وزیر پیشنهادی ارتباطات خبر داد؛

اعلام آمادگی مدیران «توئیتر» برای مذاکره با ایران

اعلام آمادگی مدیران «توئیتر» برای مذاکره با ایران
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم از اعلام آمادگی مدیران شبکه اجتماعی «توئیتر» برای پیگیری خواسته های ایران در جهت فعالیت این سرویس دهنده خارجی در کشور خبر داد.

به گزارش گرداب، محمدجواد آذری جهرمی با اشاره به صفحه توییتری‌اش، حضور در این شبکه اجتماعی را فرصت دانست و در مورد برنامه‌های خود برای رفع فیلتر توییتر و رفع محدودیت دسترسی به واتس‌آپ، گفت: اگر گمان می‌کردم فضای توییتر فرصتی برای من محسوب نمی‌شود، به یقین وارد آن نمی‌شدم لذا به امکان حضور مردم در توییتر نیز همچنین نگاهی دارم. اما از آنجا که فیلتر توییتر به تصمیم ما صورت نگرفته ما نیز نمی‌توانیم در رابطه با رفع آن تصمیم بگیریم.

وی با بیان اینکه مدیریت تمامی شبکه‌های اجتماعی خود را شخصا بر عهده دارد، گفت: یکی از دلایل شخصی قبول حضور در کابینه دولت دوازدهم، فعال کردن جمع دیپلماسی توییتری دولت است.

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم تصریح کرد: فیلتر توییتر تصمیم و سیاست کلان نظام است لذا مذاکره با مدیران این سرویس‌دهنده‌ها برای پیگیری خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران تنها کاری است که از دست ما بر می‌آید؛ البته مدیران توییتر نیز برای این مذاکره اعلام آمادگی کرده‌اند و در ادامه اگر نتیجه این مذاکرات مورد قبول جمع عاقله کشور قرار گرفت فبهالمراد؛ و اگر مورد قبول واقع نشد تلاش بیشتری خواهیم کرد.

معاون فعلی وزیر ارتباطات گفت: صفحه‌ای در فیس بوک ندارم؛ نه به دلیل ممنوع بودن آن، بلکه به این دلیل که این فضا مشتری و مخاطب خود را از دست داده است. البته زمانی که فیس بوک به‌عنوان تاپ‌ترین شبکه مجازی مورد استفاده قرار می‌گرفت به طور کل در فضای مجازی فعال نبودم.

آذری جهرمی همچنین درباره اینکه آیا با فیلترشکن وارد شبکه مجازی توییتر می‌شود یا خیر به مزاح، گفت: ما هم مثل شما از امکانات همسایه مان در این رابطه استفاده می‌کنیم! و حدودا روزانه نیم تا یک ساعت از تلگرام استفاده می‌کند.

گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات در دولت دوازدهم، در پاسخ به سوالی مبنی بر نگاه دولت دوازدهم به موضوع فیلتر تلگرام و اینستاگرام، توضیح داد: اگرچه پاسخ به این سوالات نیازمند مقدماتی است اما سیاست دولت توسعه شبکه‌های اجتماعی است. هرچند بر خطوط فرهنگی پایدار خواهیم ماند، اما لزومی بر فیلتر کردن یا در فیلتر نگاه داشتن شبکه‌ها نمی‌بینیم، مگر آنکه با اصول فرهنگی تناقض داشته باشند. 

وی با بیان اینکه مدیران تلگرام تاکنون همکاری‌های لازم را در رابطه با خط قرمزهای فرهنگی ایران داشته‌اند بنابراین لزومی بر فیلتر آن وجود ندارد، توضیح داد: اگر دنیا به فرهنگ مردم ایران احترام بگذارند ما نیز به آن‌ها احترام خواهیم گذاشت، اما مهمتر از آن، احترام به حقوق مردم است؛ لذا از افکار عمومی به خاطر فیلتر شبکه‌ها نمی‌ترسیم. البته دولت در این زمینه دیدگاه سلبی ندارد و بنای وزارت ارتباطات نیز ادامه این مسیر با حفظ خطوط فرهنگی خواهد بود.

وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم تاکید کرد: همان طور که در فضای حقیقی سهمی در مدیریت دنیا داریم باید سهمی نیز در فضای مجازی جهان داشته باشیم اما متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم سهم خود را به دست آوریم و همچنان در ابتدای راه هستیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه درصورت دریافت سهم حاکمیت خود از فضای مجازی جهانی، اقتصاد و اشتغال از طریق این فضا رونق پیدا خواهد کرد، افزود: عده‌ای معتقدند شبکه ملی اطلاعات معنای محدودسازی می‌دهد و به دنبال تخریب این دستاورد ملی هستند. باید شبکه ملی اطلاعات را سراسر توسعه و  سهم‌خواهی ما از اقتصاد فناوری اطلاعاتی دنیا دانست.