انتقال CDN تلگرام دسترسی به محتوای مجرمانه را سهل می‌کند/ نقض قوانین، مشخصه بارز تلگرام

انتقال CDN تلگرام دسترسی به محتوای مجرمانه را سهل می‌کند/ نقض قوانین، مشخصه بارز تلگرام
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶

کارشناسان فنی معتقدند انتقال CDN تلگرام به ایران تنها دسترسی را آسان کرده و هیچ اعمال مدیریتی از سوی ایران بر روی محتوا صورت نخواهد گرفت.

به گزارش گرداب، این روزها اخبار بسیاری در خصوص پیام رسان تلگرام به گوش میرسد از خبری که خرم آبادی در خصوص هماهنگی عملیات تروریستی تهران از سوی داعش در تلگرام داده بود تا اخبار انتقال سرورهای این پیام رسان به داخل کشور و تکذیب این انتقال از سوی دورف مدیر تلگرام، اما و اگرهای بسیاری را پیرامون مباحث مطرح شده بوجود می آورد، آخرین خبرها هم حاکی از انتقال CDN های تلگرام به ایران است.

روز گذشته خبر انتقال سرورهای تلگرام به ایران در رسانه ها منتشر شد که دورف آن را تکذیب کرد.
انتقال CDN تلگرام دسترسی به محتوای مجرمانه را سهل می‌کند/ نقض قوانین، مشخصه بارز تلگرام

برای یافتن پاسخی در خصوص اینکه آیا انتقال سرورهای تلگرام به ایران امکان پذیر است یا خیر و در صورت انتقال CDN ها به داخل کشور چه اتفاقی رخ می دهد و آیا مسئولان می توانند به محتوای رمزنگاری شده در این پیام رسان دسترسی داشته باشند در گفتگو با سیدعلیرضا آل داوود کارشناس فنی و پژوهشگر حوزه فضای مجازی نشستیم.

سید علیرضا آل داوود با بیان اینکه انتقال CDN تلگرام به داخل کشور پذیرش نوعی کاپیتالاسیون در فضای مجازی است، اظهار داشت: شبکه تحویل محتوا یا CDN بر طبق تعریف اتحادیه بین المللی مخابرات به هرگونه شبکه ای که برای تحویل محتوای دیجیتالی بهینه سازی شده باشد گفته می شود، معمولا شبکه تحویل داده ها دارای سرورهایی است که در نقاط مختلف مستقر هستند و به صورت جغرافیایی توزیع شده اند.

وی در ادامه به ارائه مثالی پرداخت و گفت: اگر شما یک وب سایت داشته باشید که در چند کشور بازدیدکننده فراوانی داشته باشد اطلاعات وب سایت شما بر روی تمامی CDN های مستقر در این کشورها کپی شده و زمانیکه یک کاربر به سایت شما وارد می شود محتوای وب سایت را شامل متن، عکس، ویدئو و ... را از نزدیک ترین سرور CDN دریافت می کند و مستقیما به هاست (محیط مجازی میزبان) و سرور اصلی متصل نمی شوید، این کار علاوه بر کاهش مسافت بین شما و CDN منجر به بالا رفتن عملکرد سایت شما خواهد شد.

این کارشناس مسائل فنی فضای مجازی با این توضیحات در خصوص انتقال CDN تلگرام به ایران سخن گفت و تصریح کرد: با توجه به بیانیه ای که پاول دروف مدیر تلگرام در خصوص انتقال CDN این پیام رسان به ایران و تاکید وی مبنی بر اینکه CDN های مستقر در ایران همانند سرورهای تلگرام دارای محتوای رمز شده هستند، این انتقال نمی تواند خواسته ایران را برای دسترسی به محتوای رمزنگاری شده برآورده کند.

آل داوود اعلام کرد: دورف در بیانه اش گفته است حتی اگر ایران در صورت توانایی کش کردن (نگهداری داده ها به صورت موقت برای پردازش سریع) این محتوا بخواهد تغییری در آن ایجاد کند یا مانع دسترسی به محتوایی خاص شود مخاطب به صورت خودکار می تواند این محتوا را از سرورهای اروپایی تلگرام دریافت کند.

وی تاکید کرد: با توجه به مصاحبه آقای خرم آبادی معاون دادستانی کل کشور مبنی بر اینکه تلگرام به دلیل محیط دارای رمز یک فضای امن برای گروه های ضد دینی، ضد خانواده و ضد امنیت ملی و با توجه به بیانیه دورف، با انتقال CDN این پیام به داخل کشور مشکلی از مشکلات موجود مرتفع نمی شود زیرا با نصب CDN ها تنها دسترسی ها برای مخاطب سهل می شود و مسئولان همانند گذشته حق هیگونه اعمال مدیریت را طبق قوانین کشور بر روی این پیام رسان نخواهند داشت.

