران‌ناپذيرى به ويژه براى اطفال دختر كه به سن بلوغ رسيده‌اند از پى اين تجاوزات به وجود خواهد آمد كه آثار و تبعات آن را تا دوره جوانى و شايد بعد از آن به همراه خواهند داشت.


تخريب ديگر، تخريب شخصيت اجتماعى و تغيير منش كودك و تاثيرپذيرى از اين تجاوزات و هم‌طيف‌شدن و پذيرش شخصيت بزهكارانه و اعتياد به اتفاقات
مبتلا به خود و تلاش براى هم‌سوكردن همسالان خود با اين جريانات است كه بسيار خطرناك بوده، درواقع اين كودك خود عاملى براى اشاعه فحشا به‌صورت عينى و نه ديگر در فضاى سايبر براى هم‌رده‌هاى خود خواهد بود.
درخصوص ويژگى جنسيتى كودكان گرفتار در اين نوع حملات بايد گفت در اکثر موارد، دختران قربانی هستند و مردان به‌عنوان متجاوزگرشناخته مي‌شوند، اگرچه داده‌های قابل‌مقایسه‌ای نیز در مورد خشونت جنسی علیه کودکان پسر و مقاربت جنسی تحمیلی در میان کودکان پسر نیز موجود است.
با اين وجود، واکنش‌ها در بین دختران در مقايسه با پسران در مقابله با اين تجاوزات بسیار متفاوت است؛ چراکه پسران زمانی‌که در معرض این آزار و اذیت‌ها قرار می‌گیرند آن را با والدین خود مطرح نمی‌کنند و هیچ‌وقت هم نخواهند گفت و این موضوع آزاردهنده سال‌ها درون خودشان همچنان باقی می‌ماند، ولی بازتاب‌های آن را در دوران بزرگسالی به اشکال مختلف می‌بینیم، اما اغلب دختران در صورت داشتن ارتباط نزديك و صميمى با خانواده و به ويژه مادر خود اين مسائل را مطرح کرده و از آنان يارى مي‌جويند، هرچند در ميان دختران نيز مشاهده شده به علت شرم از مطرح‌كردن چنين مسائلى اين راز را هميشه در خود محفوظ نگه مي‌دارند، به طور كلى احساساتى نظير شرم، گناه و عذاب وجدان باعث می‌شود کودک از صحبت پیرامون اتفاقات ناخوشایندی که در اینترنت برایش پیش آمده، طفره برود و این همان چیزی است که فرد متخلف بسيار از آن بهره مي‌برد.


درخصوص زمينه‌هاى پيشگيرى بايد گفت مهمترين عامل پيشگيرى از اين جريانات والدين و مراقبان كودك هستند، همان‌طور كه نمی‌گذاریم کودکان‌مان تنها در شهر راه برود، نباید بگذاریم در فضای اینترنت هم تنها بماند. تعیین پیش‌شرط‌‌ها برای استفاده‌ امن و بهینه از اینترنت بسیار لازم و ضروری است، به همین دلیل مهم است که کنار کودک باشید، با علاقه نشان دادن و درگیر شدن، می‌توانید به کودک آموزش دهید که اینترنت فضایی است که ما با آنها سهیم هستیم، به همین دلیل اگر دنیای مجازی‌تان را با کودک سهیم شوید، بی‌تردید راحت‌تر می‌توانید درباره تجارب اینترنتی، چه مثبت و چه منفی، با کودک صحبت کنید. یک راه خوب برای سهیم شدن در اینترنت، انتخاب بازی‌ها، نرم‌افزارها و فیلم‌هاست، اجازه دهید آنچه را که در بازی یا فیلم می‌گذرد به شما نشان دهند یا درباره‌ آنها حرف بزنند، اگرچه همیشه لازم است به محض کشف بازی، فیلم یا چیزهای جالبی در تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ و رایانه کودک، وارد جریان شده و درگیر موضوع شوید.
در اسناد بين‌المللى نسبت به كودكان بزه‌ديده ناشى از جرايم رايانه‌اى رويكرد افتراقى در پيش گرفته شده است، در حالى كه در حقوق داخلى ايران به ويژه در قانون جرايم رايانه‌اى كه درواقع قانون خاص محسوب مي‌شود، تفاوتى بين بزه‌ديدگان عادى و كودك ملاحظه نمى‌شود، لزوم قانون‌گذارى ويژه و حمايت از كودكان در اين زمينه بيش از پيش نمايان است، چراكه با پيشرفت تكنولوژى و توسعه ابزار و كاركردهاى فضاى مجازى، خطرات و به تبع آن جرايم مربوط به آن افزايشى چشمگير خواهد یافت و همان‌طور كه بيان شد طيف‌هاى سنى مختلف به ويژه كودكان را درگير خود خواهد كرد، خطرى كه در گذشته‌اى نه‌چندان دور وجود نداشته است.
بايد پذيرفت فضاى مجازى يك واقعيت است، نه مى‌توان آن را حذف كرد و نه تحت‌كنترل درآورد، بايد آن را به رسميت شناخت و با حمايت از گردش آزاد اطلاعات به سالم‌سازى فضاى مجازى پرداخت

منبع: شهروند