این پژوهشگر حوزه فضای مجازی در ادامه به طرح چند پرسش پرداخت و اعلام کرد: با توجه به وجود چنین فضایی در تلگرام آیا می شود صرفا با انتقال CDN مشکل این پیام رسان را در کشور بدون دسترسی مدیریت مرتفع کرد؟، بر طبق قوانین شبکه ملی اطلاعات باید راه اندازی شود، مصوبه شورای عالی فضای مجازی الزام برای انتقال سرورهای تمامی سرویس دهنده های خارجی به داخل کشور را دارد تا اطلاعات مردم هاست نشود؛ آیا با وجود CDN دیگر اطلاعات مردم به خارج از کشور منتقل نمی شود؟، با توجه به اینکه 70 درصد ترافیک تلگرام از سوی ایرانیان داخل کشور مصرف می شود آیا نباید این فضا را طبق فرهنگ خودمان مدیریت کنیم؟، آقای جهرمی در برنامه تیتر امشب گفته اند 60 درصد ترافیم مصرفی کاربران به برنامه های خارجی اختصاص دارد که از این 60 درصد تلگرام و اینستاگرام به ترتیب 25 و 15 درصد ترافیک را مصرف می کنند؛ آیا این دو نرم افزار در کشور ما دارای مجوز و دفتر ثبت شده هستند که این حجم از پهنای باند را مصرف کرده و در مقابل مسئولان کشور نیز پاسخگو نیستند؟، آیا تلگرام و اینستاگرام با گردش مالی بسیار بالایی که از طریق جمع آوری اطلاعات از ایرانیان، نمایش تبلیغات و مصرف پهنای باند دارند به کشور مالیات می دهند؟

آل داوود افزود: باید گفت در حوزه انتقال CDN تلگرام به داخل کشور به نظر می رسد دقت لازم صورت نگرفته و مسئولان برای کاهش انتقادات این طرح شتابزده را با مدیر تلگرام برای جلوگیری از مسدود شدن آن به اجرا درآورده اند.

وی تاکید کرد: مطالبه اصلی برای ساماندهی فضای مجازی و صیانت از خانواده و فرهنگ کشور انتقال سرورهای حاوی اطلاعات ایرانیان به داخل کشور و دسترسی به مدیریت بر روی این سرورهای است و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد و تلگرام بخواهد با شرایط خودش در ایران ادامه فعالیت دهد در واقع ما نوعی کاپیتالاسیون را پذیرفته ایم زیرا هیچگونه مدیریت و اعمال قانون در این فضا نخواهیم داشت.

کارشناس حوزه مباحث فنی فضای مجازی همچنین به سخنان مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه افسری امام حسین (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: رهبری معظم در این م مراسم فرمودند دشمن در بلند مدت به دنبال تغییر رفتار جمهوری اسلامی است، حال با توجه به تعدد کانال های ضد انقلاب فعال و گروهک های تروریستی همچون داعش باید در ابتدا دسترسی ها به این کانال های متوقف شود نه اینکه با انتقال CDN دسترسی ها به این کانال ها و دیگر کانالهای ضد دین و خانواده آسان تر شود، با این انتقال کاربران به کانال های معاند در داخل تهران و با کیفیت بهتر دسترسی خواهند داشت.

انتقال CDN تلگرام دسترسی به محتوای مجرمانه را سهل می‌کند/ نقض قوانین، مشخصه بارز تلگرام
 تا زمان انجام مصاحبه و طبق سند سرورهای تلگرام و دسترسی کاربران از هلند انجام میشود

آل داوود در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت های کشور برای انتقال سرورهای تلگرام به ایران فراهم است یا خیر؟ ، اعلام کرد: با توجه به اینکه 40 درصد ترافیک مصرفی کشور در داخل انجام می شود، انتقال سرور در بستر موجود و ارائه خدمات امکان پذیر است اما اینکه تلگرام سرورهای خود را به داخل کشور منتقل کند و دسترسی مدیریت بر روی محتوا رمز را در اختیار مسئولان قرار دهد از سوی دروف تکذیب شده است، تا جایی که وی گفته است ما حاضر هستیم بازار ایران را از دست بدهیم اما سرورهای خود را منتقل نمی کنیم!.

وی با بیان اینکه انتقال CDN با محتوای رمزنگاری شده به معنای انتقال سرور نیست و این امر ناقض قوانین تصویب شده در شورای عالی فضای مجازی و سند شبکه ملی اطلاعات است، گفت: در این صورت همچنان اطلاعات در تلگرام به سرقت خواهد رفت و تمامی اطلاعات تلفن های هوشمند در خارج از کشور ذخیره سازی خواهد شد و نگهداری و سرقت این بیگ دیتاها توسط تلگرام و فروش آن به سرویس های اطلاعاتی غربی  دلیل اصلی رایگان بودن این پیام رسان است.

این پژوهشگر همچنین به رفتار کشور اندونزی در برای مسدود کردن تلگرام اشاره کرد و گفت: مسئولان کشور اندونزی به دلیل ترس از اقدامات تروریستی داعش و هماهنگی آن در بستر تلگرام این پیام رسان را مسدود کردند و دروف در برابر خواسته آنها تسلیم شد و حتی راهکارهایی برای ادامه فعالیت در این کشور پیشنهاد داد اما در کشور ما داعش عملیات تروریستی خود را در این فضا هماهنگ می کند و قانون کشور را به راحتی نقض می کند اما رفتار قاطعی از سوی مسئولان دیده نمی شود.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه مخابره رمز در کشور ما جرم به شمار می رود و تلگرام در کشور مخابره رمز انجام می دهد باید برای مدیریت این فضا سرورهای تلگرام به داخل کشور منتقل شود و با انتقال CDN ها هیچ مشکلی برطرف نخواهد شد.